InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Communicatie: Als praten met je partner moeilijk is

Communicatie: Als praten met je partner moeilijk is

Communicatie: Als praten met je partner moeilijk is Wat als praten en communiceren met je partner een probleem is? Wat als praten over persoonlijke onderwerpen moeilijk is? Waarom is communicatie tussen de partners belangrijk? Wat is belangrijk voor een vrouw om beter te kunnen praten? Wat is belangrijk voor een man om beter te kunnen praten?

Belang van communicatie

Waarom is communicatie belangrijk? Waarom is praten binnen de relatie belangrijk? Communicatie tussen de partners is een essentieel gereedschap voor de ontwikkeling van de relatie.

Begrip

Als vrouwen met hun partner willen praten over persoonlijke zaken, vinden mannen het over het algemeen moeilijk om het probleem te begrijpen, laat staan dat ze begripvol zijn. Vrouwen denken dat hun man of vriend ze niet begrijpen en het probleem onderschatten. Mannen kunnen zich niet goed verplaatsen in de typische vrouwenproblemen zoals bijvoorbeeld menstruatieproblemen. Vrouwen die graag begrip willen krijgen, kunnen meestal het beste met hun typische vrouwenproblemen bij hun vriendinnen terecht. Mannen denken oplossend gericht, vrouwen willen meestal graag hun verhaal kwijt waardoor ze zich beter voelen. Zodra een vrouw begrip ontvangt van haar partner, zal ze beter in staat zijn om over belangrijke zaken te praten.

Respect

Het is voor een man van groot belang om respect binnen zijn relatie te ontvangen. Zo dar een man voldoende respect ontvangt van zijn partner, zal hij beter in staat zijn zich begripvol op te stellen tegenover de problemen van zijn partner, en zal hij beter in staat zijn om over persoonlijke zaken te praten.

Wereld

Als praten en communiceren met elkaar over serieuze zaken en belangrijke dingen in de relatie een groot probleem gaat worden, is het van groot belang om in elkaars wereld te blijven. Houd contact. De oorzaak van het probleem moet wel onderzocht worden. Als de partners niet meer kunnen communiceren met elkaar over zaken die er echt toe doen, kunnen irritaties, onbegrip en ongeduld de overhand krijgen binnen de relatie. Door plezier in de relatie te brengen, zullen de irritaties die ontstaan door niet met elkaar te praten, verminderen. Belangrijk is om samen in elkaars wereld te blijven: ga eens samen een weekend op stap, ga samen naar het theater, kortom: doe dingen samen die jullie allebei leuk vinden.

Schrijven

Wat is een goede oefening voordat ik met mijn partner ga praten?
Het gebeurt maar al te vaak dat praten met elkaar binnen een relatie, moeilijk is. Soms praten de paren als jaren niet meer met elkaar over belangrijke zaken of persoonlijke onderwerpen. Van belang is om je eigen gevoelens eens te onderzoeken. Waar wil je over praten? Wat is er gebeurt dat je over dit onderwerp wil praten? Als je jarenlang niet gepraat hebt over zaken die je aan het hart liggen, is het belangrijk om concreet deze zaken eens op papier te zetten. Je creëert overzicht en duidelijkheid. Schrijf vervolgens op wat je dwars zit. Als je voor je zelf alles verheldert hebt, maak dan een start om je partner een brief te schrijven over zaken die je dwars zitten en die je graag met je partner wil bespreken.

Onderzoeken

Als het moeilijk is om te praten met de partner, kan het van belang zijn om te onderzoeken waarom het moeilijk is om te praten met de partner.
  • Ligt het aan de persoonlijkheid van een van de partners?
  • Ligt het aan bepaalde karaktertrekken van een van de partners?
  • Voelt een van de partners zich kwetsbaar?
  • Heeft een van de partners veel last van stress?
  • Is de reden een tekort aan beschikbare tijd?
Dikwijls wordt gedacht dat in een goede relatie de een automatisch aanvoelt wat de ander wil of nodig heeft, met als resultaat dat er niet gesproken wordt over belangrijke zaken. Partners kunnen niet elkaars gedachten lezen en ook niet weten wat er in de ander om gaat. Behalve dat het belangrijk is dat jullie kunnen praten met elkaar, is luisteren naar de ander ook van groot belang.

