InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Johari Window (Johari venster) en persoonlijke effectiviteit

Johari Window (Johari venster) en persoonlijke effectiviteit

Johari Window (Johari venster) en persoonlijke effectiviteit Het Johari window of Johari venster is een middel om groepen in kaart te brengen, met name de achtergrond achter de communicatie tussen mensen. Het Johari window kan de persoonlijke effectiviteit en de groepseffectiviteit verbeteren. Het Johari window is opgedeeld in vier vlakken, elk vlak gepresenteerd een onderdeel van het zelf. Onder het zelf vallen de vrije ruimte, de privé-persoon, de blinde vlek en het onbekende gebied.
Het Johari window / Bron: Simon Shek (bewerkt)Het Johari window / Bron: Simon Shek (bewerkt)
Het Johari window is genoemd naar de bedenkers van het model. Dit zijn Joe Luft en Harry Ingham. Het Johari window is een grafisch model waarin weergegeven is hoe iemand zichzelf ziet en hoe anderen diegene zien. Het Johari venster is een hulpmiddel om groepen en communicatie te definiëren. In een nieuwe groep is de vrije ruimte nog erg klein, en domineren de gebieden B en C. Om een groep beter te laten functioneren kan het handig zijn de vrije ruimte te vergroten en voornamelijk gebied B en C te verkleinen.

Met behulp van het Johariwindow krijgt met inzicht in de persoonlijke effectiviteit en de groepseffectiviteit. Het model geeft inzicht in ontwikkelingpunten en ontwikkelde punten van een groepslid.

Vak A

Vak A, de vrije ruimte, is de ruimte waarin een persoon zich vrij kan en durft te bewegen. Vak A behelst het dagelijkse gedrag naar anderen; het gedrag en de motivaties die anderen van een persoon zien en waar de persoon zich bewust van is.

Vak B

Vak B, de privé-persoon, is dat gedeelte waar een persoon zich wel bewust van is, maar waar anderen (nog) geen weet van hebben. Dit is het gedeelte dat men verborgen wil houden voor anderen en wat anderen dus niet kunnen zien.

Vak C

Vak C, de blinde vlek, is het gedeelte van een persoon wat hij of zij laat zien aan de buitenwereld, maar waar hij of zij zich niet bewust van is. Hieronder vallen bijvoorbeeld vaste gewoonten onderdrukte gevoelens.

Vak D

Vak D is de onbekende ruimte, voor zowel de persoon als de omgeving. Dit gedeelte bevat onbewuste processen die soms in psychotherapie aan de oppervlakte komen.

Veranderingen in het Johari window

Wanneer je informatie prijsgeeft over jezelf aan anderen, wordt vak A vergroot. Dit wordt zelfonthulling of selfdisclosure genoemd. Gebied C kan verkleind worden door het feedback vragen en krijgen.

Methoden en technieken

  • Het zelfbeeld van anderen accepteren en serieus nemen
  • Aangeven van je eigen grenzen
  • Gemotiveerd zijn de zelfkennis te vergroten
  • Reflectie op de eigen situatie
  • Zonder vooroordeel naar anderen luisteren
  • Feedback vragen, hierdoor ervaar je wat jouw invloed is op anderen, ook de invloed van non-verbale gedragingen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Johari-raam toepassen voor een goed groepsprocesHet Johari-raam toepassen voor een goed groepsprocesHet Johari-raam heeft zijn naam te danken aan de auteurs Joe Luft en Harry Ingham. Het is een eenvoudig model voor toepa…
Feedback op je stageplaatsFeedback op je stageplaatsJe loopt stage en je wilt feedback ontvangen van je collega's. Feedback helpt je je positieve punten te zien, maar haalt…
Geven en ontvangen van feedbackFeedback geven gaat vaak ongemerkt. Je geeft eigenlijk terug wat iemand doet, maar helaas wordt daar vaak een veroordele…
Feedback geven en ontvangenAls feedback op een goede manier gegeven en ontvangen wordt is het erg waardevol om in de toekomst beter met bepaalde si…
Het ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedback is lastiger dan het lijkt; vaak kan feedback (gevraagde of ongevraagde feedback) emoties opro…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Simon Shek (bewerkt) (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Johari_Window.PNG)

Reageer op het artikel "Johari Window (Johari venster) en persoonlijke effectiviteit"

Reactie

Juf Joabo, 06-10-2010 09:31 #1
Hier wordt geschreven: "Wanneer je informatie prijsgeeft over jezelf aan anderen, wordt vak A verkleint." Dat klopt niet: Vak A wordt dan vergroot en vak B wordt verkleind. Reactie infoteur, 06-10-2010
Je hebt helemaal gelijk, ik ga direct veranderen!
Groet Kim

Infoteur: Melod
Laatste update: 06-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!