InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > De postzegels van 2015: het tweede halve jaar

De postzegels van 2015: het tweede halve jaar

De postzegels van 2015: het tweede halve jaar Elk jaar geeft PostNL een aantal nieuwe postzegels uit. Postzegels zijn nodig bij de verzending van poststukken. Daarnaast zijn postzegels leuk en interessant om te verzamelen. Niet alleen voor de verzamelaar, maar ook voor PostNL zelf. Ook voor het tweede halve jaar van 2015 stonden er weer een aantal interessante uitgiftes op het programma.

Postzegels

In een tijd dat het elektronische berichtenverkeer alleen maar toeneemt neemt bij veel mensen de bekendheid met het fenomeen postzegel af. Een postzegel is heel wat meer dan een leuk plaatje, dat in de rechter-bovenhoek van een envelop wordt geplakt. Het is een bewijs dat je voor de verzending en bezorging van de brief betaald hebt.

Oude tarieven

In vroeger tijden stond de waarde van de postzegel op de postzegel zelf afgedrukt. Om een brief te frankeren zocht je het juiste tarief op, zocht de juiste zegels bij elkaar en plakte deze op de envelop. Dat betekende dat bij elke tariefwijziging er zo snel mogelijk nieuwe postzegels moesten worden gedrukt, of dat er in ieder geval altijd zegels te koop waren waarmee je het waardeverschil kon bijplakken. Ging het tarief omhoog van 50 naar 55 cent, dan kon je met je oude zegels van 50 cent vooruit als je er een zegeltje van 5 cent bij plakte. Had je die niet bij de hand en had je niet de gelegenheid om nieuwe zegels te halen, dan zat er niets anders op dan twéé zegels van 50 cent te plakken. Zo werd de post meteen wel heel erg duur. Liet je de tweede zegel van 50 cent in zo'n geval achterwege, dan werd er strafport berekend, die bij de geadresseerde in rekening werd gebracht. Dan krijgt een liefdesbrief of felicitatiekaartje ineens een vervelende bijsmaak...

Nieuwe tarieven

Met de invoering van nieuwe tarieven werd het systeem gemoderniseerd en vereenvoudigd. Op de postzegels zie je nu een 1 of een 2 staan. Postzegels met een 1 zijn voor post tot 20 gram, postzegels met een 2 voor post tot 50 gram. Bij zwaardere post zul je hogere waardes nodig hebben, eenvoudig door bijvoorbeeld drie postzegels van 1 te plakken, of één van 1 en één van 2. Een tariefwijziging merk je pas op als je nieuwe postzegels gaat kopen, je huidige postzegels blijven gewoon geldig. Het nieuwe systeem is hierdoor veel meer klantvriendelijk, en organisatorisch een stuk eenvoudiger voor PostNL.

Verzamelen

Postzegels zijn niet alleen een betalingsbewijs voor de te leveren postdiensten. Daarnaast zijn ze leuk om te verzamelen en geeft een postzegelverzameling een bijzonder inkijkje in de samenleving van het land waarvan je de postzegels spaart. Ook voor PostNL is het prettig dat zoveel mensen postzegels sparen, veel zegels worden wel gekocht, maar deze verdwijnen meteen in talloze postzegelverzamelingen. En dat levert PostNL dus een klein beetje extra inkomsten op.

De postzegel uitgifte 2015, het tweede halve jaar

In Nederland zorgt PostNL voor de uitgifte van nieuwe postzegels. Voor het tweede halve jaar van 2015 stonden er weer een aantal mooie exemplaren ingepland. Hieronder zie je een overzicht van de uitgiftes van het tweede deel van 2015.

Datum uitgifte Thema Omschrijving Aanschaf-prijs
20 juli 2015Ontdek de wetenschapVelletje met twee keer vijf zegels met waarde-aanduiding 1. 6,90
17 augustus 2015Brieven schrijvenVelletje met tien zegels, met beeltenissen van beroemde Nederlanders en fragmenten van door hen geschreven brieven. 6,90
24 september 2015Grenzeloos Nederland: USAVelletje met 10 zegels met waarde-aanduiding 1. 6,90
24 september 2015Charlotte Dumas: PortrettenVelletje met 10 zegels met waarde-aanduiding 1 6,90
12 oktober 2015Scheepsmodellen van het Maritiem Museum (Amsterdam).Velletje met 10 zegels met waarde-aanduiding 1. 6,90
12 oktober 2015VerlichtingVelletje met 10 zegels met waarde-aanduiding 1. 6,90
16 oktober 2015Dag van de Postzegel 2015Postzegel met waarde-aanduiding 1. 0,69
2 november 2015Kinderpostzegels 2015Serie zegels met toeslag, voor een aan kinderen gerelateerd goed doel. 6,18
24 november 2015Decemberzegels 2015Velletje postzegels met gereduceerd tarief, speciaal voor de decemberpost (kerst- en nieuwjaarswensen). Deze postzegels mogen worden gebruikt tussen 1 december 2015 en 6 januari 2016. 6,40

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De postzegels van 2014: Het eerste halve jaarDe postzegels van 2014: Het eerste halve jaarPostzegels zijn niet alleen noodzakelijk om te betalen voor de verzending van onze poststukken. Postzegels zijn ook leuk…
De postzegels van 2015: het eerste halve jaarDe postzegels van 2015: het eerste halve jaarElk jaar geeft PostNL in Nederland nieuwe postzegels uit. Ook in 2015 staat er weer een verrassend aanbod postzegels kla…
De postzegels van 2013: het tweede halve jaarDe postzegels van 2013: het tweede halve jaarPostzegels plak je op poststukken, waarmee je betaald voor de afhandeling van je post. Maar er kan meer mee: postzegels…
De postzegels van 2013: het eerste halve jaarDe postzegels van 2013: het eerste halve jaarPostNL zorgt ervoor dat onze poststukken netjes op de plaats van bestemming terecht komen. We plakken op onze poststukke…
Posttarieven 2014Posttarieven 2014De meeste post wordt in Nederland verwerkt door PostNL. Deze dienst kost uiteraard geld. We betalen voor het verzenden e…
Bronnen en referenties
  • http://collectclub.postnl.nl/

Reageer op het artikel "De postzegels van 2015: het tweede halve jaar"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 03-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Postzegels
Schrijf mee!