Zelfvertrouwen

Er kunnen een aantal oorzaken zijn waarom het zo moeilijk is om met je partner te praten. Het kan aan je partner liggen omdat hij/zij onredelijk reageert. Het kan ook aan jezelf liggen waarom je niet met je partner praat over belangrijke zaken. Een reden kan zijn het gebrek aan zelfvertrouwen. Een kenmerk is dat je niet goed durft te praten met je partner, omdat je denkt dat hij/zij je niet serieus zal nemen. Of je durft jezelf niet goed bloot te geven door een laag zelfvertrouwen. Werken aan je zelfvertrouwen kan een grote stap in de goede richting betekenen!

Vertrouwen

Praten over zaken die belangrijk zijn, praten over persoonlijke onderwerpen die voor jou van groot belang zijn, zal over het algemeen beter gaan als je de persoon met wie je praat volkomen kan vertrouwen. Vertrouw jij je partner? Bestaat er een mogelijkheid dat je niet kan of durft te praten, omdat jij je partner niet (meer) vertrouwt?

Deskundige

Sommige zaken en persoonlijke onderwerpen zijn belangrijk, echt belangrijk. Daar moet over gepraat worden. Als jij met geen mogelijkheid de kans krijgt om met je partner over belangrijke zaken te praten, is de hulp inschakelen van een deskundige sterk aan te raden. Er moet onderzocht worden wat de reden en oorzaak is dat jullie niet meer praten over belangrijke zaken.

Steun

Iemand die moeilijk praat over belangrijke zaken, heeft een groot voordeel als diegene binnen de relatie:
  • Steun,
  • Stimulans en
  • Uitdaging aantreft om te groeien.
Het opbouwen van sociale netwerken, ter bevordering van steun, kan voor moeilijk pratende partners een extra steun in de rug zijn om de stap te durven nemen met hun partners te gaan praten.

Brainstormen

Maar al te vaak bekijken we een probleem – moeilijk kunnen praten – van slechts 1 kant. Er zijn echter altijd meerdere manieren en opties om een probleem aan te pakken. Creatieve oplossingen worden vaak bedacht door brainstormen. Brainstormen kan alleen, of met je partner, gedaan worden. Brainstormen is een techniek die vaak gebruikt word in de zakelijke wereld, maar is zeker nuttig als persoonlijke vaardigheid om een oplossing te vinden voor persoonlijke problemen! Begin met brainstormen door eerst:
  • Alle vooroordelen uit te schakelen,
  • Alle vooronderstellingen uit te schakelen,
  • Kruip in de huid van de ander en
  • Kruip in de huid van het probleem.
Schrijf op wat je voelt, denkt. Schrijf alle ideeën op die je te binnen schieten. Als praten moeilijk is en blijft, kan je al je opgedane ideeën en oplossingen verwerken in een brief die je aan je partner schrijft.

Verantwoordelijkheid

Het vermijden om verantwoordelijkheid te nemen, verantwoordelijkheid nemen om over belangrijke zaken te praten, lijkt soms eindeloos. Het niet nemen van verantwoordelijkheid kan ontstaan door:
  • Aangeleerde hulpeloosheid,
  • Passiviteit,
  • Op een verlammende manier met zichzelf praten,
  • Gevangen zitten in een vicieuze cirkel.
Bovenstaande is vooral herkenbaar aan de volgende opkomende gedachten en gedragingen:
  • "Ik kan het niet,”
  • “Niets doen en niet reageren op problemen,”
  • “Zichzelf opsluiten en afsluiten van de buitenwereld,”
  • “Zichzelf voortdurend naar beneden halen,”
  • “Niet bereid zijn om orde op zaken te stellen in zijn/haar leven,”
  • “Zeer negatieve instelling.”
Als bovenstaande herkenbaar is, is deskundige hulp om te leren praten over belangrijke zaken met de partner door een therapeut, counselor of e-coach, aan te raden!

