Communicatie

Sociale vaardigheden

Sociale vaardigheden

Als je gaat werken moet je niet alleen goed zijn 'in je vak'. Je moet ook met mensen om kunnen gaan. Dat omgaan met mensen noemen we sociale vaardigheden.
Telefonische hulplijn voor een anoniem vertrouwelijk gesprek

Telefonische hulplijn voor een anoniem vertrouwelijk gesprek

Een mens heeft soms emoties, ervaringen en problemen die hij/zij met een objectieve toehoorder wil delen. Voor het krijgen van een begripvol luisterend oor. Bijvoorbeeld op gebied van relaties, gezond…
Open vragen of gesloten vragen stellen bij een probleem?

Open vragen of gesloten vragen stellen bij een probleem?

Als je meer over een persoon en z'n probleem te weten wilt komen, zul je moeten luisteren in plaats van praten, en tevens ook goede verstandige vragen moeten stellen. Vragen kun je splitsen in soorten…
Communicatie: Als praten met je partner moeilijk is

Communicatie: Als praten met je partner moeilijk is

Wat als praten en communiceren met je partner een probleem is? Wat als praten over persoonlijke onderwerpen moeilijk is? Waarom is communicatie tussen de partners belangrijk? Wat is belangrijk voor ee…
Werkende moeder: voordeel persoonlijk netwerk opbouwen

Werkende moeder: voordeel persoonlijk netwerk opbouwen

Netwerken voor een werkende moeder kan grote voordelen opleveren voor een drukke vrouw die werkt en moeder is. Van werken worden we blij, toch is de balans bij veel werkende moeders tussen werk en pri…
De rol van social media

De rol van social media

Dat de technologische ontwikkelingen ook consequenties heeft op andere gebieden is evident. Iedere vooruitgang gaat met horten en stoten. Daarnaast moesten mensen wennen, willen mensen niet mee in een…
Zo leer je assertief te zijn!

Zo leer je assertief te zijn!

Assertiviteit betekent opkomen voor jezelf, zonder de gevoelens van anderen uit het oog te verliezen. Assertief zijn zit niet zozeer in ieders karakter of persoonlijkheid maar is een communicatieve va…
Communiceren en goede communicatie zijn soms moeilijk

Communiceren en goede communicatie zijn soms moeilijk

We communiceren erg veel en vaak met elkaar en toch is er zoveel onbegrip. We zijn in het bezit van allerlei communicatiemiddelen en toch lukt het niet altijd om de juiste boodschap over te brengen of…
Professioneel vragen stellen: het zakelijk interview

Professioneel vragen stellen: het zakelijk interview

Jonge kinderen hebben er geen moeite mee. Bij alles wat ze zien in het leven, stellen ze een vraag: 'Waarom is een banaan geel of waarom is een tomaat rood...?' Volwassenen hebben ooit besloten dat he…

Geur: ik ruik dus ik leef

Ik ruik dus ik leef. Wat als we niet meer zouden ruiken? We leven gewoon verder met onze overige zintuigen , maar missen een essentieel onderdeel van ons gevoelsleven.
Wat moet je doen als iemand agressief wordt?

Wat moet je doen als iemand agressief wordt?

Wat moet je doen als iemand agressief wordt? Rustig blijven of juist met agressie terug reageren? Of zijn er andere handvaten? Agressie is iets waar steeds meer beroepsgroepen mee te maken krijgen. Am…

"Jullie is jodenvolk" en ander verborgen racisme in de taal

Racisme en discriminatie in de taal, is niet altijd direct herkenbaar. “Jullie is Jodenvolk” is voor menigeen net zo’n onschuldig gezegde als “Hij kan praten als Brugman” of "Joost mag het w…
Gesprekstechniek: Let op, het venijn zit vaak in de staart

Gesprekstechniek: Let op, het venijn zit vaak in de staart

Soms gaat iemand een gesprek met je aan, die pas tegen het eind van dat onderhoud nog een opmerkelijke vraag stelt, of een verzoek heeft. Als het gaat om je aardige buurman, goede vriend of collega, h…
Via open, gesloten en suggestieve vragen een nuttig gesprek

Via open, gesloten en suggestieve vragen een nuttig gesprek

Als je bij een gesprek of interview veel van een ander te weten wil komen, dien je vooral goed te luisteren en moet je tussen de regels door kunnen “lezen”. Maar zonder een goede vraagtechniek ver…

Hoe geven we onze mening zonder ruzie te maken?

Dagelijks worden we met de mening van anderen geconfronteerd. En die stemt zeker niet altijd overeen met de onze. Dat kan positieve gevolgen hebben, want van andermans mening of eventuele kritiek, kun…
E-mail, sms en whatsapp maken meer kapot dan je lief is

E-mail, sms en whatsapp maken meer kapot dan je lief is

De enige manier waarop je goed met een ander kan communiceren is face to face. Dus praten terwijl je elkaar, in dezelfde ruimte, recht in het gezicht kunt kijken. Communicatie bestaat namelijk voor ee…

De Telegraaf – de grootste krant van Nederland

De Telegraaf is al decennia lang de grootste krant van Nederland. De diverse katernen zoals Telesport, De Financiële Telegraaf en de Woonkrant, zijn alom gewaardeerde onderdelen, terwijl de artikelen…

Creatief denken: De zes denkende Bono Hoeden

De hoeden van Edward Bono zijn hoeden die een eigen mening over elk onderwerp hebben. Elke hoed heeft een andere kijk op hetzelfde onderwerp. Er zijn in totaal zes denkende hoeden en dus ook zes versc…

De interventieladder

Tijdens een gesprek kunnen gesprekspartners op verschillende manieren invloed uitoefenen op het verloop van het gesprek. Een handig hulpmiddel om een gesprek te analyseren op de mate van invloed is he…
Doordringende blik: diep in de ogen kijken van de ander

Doordringende blik: diep in de ogen kijken van de ander

De ogen zijn de ramen van de ziel en fungeren als een poort tussen wat wij zien en wat wij voelen. Vandaar ook dat het diep in de ogen kijken zo onvoorstelbaar intiem, zo confronterend, zo transcender…