Communicatie

Facebook veiligheidscheck: laat weten dat je veilig bent!

Facebook veiligheidscheck: laat weten dat je veilig bent!

Wanneer er zich ergens een grote terroristische aanslag of natuurramp zoals een aardbeving, orkaan, tsunami of vulkaanuitbarsting voordoet dan komt vaak al snel de gedachte op 'wie ken ik in het getro…
Gekleurde lintjes of ribbons: aandacht voor goede doelen

Gekleurde lintjes of ribbons: aandacht voor goede doelen

We zien ze steeds meer, de gekleurde lintjes, die door een stichting of een andere groep mensen worden gebruikt om aandacht voor een bepaalde zaak te vragen. Deze lintjes worden awareness-ribbons geno…
Kritiek geven én reageren op kritiek

Kritiek geven én reageren op kritiek

Wanneer het woord ‘kritiek’ ter sprake komt, komen er allerlei gedachten naar boven. Kritiek kent namelijk extreem veel vormen. Denk aan kritiek op iemands gedrag, mening of prestaties. Maar kriti…
Lichamelijk contact, veelzeggend

Lichamelijk contact, veelzeggend

Het is belangrijk in ieders mensenleven en hoewel er natuurlijk nuances zijn, kan niemand helemaal zonder lichamelijk contact. Het kan werkelijk van alles zijn wat de mens “goed doet”, zoals een s…
Een luisterend oor bieden

Een luisterend oor bieden

Een luisterend oor associëren we meestal met iemand aanhoren voor wat hij/zij te melden heeft, er voor iemand zijn als deze zijn/haar verhaal kwijt moet etc. Toch is “een luisterend oor” heel moe…
Flirten: Een luchtig spelletje of een poging tot versieren?

Flirten: Een luchtig spelletje of een poging tot versieren?

Flirten in een communicatievorm tussen mensen waarin op een speelse manier seksuele interesse wordt getoond en met sensualiteit wordt gespeeld. Je kunt flirten om duidelijk te maken dat je geïnteress…

Smalltalk: praten kan je leren

Niet iedereen bezit de eigenschap om moeiteloos over te gaan tot een conversatie met personen die ze nauwelijks kennen. Hoe start ik een conversatie, waarover praat ik het best om de aandacht van de a…
Andere mensen leren aanspreken

Andere mensen leren aanspreken

Veel mensen durven niet zomaar op iemand af te stappen, terwijl ze dit wel graag willen. De redenen kunnen enorm uiteenlopend zijn, maar uiteindelijk leer je diegene niet kennen. Dit terwijl je deze p…
De postzegels van 2015: het tweede halve jaar

De postzegels van 2015: het tweede halve jaar

Elk jaar geeft PostNL een aantal nieuwe postzegels uit. Postzegels zijn nodig bij de verzending van poststukken. Daarnaast zijn postzegels leuk en interessant om te verzamelen. Niet alleen voor de ver…
De meest bekeken tv-programma's van 2014

De meest bekeken tv-programma's van 2014

Een van de doelen van radio en tv is het bereiken van zoveel mogelijk mensen. De top tien van meest bekeken programma's laat zien welke programma's in dat opzicht het meest succesvol zijn. In 2014 ble…
Reclame: de strijd om aanwezigheid

Reclame: de strijd om aanwezigheid

Veel mensen ergeren zich aan de dagelijks hoeveelheid reclame die ze te verwerken krijgen. De adverteerders staan voor de taak om wat in feite onwillige kijkers zijn toch positief te stemmen over een…
Lichaamstaal, hoe werkt het?

Lichaamstaal, hoe werkt het?

Machtig interessant voor de een en doodeng voor de ander. Het kan immers iets over je zeggen, wat je liever niet uitspreekt. Je lichaamstaal zal je voor je gevoel dan mogelijk verraden. Echter, voor d…
Misleiding door statistiek

Misleiding door statistiek

“Cijfers liegen niet”. Een logische gedachte, maar helaas niet geheel juist. Cijfers en statistieken worden nog wel eens verward met feiten. Hierdoor worden de conclusies van allerlei onderzoeken…
Efficiënt omgaan met e-mail

Efficiënt omgaan met e-mail

Tegenwoordig krijg je tientallen e-mails per dag. Het gaat de hele dag door en vraagt constant de aandacht. Dit kan ten koste gaan van de productiviteit van een werkdag. Bovendien kan het flinke stres…
Hoe breng je feedback over?

Hoe breng je feedback over?

Feedback, we hebben er de mond van vol … want het is behalve heel erg zinvol ook een modewoord geworden. Terugkoppeling is saai, feedback is goed. Het is slechts een ander woord … maar dat feedbac…
Communicatie: “Zeggen waar het op staat”

Communicatie: “Zeggen waar het op staat”

Is “zeggen waar het op staat” altijd wel zo zinvol of kunnen we hetgeen we willen uitspreken niet beter met mooie woorden omkleden of sterker nog, moeten we het soms niet achterwege laten? Hoewel…

Marketing: storytelling en belevingsmarketing

Wanneer marketing goed wordt toegepast heeft het positieve effecten voor een merk. Van een grotere naamsbekendheid tot het realiseren van meer aankopen door het bereiken van een breder publiek. Enige…
Hoe nemen we besluiten? Met het gevoel of met de ratio?

Hoe nemen we besluiten? Met het gevoel of met de ratio?

Elke dag nemen we veel beslissingen. Gaan we deze film kijken of die andere? Wat gaan we eten vandaag? Gaan we naar dat etentje of gaan we sporten vanavond. Wanneer en hoe vaak douchen we? Hoe nemen w…
Schrijven: van pen en inkt naar twee duimen op de smartfone

Schrijven: van pen en inkt naar twee duimen op de smartfone

Schoolbankjes hadden ooit een inktpotje waar een pen in werd gedoopt met soms nare gevolgen. Iets te diep dopen en er viel een grote drup inkt op het schrijfschrift. Weliswaar gaf dat soms een prachti…
Slecht nieuws vertellen en reactie op slecht nieuws

Slecht nieuws vertellen en reactie op slecht nieuws

Het slechtnieuwsgesprek is een gesprek waarbij iets onprettig moet meegedeeld worden aan de ander. Dit nieuws zal er voor zorgen dat de persoon geschokt of erg emotioneel kan reageren. Het is van groo…