InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Facebook veiligheidscheck: laat weten dat je veilig bent!

Facebook veiligheidscheck: laat weten dat je veilig bent!

Facebook veiligheidscheck: laat weten dat je veilig bent! Wanneer er zich ergens een grote terroristische aanslag of natuurramp zoals een aardbeving, orkaan, tsunami of vulkaanuitbarsting voordoet dan komt vaak al snel de gedachte op 'wie ken ik in het getroffen gebied en zijn ze veilig?'. Facebook speelt in op die vraag door het aanbieden van de Facebook veiligheidscheck. Wanneer er zich een dergelijke ramp of crisis voordoet kun je deze tool gebruiken om aan je vrienden en familie te laten weten dat jou niks is overkomen door je 'veilig te melden'. Wil je er geen gebruik van maken dan kun je de tool ook negeren of verbergen.

Veiligheidscheck Facebook

Wat is de Facebook veiligheidscheck?

De Facebook veiligheidscheck (Engels: Safety Check) is een tool ontwikkeld door Facebook die het makkelijker maakt om het bericht te verspreiden dat je ongedeerd bent gebleven wanneer zich een ramp heeft voltrokken in het gebied waar je je bevindt. Tevens stelt het je in staat om na te gaan hoe het gaat met mensen waarvan je weet of een vermoeden hebt dat ze in het gebied zijn.

Wanneer je naar de pagina van de betreffende veiligheidscheck gaat dan wordt een lijst getoond van vrienden die zich in het getroffen gebied lijken te bevinden. Bevindt een van je vrienden zich in het getroffen gebied maar heeft hij daarvandaan (nog) geen statusupdates gegeven of heeft hij zijn locatie afgeschermd, dan komt deze vriend om die reden niet in de lijst voor. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat bij rampen vaak de elektriciteit en internetverbinding uitvallen waardoor niet iedereen in staat is een teken van leven te geven. Het overzicht is dus lang niet altijd compleet.

In welke situaties wordt de Facebook veiligheidscheck ingezet?

Facebook heeft de tool ontwikkeld na de aardbeving en tsunami die Japan in 2011 troffen. De veiligheidscheck is in oktober 2014 online gegaan en is bedoeld voor (natuur)rampen van grote omvang. De eerste grote ramp waarbij de tool massaal gebruikt werd was de aardbeving in Nepal in april 2015. Aanvankelijk begrepen veel mensen de meldingen die ze van de tool kregen niet, waarna Mark Zuckerberg op 25 april 2015 zelf via Facebook tekst en uitleg gaf.

Een ander voorbeeld van een situatie waarin de veiligheidscheck werd geopend was de aardbeving in Chili op 17 september 2015. Deze aardbeving met een kracht van 8.3 op de schaal van Richter - waarbij relatief weinig doden vielen - leidde tot de evacuatie van zeker een miljoen mensen. Andere mogelijke aanleidingen voor het inzetten van de tool in de toekomst zijn bijvoorbeeld een overstroming, orkaan, vulkaanuitbarsting of grootschalige terroristische aanslag.

De Facebook veiligheidscheck werd ook ingezet in de nasleep van de terreuraanslagen in Parijs van 13 november 2015 en de aanslagen in Brussel van 22 maart 2016. Via de tool konden zowel bewoners van Parijs en Brussel als toeristen aan hun vrienden en familie laten weten dat ze ongedeerd waren.

Hoe werkt de Facebook veiligheidscheck bij een ramp?

Om een zo breed mogelijke dekking te bereiken stuurt Facebook zelf actief berichten naar mensen waarvan ze weten dat ze zich in een getroffen gebied bevinden. De melding wordt bovenaan je scherm getoond. Facebook is van deze informatie op de hoogte doordat je de plaats waar je je bevindt in je profiel of bij een foto kunt vermelden of doordat je toestemming hebt gegeven om je locatie te bepalen. Iedereen in dit gebied krijgt direct bij het inloggen op Facebook een melding van de veiligheidscheck. Je hebt vervolgens drie keuzes. Je kunt de melding:
  • Negeren of verbergen
  • Aangeven dat je niet in gebied bent
  • Aangeven dat je veilig bent

Je respons wordt alleen getoond aan je vrienden en is te zien in de vorm van een statusupdate. Wil je niet dat je vrienden weten waar je op dat moment bent dan kun je ook om die reden kiezen voor de optie 'ik bevind me niet in het gebied'. Heb je de melding niet ontvangen omdat je geen aanleiding hebt gegeven om aan te nemen dat je in een getroffen gebied bent - bijvoorbeeld doordat een ramp zich voordoet op de dag dat je arriveert - dan kun je ook zelf naar de pagina van de Facebook veiligheidscheck gaan en je daar 'veiligmelden'. Tevens kun je hier een vriend aanmelden die veilig is maar zelf geen toegang heeft tot het internet.

Er is geen optie om aan te geven dat je niet veilig bent. Facebook raadt je dan enkel aan om contact op te nemen met de hulpdiensten. Wanneer je situatie verbeterd is kun je dan middels een post vrienden op de hoogte stellen van wat er is gebeurd.
Gerelateerde artikelen
Stress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenStress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenSoms zijn natuurrampen zo buitengewoon dat ze voor de menselijke geest heel erg moeilijk te vatten zijn. Wie een gebeurt…
De ergste tsunami natuurrampen uit de geschiedenisDe ergste tsunami natuurrampen uit de geschiedenisEnorme natuurrampen kunnen ontstaan na een zware aardbeving in zee of na een vulkaanuitbarsting. Er kan een vloedgolf on…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://www.facebook.com/help/695378390556779/
  • http://www.nu.nl/internet/3904820/facebook-lanceert-veiligheidscheck-tijdens-rampen.html
  • http://www.wired.co.uk/news/archive/2015-09/17/facebook-chile-earthquake-safety-check

Reageer op het artikel "Facebook veiligheidscheck: laat weten dat je veilig bent!"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 08-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!