Propaganda: Idealistische reclame

Propaganda is reclame die bepaalde opvattingen of standpunten naar voren brengt. Door middel van propaganda wordt het denken en doen van de bevolking beïnvloed en laten de makers ervan zich zelf uit blinken en andere mogelijke tegenstanders verbleken. Het woord propaganda betekent vrij vertaald naar het Nederlands het verspreiden van een boodschap. Er zijn diverse wijze van propaganda, en ze zijn niet allemaal even onschuldig.

Propaganda negatief?

Tijdens de Tweede Oorlog kreeg propaganda een ietwat negatieve gevoelswaarde wat kwam door het Nazi-Duitsland. Onder leiding van ene Joseph Goebels werd er een speciaal ministerie voor propaganda opgericht alwaar diverse onvolledige en leugenachtige nieuwsfeiten en verhalen naar buiten werden gebracht. De Nazi’ s waren niet de enige die misbruik van propaganda maakte. Ook Stalin en Saddam Hoessein wisten de harde waarheid te verbergen door middel van propaganda. Deze vormen van propaganda worden ook wel totalitarisme genoemd. Hierbij probeert de regering het denken en doen van de bevolking geheel te beheersen. Een staat waar dit voltrekt wordt ook wel een totalitaire staat genoemd. Propaganda hoef echter niet bij voorbaat slecht te zijn, het vindt namelijk ook plaats op kleinere of totaal onschuldige schaal plaats. Zo delen politieke partijen affiches uit en ook zijn er tegenwoordig een boel goede doelen die door middel van acties de bevolking proberen over te halen. Reclame en propaganda hebben dan ook veel gemeen, bij reclame is het ook de bedoeling om de bevolking te beïnvloeden door middel van misleiding.

Propagandatechnieken

De bekendste wijze van propaganda is gewoonweg eerlijkheid. Bij eerlijkheid neemt een groep of persoon een eerlijk argument naar voren waarbij het publiek zelf een beslissing kan nemen. Dit gebeurt haast elke dag in de politiek. Een andere wijze van propaganda is door middel van stijl. Veel politici proberen hun spreekstijl en uiterlijke kenmerken zo goed mogelijk bij te schaven. Trucs kunnen helpen om andere groeperingen te verzwakken. Dit kan bijvoorbeeld door het verspreiden van een (vals) gerucht. Met misleiding kan je de bevolking dingen wijs maken waardoor ze eerder instemmen. Ook herhaling is een erg bekende propagandatechniek, als je iets maar vaak genoeg blijft herhalen dan neemt met dat op een gegeven moment aan.

Soorten propaganda

De bekendste vorm van propaganda is push – en pullpropaganda. Hierbij worden er door diverse groeperingen informatie op de bevolking geschoten waardoor ze hun eigen keus kunnen maken. Een andere bekende vorm van propaganda is de wit/zwart propaganda. Bij witte propaganda wil de bron van de informatie graag veel aandacht, bij zwarte propaganda juist absoluut niet. Bij Grijze propaganda ligt de informatie in het midden van de waarheid en een leugen, het is maar een beetje waar.

Voorbeelden van propaganda

  • Verkiezingscampagnes
  • Organisaties als Rode Kruis en de Dierenbescherming
  • Gebruik door Greenpeace van regenbogen en duiven uit het Bijbelverhaal van de Ark van Noach als symbolen van haar idealen.
  • Mensen kunnen politieke ideeën uiten door de straat op te gaan en te demonstreren
  • De nazi-partij gebruikte vliegtuigen om een vliegend hakenkruis te maken, waardoor de partij in verband werd gebracht met nieuwe technologie.
  • Het Paleis van Versailles werd gebouwd door de Zonnekoning Lodewijk XIV om zijn macht aan het volk te tonen.
© 2009 - 2020 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
PropagandatechniekenIn dit artikel wordt ingegaan op enkele propagandatechnieken ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. In dit artikel wordt…
Hans Achterhuis - De utopie van de vrije marktHans Achterhuis is filosoof, in 2012 werd hij 'denker des vaderlands' in Nederland. In zijn boek 'De utopie van de vrije…
Disney Treasures: On The Front LinesIn de Tweede Wereldoorlog zijn er veel middelen gebruikt als propaganda. Ook Walt Disney heeft in die tijd propaganda ge…
Journalistiek tijdens en na de Tweede WereldoorlogJournalistiek tijdens en na de Tweede WereldoorlogOmdat Nederland in de Tweede Wereldoorlog onder Duits regime viel, moesten journalisten zich aan bepaalde persvoorschrif…

De praktische wijsheid van overheidscommunicatieDe praktische wijsheid van overheidscommunicatieBeleid en communicatie groeien naar elkaar toe. De Troonrede moet begrijpelijker worden en beleidstaal moet transparante…
De kunst van charismaSommige mensen hebben nét iets meer dan andere mensen. Niet omdat ze knapper zijn, of slimmer, maar omdat ze een bepaald…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Propaganda: Idealistische reclame"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 27-01-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!