De interventieladder

Tijdens een gesprek kunnen gesprekspartners op verschillende manieren invloed uitoefenen op het verloop van het gesprek. Een handig hulpmiddel om een gesprek te analyseren op de mate van invloed is het gebruik maken van de interventieladder. De interventieladder laat de minimale en de maximale invloed en de daartussenliggende invloeden zien. Anders gezien, van zachte invloed naar harde invloed.

Wat is de interventieladder

Om meer te weten over de interventieladder moet u eerst weten hoe de ladder eruit ziet.

Maximale invloed of sturing (hard)

  1. Gespreksrelatie beëindigen
  2. Persoonlijk confronteren
  3. Gesprek aan de orde stellen
  4. Inhoudelijk confronteren
  5. Advies geven
  6. Beoordelen, waarderen
  7. Interpreteren
  8. Informatie geven
  9. Ordenen
  10. Informatie vragen
  11. Teruggeven van inhoud en/of gevoel
  12. Hummen en hammen
  13. Luisteren kijken en waarnemen

Minimale invloed of sturing (zacht)

Zoals u kunt zien word er uitgegaan van 13 verschillende manieren om invloed uit te oefenen. De invloed is van miniaal (zacht) naar maximaal (hard) beschreven. Hoe hoger iemand op de interventieladder bezig is tijdens een gesprek, des te meer invloed zal hij op het gesprek hebben en dus te hoger hij scoort in de interventieladder.

Toelichting op de verschillende trappen van de interventieladder

Bij trap 1 tot en met 5 staat de inbreng van de klant centraal.
Bij trap 6 tot en met 13 staat de inbreng van de voorlichter centraal.

  1. Luisteren, kijken en waarnemen: Inhoud en relatie.
  2. Hummen en hammen: hieronder vallen non-verbale signalen..
  3. Het teruggeven van de inhoud noemen we samenvatting, het teruggeven van gevoel noemen we spiegelen.
  4. Bij informatie vragen gaat het om het doorvragen.
  5. Bij ordenen gaat het om zo objectief mogelijk samen te vatten.
  6. Bij informatie geven spreekt de voorlichter vanuit zijn deskundigheid.
  7. Bij interpreteren gaat het om conclusies die de voorlichter trekt
  8. Bij beoordelen/waarderen geeft de voorlichter zijn mening over wat de klant zegt.
  9. Advies geven is in een aantal gevallen de hoogste trap waarop de voorlichter opereert.
  10. Inhoudelijk confronteren doet de voorlichter bijvoorbeeld als de klant op belangrijke punten fout geïnformeerd is. Dit kan betekenen dat de klant plannen moet wijzigen.
  11. Het gesprek aan de orde stellen kan nodig zijn wanneer een gesprek niet goed op gang komt of loopt.
  12. Persoonlijk confronteren kan bijvoorbeeld als een klant incongruent gedrag vertoont.
  13. Bovenaan op de interventieladder staat de gespreksrelatie beëindigen, dit doet vaak de persoon met de meeste invloed de ander wacht wat meer af.

Wat heeft een interventieladder voor nut

Met deze ladder kunt u dus een gesprek analyseren en zien met wat voor personen u te maken heeft. Het is echter lastig dit te doen tijdens een gesprek tussen uzelf en een ander. U kunt dit beter toepassen door naar een gesprek tussen twee mensen te luisteren.
© 2010 - 2024 Dobel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Public relations en voorlichtingPublic relations is een instrument binnen de marketingcommunicatiemanagement, maar meer dan dat. Pr wordt ook intern ing…
Communicatie binnen de planningCommunicatie binnen de planningCommunicatie is enorm belangrijk bij veranderingen. Bij elke verandering zal goed besproken moeten worden, wat er verand…
Het beleidsproces: de veranderende rol van communicatieDe communicatie bij gemeenten heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van zendergerichte voorlichting naar tweezijdige…
De effectladder: effectiviteit van jeugdinterventiesDe effectladder: effectiviteit van jeugdinterventiesHet is van belang om na te gaan of jeugdinterventies effectief zijn in de praktijk. Daarom wordt er veel onderzoek gedaa…

Creatief denken: De zes denkende Bono HoedenDe hoeden van Edward Bono zijn hoeden die een eigen mening over elk onderwerp hebben. Elke hoed heeft een andere kijk op…
Doordringende blik: diep in de ogen kijken van de anderDoordringende blik: diep in de ogen kijken van de anderDe ogen zijn de ramen van de ziel en fungeren als een poort tussen wat wij zien en wat wij voelen. Vandaar ook dat het d…
Dobel (155 artikelen)
Gepubliceerd: 10-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.