InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Creatief denken: De zes denkende Bono Hoeden

Creatief denken: De zes denkende Bono Hoeden

De hoeden van Edward Bono zijn hoeden die een eigen mening over elk onderwerp hebben. Elke hoed heeft een andere kijk op hetzelfde onderwerp. Er zijn in totaal zes denkende hoeden en dus ook zes verschillende uitspraken en meningen over een onderwerp. Maar waar zijn de zes denkende hoeden nu eigenlijk goed voor?

De zes denkende hoeden:

De zes denkende hoeden van Edward Bono zijn hoeden met een eigen kijk op een bepaald onderwerp. U kunt de hoeden zien als sprekende hoeden. Door een onderwerp van verschillende kanten te belichten wordt het onderwerp vaak duidelijker en krijgt u nieuwe ideeën bij het onderwerp. De Bono hoeden worden vaak beschreven als een creatieve denktechniek die bijvoorbeeld in vergaderingen worden toegepast. Werken met de Bono techniek helpt u ook om een breder beeld op onderwerpen te creëren en uw oordeel over onderwerpen aan te passen of van meerdere kanten te bekijken.

De zes hoeden:

Wit:

De witte hoed is erg objectief. De hoed denkt in feiten en in cijfers over onderwerpen. De hoed spreekt alleen over dingen die echt zeker waar zijn en geeft informatie die op feiten berust. Feiten zijn bijvoorbeeld kleuren, vormen en grootte in centimeters of meters.

Rood:

De rode hoed staat voor emotie. De hoed spreekt zijn gevoelens over een onderwerp uit. De hoed kan zich bijvoorbeeld somber of juist erg vrolijk gaan voelen bij een bepaald onderwerp.

Geel:

De gele hoed gaat opzoek naar de kansen. De hoed probeert alles zo positief mogelijk te benaderen, al is het onderwerp nog zo droevig of saai toch zal de gele hoed de kansen uit dit onderwerp naar boven halen.

Groen:

De groene hoed staat voor nieuwe ideeën en creativiteit. De hoed zal uit een onderwerp meerdere ideeën halen en meerdere mogelijkheden die ook op het onderwerp kunnen worden toegepast.

Zwart:

De zwarte hoed is de zwartkijkende hoed. De zwarte hoed haalt het negatieve van een bepaald onderwerp naar boven en kraakt het onderwerp geheel af. Ook kan de zwarte hoed risico's van een bepaald onderwerp weergeven. De hoed zal alles naar boven halen om het onderwerp af te kraken.

Blauw:

De blauwe hoed is een soort regisseur. De hoed kijkt vanuit het oog van een regisseur, probleemoplossend bijvoorbeeld.

Het toepassen:

Om de Bono hoeden toe te kunnen passen moet u een bepaald onderwerp hebben waar u deze hoeden op los wil laten. Neem bijvoorbeeld een kunstwerk. Als u dit kunstwerk in uw hoofd of op papier heeft gaat u per hoed denken op de manier hoe deze hoed dit zal doen. Laat bijvoorbeeld bij rood uw gevoel los over het onderwerp en schrijf dit allemaal op. Als u klaar bent gaat u naar de volgende hoed, zo gaat u alle hoeden langs en ziet u de verschillende manieren hoe u kunt denken over een onderwerp.
Gerelateerde artikelen
Denken over denken - Edward De BonoDenken over denken - Edward De Bono"De grootste vijand van het denken is ingewikkeldheid, want die leidt tot verwarring." Veel mensen: veel denkstijlen. Ov…
Comfortabele hoeden voor kankerpatiëntenChemotherapie zorgt er in de meeste gevallen voor dat mensen kaal worden. Daarmee is duidelijk te zien dat iemand ziek i…
De verloren zoon: de jongste zoon als varkenshoederDe verloren zoon: de jongste zoon als varkenshoederEn hij trok er op uit, en drong zich op aan een der burgers van dat land en die zond hem naar het veld om zijn varkens t…
recensieNieuwe CD U2 2014: Songs of Innocence, tracklist en infoU2 bracht op 9 september 2014 een nieuw studioalbum uit: Songs of Innocence. Het is sinds 9 september 2014 gratis te dow…
Waregem Koerse: Hoogdag voor de paardenrennenWaregem Koerse staat in België bekend als een van de grootste paardenrennen van het land. Naast de paarden en bijhorende…

Reageer op het artikel "Creatief denken: De zes denkende Bono Hoeden"

Infoteur: Dobel
Laatste update: 10-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!