Communicatie

Communiceren, open communicatie voor mannen en vrouwen

Communiceren, open communicatie voor mannen en vrouwen

Je staat in een groep vol met mensen en iedereen praat met elkaar maar jij voelt je verloren en eenzaam. Niemand lijkt in je geïnteresseerd terwijl je aantrekkelijk, grappig en interessant bent. Wat…
Friese Twitterdag – Fryske Twitterdei in memmetaal

Friese Twitterdag – Fryske Twitterdei in memmetaal

Praat mar Frysk organiseert in april de Fryske Twitterdei, de Friese Twitterdag. De dag is in 2012 voor de eerste keer georganiseerd en is sindsdien een jaarlijkse twitterdag in Friese taal en dialect…
Respect, spelen met woorden

Respect, spelen met woorden

Om het goede gevoel over te brengen willen communicatoren nog wel een de op dat moment populaire woorden/termen gebruiken in te schrijven speeches voor politici, zakenbobo’s of andere invloedrijke m…
Onderhandelen is een kunst en gebaseerd op vertrouwen

Onderhandelen is een kunst en gebaseerd op vertrouwen

Mogelijk heb je het niet altijd in de gaten maar we onderhandelen meer dan we denken. Zo wordt er in de opvoeding door ouders en kinderen veel onderhandeld. Maar ook in de werksituatie worden goede on…
Dag van het Gebed - Wereldgebedsdag

Dag van het Gebed - Wereldgebedsdag

De Dag van het Gebed, of Wereldgebedsdag, is een internationale gebedsdag op de eerste vrijdag in maart. Het gebed gaat deze dag de wereld rond. Het brengt bemoediging aan de mensen die er aan meedoen…
Dag van de Talen - Europese Dag van de Talen

Dag van de Talen - Europese Dag van de Talen

Eens in het jaar is er een Dag van de Talen. We kennen het fenomeen in Europa sinds 2001, het jaar dat werd uitgeroepen als Europees Jaar van de Talen. De Dag van de Talen wordt dan ook de Europese Da…
Smartphone Apps vragen steeds meer persoonlijke gegevens!!

Smartphone Apps vragen steeds meer persoonlijke gegevens!!

Iedere keer als men een applicatie op de smartphone of tablet installeert, wordt er (bij Android) om toestemming gevraagd of u akkoord gaat dat de applicatie de gegevens of functies van uw mobiele app…
Prehistorische communicatie in digitaal tijdperk

Prehistorische communicatie in digitaal tijdperk

Simpel gezegd bestaan onze hersenen uit twee heel verschillende delen. Een deel wordt gestuurd door onze impulsen. In het Stenen Tijdperk zou het ons beschermd hebben tegen onverwachte agressieve aanv…
BroApp: automatisch sms'en naar je vriendin

BroApp: automatisch sms'en naar je vriendin

Veel van de sms-berichten die je stuurt hebben vaak net dezelfde inhoud of zijn heel gelijkaardig. Er is niet echt iets te zeggen, je wil gewoon laten weten dat je aan iemand denkt. De makers van BroA…
Gesprekstechniek: Zes A's

Gesprekstechniek: Zes A's

Gesprekken verlopen vaak gemakkelijker als u weet hoe een goed gesprek moet voeren. Gesprekstechnieken kunnen u daarbij helpen. Om een gesprek goed te laten verlopen, kunt u gebruik maken van de zes A…
Gevaarsymbolen en hun betekenis

Gevaarsymbolen en hun betekenis

Werk je in het dagelijks leven op kantoor, dan zal je daar niet snel gevaar lopen. Anders is het, als je werkt in de chemie of in de bouw. Een fractie van onoplettendheid kan je leven in gevaar brenge…
Schriftelijk klacht indienen

Schriftelijk klacht indienen

Zowel privé als zakelijk gebeurt het wel eens dat je een klacht wilt indienen. Het beste doe je dat schriftelijk. Als je een klachtenbrief schrijft, blijf dan altijd diplomatiek. Ook moet je je afvra…

Communicatie, de basis

Communicatie, wat is het eigenlijk? Is er één bepaalde definitie voor? Nou ik kan je vertellen, dat is niet zo. Er zijn door allerlei deskundigen allerlei definities voor het woord 'communiceren' be…

De Gestaltwetten

Gestaltwetten, het is een raar woord, maar het staat voor het tegenovergestelde: de gestaltwetten zijn de wetten van de eenvoud. Gestaltwetten worden veel gebruikt in beeldcommunicate. Bedoeld en onbe…
Non-verbale communicatie lezen: iedereen kan het leren

Non-verbale communicatie lezen: iedereen kan het leren

Niet iedereen is even getalenteerd in het lezen van anderen. Toch is dit een belangrijk onderdeel van de communicatie. De helft van de communicatie vindt non-verbaal plaats. Vaak geeft iemands houding…

Welk argument gebruik ik?

Stel dat iemand je zegt: "Je bent te laat." Dit is een beschuldiging. Hoe reageer je dan? Er zijn drie dingen die je kan doen. Je kan zeggen: "Ik ben helemaal niet te laat." Of je kan een reden geven…
Strategie om een leugenaar te ontmaskeren en confronteren

Strategie om een leugenaar te ontmaskeren en confronteren

Uit onderzoek is gebleken dat iedere volwassene dagelijks twee keer een leugen verteld. Dit varieert van een leugentje om eigen bestwil tot leugens waardoor de belangen van andere personen ernstig bes…
Voorbeeld: brief schrijven i.v.m schulden

Voorbeeld: brief schrijven i.v.m schulden

Een brief schrijven. Ondanks het computertijdperk is dit soms noodzakelijk. Een geschreven brief is persoonlijker dan een e-mailtje. Hoe vraag ik bijvoorbeeld kwijtschelding van mijn schulden of rente…
Voeren we nog een goed gesprek?

Voeren we nog een goed gesprek?

Als je minder zorgen hebt, dan leent zich de situatie meer om dat “goede gesprek” te voeren. We hebben overal een mening over een periode in het leven dat je nog niet met een (te hoge) hypotheek z…
Wat doen tegen telefoonterreur van callcenters

Wat doen tegen telefoonterreur van callcenters

De telefoon gaat over. Je neemt op en aan de andere kant wordt neergelegd. Niemand die iets zegt. Wanneer dat gebeurt, steekt er meestal een callcenter achter dat zijn efficiëncy wil verhogen. De met…