Marketing: storytelling en belevingsmarketing
Wanneer marketing goed wordt toegepast heeft het positieve effecten voor een merk. Van een grotere naamsbekendheid tot het realiseren van meer aankopen door het bereiken van een breder publiek. Enige probleem voor de marketingafdeling is dat de consument reclame moe is. Bedrijven moeten steeds creatiever worden om de doelgroep te bereiken, te vergroten en om ervoor te zorgen dat bestaande en nieuwe klanten positief over het bedrijf blijven denken en praten. Mensen willen een merk beleven alvorens ze het aanschaffen. Belevingsmarketing wordt steeds belangrijker, maar belevingsmarketing bestaat niet alleen uit belevenissen.
Belevingsmarketing
Bij belevingsmarketing wordt er op de merkbeleving van de (potentiële) klant ingespeeld. Een vraag die bedrijven zich kunnen stellen bij het toepassen van belevingsmarketing is: "Hoe beleeft men ons merk? Welk gevoel krijgt men bij ons?" Het gevoel dat de (potentiële) klant krijgt bij de merknaam en de functionele eigenschappen van het merk staat hierbij voorop. Een voorbeeld van een functionele eigenschap is bij water dat het de dorst lest. Merken met een mindere mate van functionele eigenschappen zijn vaak luxe goederen. Vooral luxe merken moeten zorgen voor een goed, positief gevoel bij de consument. Het gevoel van de consument wordt, binnen een sterk concurrerende markt met steeds meer (nieuwe) merken, steeds belangrijker. Klanten hebben zoveel keuze, dus merken moeten ervoor zorgen dat ze zich onderscheiden van de rest.
Een voorbeeld hiervan is Dove. Dove's visie is
"een wereld te creëren waarin schoonheid een bron van vertrouwen is in plaats van angst" (bron: www.dove.nl) . Dove promoot de natuurlijke schoonheid van vrouwen. Dik, dun, lang, kort, donker of kort, iedereen heeft een natuurlijke schoonheid. Dove speelt met haar visie in op de emotie van de (potentiële) klant, want de meeste vrouwen zijn niet perfect en delen de gedachtegang achter het merk. Er zijn veel deodorantmerken op de markt en Dove is niet de goedkoopste. Toch heeft het merk een eigen verhaal opgebouwd waarmee ze zich onderscheidt van de rest en mede hierdoor (potentiële) consumenten aan zich kan binden. Veel deodorantmerken zijn goedkoper dan Dove, maar toch is Dove marktleider.
Storytelling
Storytelling speelt een belangrijke rol binnen belevingsmarketing. Een voorbeeld van goed toepassen van storytelling is Coca Cola Zero. Waar Coca Cola Light gericht is op vrouwen, is de Zero variant gericht op mannen. Coca Cola heeft dit bereikt door een zwart blikje cola te creëren en de lightversie mannelijk. Dit heeft ze gedaan door middel van storytelling. Denk maar aan de reclame van Coca Cola Zero: "
Add Zero to a party of 10, and you've got a festiv". De man staat centraal en de reclame is, net als het blikje zelf, donker van kleur. Er worden win-acties aan het merk gehangen, zo kan men kans maken op een stoere, mannelijke auto. Ook kunnen mannen voelen hoe het is om als
James Bond door het leven te gaan. Deze manier van marketing heeft niet alleen voor een nieuw imago voor Coca Cola Zero gezorgd, maar ook voor een filmpje dat viral is gegaan door social media. Door de storytelling wordt de lightversie van de cola stoer gemaakt, waardoor het een ander gevoel bij consumenten oproept dan de lightversie doet. En dat terwijl beiden Coca Cola versies eigenlijk op hetzelfde neerkomen: ze hebben 0 calorieën. Dit is de kracht van storytelling.
Identificeren met het merk
Doordat de (potentiële) klant zich gaat identificeren met het merk, wordt het merk ook meer gewaardeerd. Dit leidt tot een betere naamsbekendheid en imago.
Belevingsmarketing en belevenissen
Belevingsmarketing is dus iets anders dan alleen
belevenissen. Een voorbeeld van een belevenis is Redbull Extreme Sports. Redbull staat, naast de energiedrankjes, bekend om de extreme sporten die ze uitvoeren. Ook organiseren ze evenementen waar mensen het merk kunnen beleven door zelf deel te nemen. Redbull past hierdoor belevenissen toe binnen haar belevingsmarketing. Wanneer een bedrijf een beleving organiseert dat in één lijn ligt met haar bedrijfsvisie, betekent dat nog niet dat het bedrijf belevingsmarketing toepast. Dat doe je pas wanneer de hele externe communicatie van het merk storytelling en emotie toepast en mensen zich hierdoor gaan identificeren met het merk.
Zoals altijd bij marketing en communicatie moet er een boodschap overgebracht worden. Wanneer belevingsmarketing goed wordt toegepast, wordt door de beleving ook duidelijk wat de boodschap is, zonder dat men naar reclames moet kijken.