Communicatie

4 aspecten of kenmerken boodschap (communicatie)
In de communicatie tussen mensen wordt er een zender en een ontvanger onderscheiden. De zender is de persoon die een boodschap uitzendt naar een ander, die in dat geval de ontvanger is. We richten ons…Krantenlezers niet alleen door nieuws aan uitgaven gebonden
Het Friesch Dagblad, de krant op protestants-christelijke grondslag heeft al sinds jaren een heel bijzonder fonds. Abonnees van de krant betalen voor mensen die ook graag het dagblad willen lezen, maa…
Klagers, hoe ga je daar zinvol mee om?
Klagen is van alle tijden, en klagers vind je ook in alle vormen en maten. Er wordt zelfs gesteld dat er sprake is van een klaagcultuur in Nederland. Er wordt geklaagd bij de bushaltes, voetbalwedstri…
De praktische wijsheid van overheidscommunicatie
Beleid en communicatie groeien naar elkaar toe. De Troonrede moet begrijpelijker worden en beleidstaal moet transparanter. In overheidsorganisaties ontstaat een vraag naar communicatiefunctionarissen…Propaganda: Idealistische reclame
Propaganda is reclame die bepaalde opvattingen of standpunten naar voren brengt. Door middel van propaganda wordt het denken en doen van de bevolking beïnvloed en laten de makers ervan zich zelf uit…De kunst van charisma
Sommige mensen hebben nét iets meer dan andere mensen. Niet omdat ze knapper zijn, of slimmer, maar omdat ze een bepaalde uitstraling hebben die hen aantrekkelijk maakt. Dit soort mensen kan binnen e…
Johari Window (Johari venster) en persoonlijke effectiviteit
Het Johari window of Johari venster is een middel om groepen in kaart te brengen, met name de achtergrond achter de communicatie tussen mensen. Het Johari window kan de persoonlijke effectiviteit en d…
Gelijk hebben is niet genoeg, je moet ook gelijk krijgen
Je kunt gelijk hebben dat je salarisverhoging moet ontvangen, maar als je chef die mening niet deelt schiet je met dat gelijk "hebben" weinig op. Het is daarom niet alleen belangrijk dat je gelijk heb…Kromme zinnen: Hilarisch of irritant?
Kromme zinnen zijn foutieve en/of niet goed lopende zinnen met als oorzaak een grammaticale fout. Kromme zinnen kunnen zowel lachwekkend als storend zijn en komen vaker voor dan je zou denken. Zo staa…Communicatie met instanties
Hoe vaak denk je, na afloop van een telefoongesprek met een instantie, had ik dat maar gezegd of gevraagd. Bellen met instanties is vaak een energievretende bezigheid omdat je het gevoel hebt dat er n…
Menselijke communicatie: een complexe zaak
Als kind leren we praten, communiceren leren we echter niet. Terwijl communiceren veel complexer is. Veel meer dan praten alleen. We kunnen onderscheid maken tussen verbale en non-verbale communicatie…
Hoe voorkom je misverstanden en boze reacties?
Hoe is het toch mogelijk dat iemand op een simpele vraag of opmerking bits of agressief kan reageren? Blijkbaar is er ongemerkt en onbedoeld een gevoelige snaar geraakt. Is het mogelijk dat zulke pijn…
Onze loyaliteiten verbinden heden en verleden
Het verleden is nooit een afgesloten hoofdstuk. Het spreekt regelmatig een woordje mee, al zijn we ons dat niet bewust. Het kan een richting zijn waarin we de oplossing van een communicatieprobleem mo…
Probeer de werkelijkheid niet slechts lineair te verklaren
Om de werkelijkheid te begrijpen zoeken we vaak een lineaire verklaring volgens het oorzaak-gevolg principe: uit het een volgt het ander. De zaak ligt echter complexer. Als we met elkaar communiceren…
Een meningsverschil hoeft niet tot een conflict te leiden
Meningsverschillen zijn eigen aan menselijke communicatie, desondanks leiden ze meestal tot conflicten. Vooral intense negatieve emoties belemmeren de mogelijkheid tot differentiëren. Voor mensen met…
Bekijk de ander eens vanuit een ander gezichtspunt
Waar mensen met elkaar omgaan is er altijd sprake van beïnvloeding, ook al is dat vaak onbedoeld. Men heeft een beeld van zichzelf en de ander. Dit beeld is enerzijds gekleurd door wat de ander op ee…