InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Ameland in 2017 - jaaroverzicht - Jaar van mededogen

Ameland in 2017 - jaaroverzicht - Jaar van mededogen

Ameland in 2017 - jaaroverzicht - Jaar van mededogen Het jaar 2017 is ingegaan als Jaar van mededogen. De burgemeester noemt het in de nieuwjaarsrede tijdens de nieuwjaarsreceptie op het gemeentehuis in Ballum. Laten we wat meer om elkaar denken en elkaar aandacht geven in plaats van te klagen. Ameland is een van de welvarendste gemeenten van het land, en toch wordt er ook op het eiland geklaagd. Dat kan anders, meent de burgemeester. Naast het klagen zal er ook genoten worden in dit jaar, gesport, kunst gekeken en theater gemaakt. Natuurlijk wordt er gezongen en gemusiceerd en spoelen er weer leuke dingen aan op het strand. En soms ligt er iets gevaarlijks langs de vloedlijn. Dan is de politie er als de kippen bij.

Ameland

Januari 2017

Frisse Nieuwjaarsduik 2017
Op de eerste dag van het jaar organiseerde Ameland Actief weer de Amelander Nieuwjaarsduik. Het water was ongeveer acht graden en de Noordzee was ruig. Dit jaar doken er 255 mensen het koude water in, getooid in badpak en oranje Unox-muts. De rookworstfabrikant sponsort de duik. Het strand stond vol met publiek, die met de winterjas hoog dichtgeritst en handschoenen aan de duikers aanmoedigden.

Nieuwjaarsrede
Het thema van het jaar komt uit de nieuwjaarsrede van burgemeester Albert de Hoop. Hij stond deze keer niet stil bij de economische successen van het eiland maar bij de erbarmelijke omstandigheden van vluchtelingen. Hij zag ze met eigen ogen op het eiland Lesbos. Het eiland herbergt steeds meer vluchtelingen en de toerismesector op Lesbos is met de zelfde snelheid als de vluchtelingen kwamen ingestort. Touroperators laten het mooie eiland links liggen. De situatie op Ameland is heel anders, en toch legt de burgemeester de link naar Lesbos. Omdat het ook een toeristeneiland is. De Hoop pleit voor mededogen en aandacht voor mensen die het nodig hebben. “We hebben alles, we kunnen alles kopen, maar oprechte aandacht en mededogen is niet te koop. Dat zit gratis en voor niets in elk mens. Laten we daar eens meer mee doen.”

Drugs op strand
Op vrijdag 13 januari worden er twee verdachte langwerpige pakketjes aangetroffen op het strand, ingepakt in een ballon met sterretjes. De politie op Ameland vermoedt dat het om cocaïne gaat en laat meteen een waarschuwing uitgaan. Wie ook iets dergelijks vindt moet het meteen bij de politie brengen, maar het blijft bij deze twee pakketjes. Voor extra drukte op het strand zorgt de drugsvondst niet. Na elke storm is het druk, omdat eilanders nu eenmaal jutters zijn en hopen hout te vinden of verrassingseieren - in januari spoelden er duizenden verrassingseieren aan op Langeoog - of wat er ook maar aanspoelt van de lading uit overboord geslagen containers.

Pubquiz
Pannenkoekhuis Onder de Vuurtoren is de eerste de eerste en enige horecagelegenheid op het eiland die een Pubquiz organiseert. Een keer of vier, vijf in het rustige deel van het jaar, komen mensen bijeen om in groepjes met elkaar te strijden in de Pubquiz. In januari is de eerste van het jaar. In 2016 organiseerde Onder de Vuurtoren de Pubquiz voor het eerst. Het bleek een succesformule.

Jan Kruis
Striptekenaar en schilder Jan Kruis, de schilder van het Familieportret in de raadszaal van Ameland, is in zijn woonplaats Mantinge in Drenthe overleden. Hij was 83 jaar oud. Kruis maakte het muurgrote schilderij in opdracht van het damesblad Libelle, die het aan Koningin Juliana en Prins Bernhard schonk. Zij deden het op hun beurt cadeau aan Ameland, waar Juliana destijds Erf- en Vrijvrouwe van was. Het hangt in de raadszaal in het gemeentehuis te Ballum en is tijdens kantooruren en de Kunstmaand te bekijken.

Cross Duathlon Ameland
Op 22 januari wordt de eerste Cross Duathlon Ameland gehouden. De deelnemers lopen, fietsen en lopen. Mark Hamersma uit Veenendaal en Mariek van Lierop uit Schoorl zijn de winnaars van de lange afstand: 7 km hardlopen, 22,5 km fietsen en 3,5 hardlopen.

Het beeld van Hidde Dirks Kat / Bron: Persbureau AmelandHet beeld van Hidde Dirks Kat / Bron: Persbureau Ameland
Beeld van Hidde Kat
Er is wat commotie over de plek van Hidde Kat's bronzen beeld. Sommigen vinden het beeld van de walvisvaarder er maar wat verloren bij staan en daarom wordt er een poll opgezet om te weten te komen hoe de Amelanders over het beeld denken. Het staat in de tuin van Zorgcentrum De Stelp, bij de straat die naar Hidde Dirks Kat genoemd is. Hij wijst naar de plek waar in de 18e eeuw zijn huis stond. Of de Amelanders vinden dat het beeld moet blijven staan, of op een hogere sokkelgetild moet worden, of elders in Hollum een prominentere plek moet krijgen, wordt in februari bekend.

Ameland

Legenda
A. Ameland
B. Gemeentehuis
C. Drugs op strand
D. Beeld Hidde Kat

Lees verder

© 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartZonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartDe dagen beginnen langer te worden in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Een artikel met de tijdstippen wanneer de…
Betaaldata zorgtoeslag 2017 en 2018Betaaldata zorgtoeslag 2017 en 2018Wat zijn de betaaldata voor de zorgtoeslag 2017 en 2018, hoe werkt de zorgtoeslag? De zorgtoeslag 2017 en zorgtoeslag 20…
Ameland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 is het eerste jaarboek over het eiland, waartoe Ameland Pers uitgeverij het initiatief nam. ‘Ameland in…
Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2015, 2016 en 2017? Let…
Wanneer is het Carnaval en Carnavalsvakantie in 2017Wanneer is het Carnaval en Carnavalsvakantie in 2017Jaarlijks vieren vele Nederlanders carnaval. Carnaval wordt echter niet ieder jaar op de zelfde datum gevierd. Wel valt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • http://www.persbureau-ameland.nl Geraadpleegd op 27 januari 2017
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Ameland in 2017 - jaaroverzicht - Jaar van mededogen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 27-01-2017
Gepubliceerd: 27-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Jaaroverzicht Ameland
Schrijf mee!