InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Gemeenteraadsverkiezingen 2014 - de uitslagen

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 - de uitslagen

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 - de uitslagen Om de vier jaar worden de raadsleden voor de gemeenteraden van de Nederlandse gemeenten gekozen door de inzittenden van die gemeenten. Het jaar 2010 was een verkiezingsjaar en 2014 is dat weer. Op 19 maart 2014 was het gemeenteraadsverkiezingsdag. Deze verkiezingen werden gekenmerkt door een lage opkomst met winst voor de lokalen en een aantal opmerkelijke bijzonderheden. De volgende gemeenteraadsverkiezingen zijn in 2018.

Amsterdam, voorheen een rood bolwerk

Gemeenteraadsverkiezingen 2014

Lokale partijen winnaars van gemeenteraadsverkiezingen

De lokale partijen zijn de winnaars van de gemeenteraadsverkiezingen in 2014. De lokale groeperingen, de Algemeen Belangen, Leefbaar partijen en meer mooie namen die alleen bij de gemeenteraadsverkiezingen meedoen, deden het in 2010 al goed en zijn op 19 maart 2014 verder gegaan met hun opmars. Ongeveer 30 procent van alle stemmers geeft zijn stem aan een lokale partij. Dat is 4 procent meer dan in 2010.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014

Uitslagen 2014 en de verliezers

Verliezers zijn de PvdA, VVD. Zij verliezen een kwart van hun aanhang en moeten het in het land met honderden raadszetels minder doen. Het blijkt dat stemmers zich bij de gemeenteraadsverkiezingen ook laten leiden door wat er in Den Haag gebeurt. Meer dan de helft van alle kiezers laat de landelijke politiek meewegen in de stemming voor de gemeenteraad. In totaal ging de PvdA er 352 zetels op achteruit. De VVD raakte 325 zetels kwijt en GroenLinks verloor 71 zetels. CDA verloor ook, maar minder dan volgens de prognose.

Rode bolwerken, winnaars en verliezers

De rode bolwerken in de Randstad zijn gevallen en er breken zware tijden aan voor het kabinet. De kiezer heeft de coalitie afgestraft. In Amsterdam, waar de PvdA veruit de grootste partij was, heeft D’66 de koppositie overgenomen. Sinds de Tweede Wereldoorlog heerste daar het socialisme en regeerden er rode wethouders. In Rotterdam moet de PvdA de kop overlaten aan Leefbaar Rotterdam. In Den Haag was de PvdA de grootste, maar ook daar is stuivertje gewisseld met D’66. In Utrecht van hetzelfde laken een pak. In Groningen moest de PvdA ook de eerste plaats opgeven ten faveure van D’66. D’66 is, samen met de lokale partijen, de grote winnaar van deze verkiezingen. De SP deed het goed, de combinatie SGP/ Christen Unie won en Groen Links hoort na deze verkiezingen tot het verliezerskamp.

PVV

De PVV, de partij van Geert Wilders, doet maar in twee gemeenten mee, in Almere en Den Haag. De SP doet ook niet in alle gemeenten mee. Ze hebben niet in alle gemeenten een gemeentelijke afdeling van hun partij en wegens gebrek aan kwalitatief goede kandidaten haakte de SP hier en daar af.

De minder-uitspraak

In Den Haag is de PVV groter geworden dan de PvdA. In zijn toespraak op de uitslagavond stelde Geert Wilders een vraag aan zijn gehoor. Hij wilde weten of zijn aanhang gaat voor meer of minder Marokkanen in de stad, waarop de zaal scandeerde: “Minder, minder.” Dat wil Geert Wilders gaan regelen nu zijn partij in Den Haag eentje van formaat is geworden.

In 2016 werd Wilders veroordeeld voor het aanzetten tot discriminatie. Hij kreeg geen straf.

LVR

Opmerkelijk was de winst van de Liberale Volkspartij Roermond (LVR). De voorman van de partij is Jos van Rey, die het eerst bij de VVD probeerde.

Jos van Rey

De VVD weigerde Van Rey op de kieslijst te plaatsen vanwege vermeende corruptie en schending van ambtsgeheim. Met zijn campagne via de LVR veroverde de nieuwe partij 10 van de 31 zetels. De VVD daalde van 11 naar 3. Vier partijen in Roermond, de VVD incluis, hebben al laten weten niet met de LVR te willen samenwerken.

In 2016 werd Van Rey veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur vanwege ambtelijke corruptie.

Opkomst historisch laag

De opkomst was historisch laag. Van alle stemgerechtigden nam 53 procent daadwerkelijk de moeite naar de stembus te gaan. In 2010 was dat een procent meer.

Niet overal verkiezingen

In verschillende gemeenten zijn op 19 maart 2014 geen verkiezingen gehouden. Zij hadden al gestemd of stemden later dat jaar vanwege gemeentelijke herindeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verkiezingen 2010Verkiezingen 2010De uitslagen en winnaar van de Tweede Kamer-verkiezingen van 9 juni zijn bekend. De VVD wint nipt de Tweede Kamerverkiez…
Alles over de SP: van oorsprong MaoïstenAlles over de SP: van oorsprong MaoïstenDe Socialistische Partij deed het jaren lang heel goed. In 2010 leek daar echter een kentering in te zijn gekomen. De So…
Wat is een spookstem?Wat is een spookstem?Rondom verkiezingen is de term vaak veelvuldig in het nieuws: de spookstem. Deze spookstemmen kunnen zelfs leiden tot ee…
Uitslag Gemeenteraadsverkiezingen 2014 en de partijenDe uitslag van de gemeenteraadsverkiezing 2014 is bekend. Gemiddeld heeft de CDA de meeste stemmen gehad. Nummer 2 is VV…
Niet stemmen en blanco stemmenNiet stemmen en blanco stemmenNiet stemmen en blanco stemmen: er is een groot verschil tussen deze twee. Beiden tellen niet mee voor de verkiezingen,…
Bronnen en referenties
  • www.nrc.nl
  • www.ad.nl
  • Friesch Dagblad
  • www.binnenlandsbestuur.nl
  • www.spitsnieuws.nl
  • Leeuwarder Courant
  • http://www.limburger.nl/cnt/dmf20160712_00022184/reacties-op-veroordeling-jos-van-rey geraadpleegd op 28 januari 2017
  • http://nos.nl/artikel/2147487-dit-zeggen-de-rechters-over-geert-wilders.html geraadpleegd op 28 januari 2017

Reageer op het artikel "Gemeenteraadsverkiezingen 2014 - de uitslagen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 01-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Ameland
Schrijf mee!