Praten

Als het moeilijk is om te praten, kunnen we eerst een brief schrijven aan onze partner. Ideeën die opgedaan zijn tijdens het brainstormen pakken we er ook bij. Wat gaan we doen? We gaan eerst oefenen voordat we daadwerkelijk de stap nemen om te praten met de partner. We gaan “droog” oefenen. Denkbeeldig gaan we praten met onze partner, alleen in een kamer of voor de spiegel. Als het nodig is, herhalen we een aantal keer deze oefening. Maak een afspraak met je partner, geef in alle eerlijkheid aan dat je het moeilijk vind om te praten. Voordat de datum aanbreekt, repeteer je nogmaals, de zogenaamde generale repetitie. Stel je voor hoe je partner kan reageren op wat je zegt. Zijn er manieren waarop je de dingen anders kan zeggen waardoor je partner anders reageert? Let op je ademhaling, haal rustig adem. Kruip in de huid van je partner, kruip in de huid van het probleem. Haal nogmaals diep adem en repeteer alles wat je wil zeggen nogmaals in je gedachten. Klaar? Heel veel succes!
Gerelateerde artikelen
Relatieproblemen: Hoe red ik mijn relatie?Relatieproblemen: Hoe red ik mijn relatie?De eerste paar maanden van een relatie lijken allemaal zo leuk en aardig te zijn, tot je elkaar echt leert kennen. Sommi…
Relatie en huwelijk: liegt je partner vrijwel altijd?Relatie en huwelijk: liegt je partner vrijwel altijd?Liegen is voor de communicatie binnen een relatie zoals moord is voor het leven. Liegt je partner tegen je? Dat liegen n…
Joodse dating: Ik hou van haar (hem), maar is dit de ware?Joodse dating: Ik hou van haar (hem), maar is dit de ware?"Ik hou van haar", denk ik. "Maar hoe weet ik dat dit de persoon is met wie ik de rest van leven wil delen?" Elke relati…
Bronnen en referenties
  • http://www.sochicken.nl/jezelf/leren_praten_over_je_gevoelens_in_3_stappen.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/68275-stress-omgaan-met-moeilijke-mensen.html
  • http://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/persoonlijkheid.php
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/68963-eigenwaarde-negatief-zelfbeeld.html
  • http://roberta.infoteur.nl/specials/zelfvertrouwen.html
  • http://zakelijk.infonu.nl/management/60837-time-management-tips-zorgvuldig-omgaan-met-kostbare-tijd.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/70735-werkende-moeder-voordeel-persoonlijk-netwerk-opbouwen.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/68697-omgaan-met-burnout.html
  • http://www.nieuweproductenbedenken.nl/default.asp?pid=717
  • Deskundig hulpverlenen - Gerard Egan - Van Gorcum - Assen - 1998
  • Helpen bij partner relatie problemen - Alfons Vansteenwegen - Bohn Stafleu van Loghum - Houten - 2005

Reageer op het artikel "Communicatie: Als praten met je partner moeilijk is"

Reacties

Miss, 02-10-2015 16:32 #4
Lastig, ten einde raad. googelen. en je komt hier op uit.

Mannen blijven af en toe net kleine kinderen.
heb nu 4.5 jaar een relatie.
2de jaar werd er over kinderen gepraat toekomst blabla leuk!.

even wachten. ineens komt een motorclub in ze leven. anderhalfuur rijden ver.
En nu ineens heb ik een gedeelde plek in het leven.
Motorclub en ik.

Ik heb persoonlijk hekel aan motorclubs. gewoon puur van waarom heb je leven veranderd in ''ooh ik leef daarvoor.'' en niets anders is belangrijker.

ik heb zoiets van. familie. je liefde zelf een gezinnetje is toch leuk?
Hun vinden ja dat kan ook…

Maar ik ben diegene die altijd thuis moet zitten finacieel is het zo rot! en ja voor meneer word alles betaald.
En hij heb altijd maar elk weekend weer. ik ga na de motorclub uit deze situatie. want jij zeikt toch ook maar finacieel.
Krijg alles over me heen. moet maar thuis zitten in de shit.
Emotioneel niet blij.

Kinderwens na de filistijnen. hoe maak je iemand nou duidelijk dat je keuze's moet maken?

Iris, 12-01-2015 20:23 #3
Mannen… hierbij een gouden tip! durf jezelf te zijn en te delen hoe je je voelt. Jezelf kwetsbaar opstellen is een teken van kracht en niet van zwakte zoals veel mannen denken en daarmee creëer je emotionele verbinding en dat is precies wat vrouwen graag willen ervaren in een relatie.

Adjako Vincent, 06-12-2013 09:39 #2
Problemen met me partner tijdens communiceren. mijn partner vindt dat ik niet goed kan praten.
ze zegt me elke keer dat ik eerst moet nadenken voordat ik wat uitte. Ik vraag aan jullie hoe ik anders dat kan doen.

Bert Wilhelmy Damsté, 25-07-2013 23:30 #1
Ik heb sinds kort een relatie maar ik durf te weinig te praten, ik weet niet goed waarover ik moet praten. ik hou van haar maar ik ben erg op mij zelf ik ben in het verleden vaak alleen uitstapjes gemaakt. ik vind het moeilijk met een vriendin om te gaan en zonder vriendin voel ik mij ook soms eenzaam. wat moet ik doen om het leuk te houden?
Groeten van Bert

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 20-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 4
Schrijf mee!