Artikelen 431 - 440 in de rubriek Communicatie

Communicatie (Mens en Samenleving)

Het nut van ruzie

Het nut van ruzie

Bij het woord ruzie denken we in de regel niet aan iets positiefs. Conflicten zijn vervelend, brengen spanning en frustratie mee, en drukken ons met de neus op onze tekortkomingen. Toch kan ruzie make… Counselor, 05-03-2009

Wat is tussentaal in hemelsnaam?

Het heeft er alle schijn van dat tussentaal steeds meer de bovenhand krijgt in Vlaanderen. Wat is dit fenomeen, waar komt het vandaan en welke invloed heeft het op de relatie tussen Nederland en Vlaan… Vosje, 04-03-2009
E-mail, sms en WhatsApp maken vaak meer kapot dan je lief is

E-mail, sms en WhatsApp maken vaak meer kapot dan je lief is

De E-mail en ander elektronisch berichtenverkeer is niet meer weg te denken uit ons bestaan. Behalve de voordelen, brengt het mailverkeer, de sms, WhatsApp en facebook, ook nadelen met zich mee. Want… Robbie, 04-03-2009
Van een mobiel nummer naam en adres achterhalen: Mogelijk?

Van een mobiel nummer naam en adres achterhalen: Mogelijk?

Een mobiel nummer staat gelijk aan privacy. Niemand kan er achter komen waar je woont of wat je naam is. Toch? Of bestaan er wel manieren om een GSM nummer van iemand te achterhalen? Kun je achter het… Papillon, 27-02-2009
Zo stop je die ogenschijnlijk onoplosbare ruzie

Zo stop je die ogenschijnlijk onoplosbare ruzie

Een ogenschijnlijk onoplosbaar uitzichtloos conflict met onze buren; familieleden die in onmin met elkaar leven; je kijkt uit onvrede een vroegere collega of zakenrelatie niet meer aan enz. Hoe kan ee… Robbie, 20-02-2009
Het vals dilemma (drogreden): voorbeelden uit de praktijk

Het vals dilemma (drogreden): voorbeelden uit de praktijk

Het vals dilemma is een drogreden. Het vals dilemma wordt in het latijn 'argumentum ad ignorantiam' genoemd: argument van onwetendheid. Bij een vals dilemma stel je dat er maar twee mogelijkheden zijn… Tartuffel, 20-02-2009
Werken met de Roos van Leary

Werken met de Roos van Leary

De Roos van Leary is een model dat in kaart brengt wat mensen met hun communicatie weergeven en hoe mensen op elkaar reageren. Mensen reageren vaak volgens een vast patroon. Bepaald gedrag roept een b… Counselor, 19-02-2009
Luistervaardigheden: luisteren, parafraseren en samenvatten

Luistervaardigheden: luisteren, parafraseren en samenvatten

De luistervaardigheden parafraseren en samenvatten worden nader besproken. Communiceren doen we de hele dag door. Een belangrijke communicatieve vaardigheid is luisteren. Niets lijkt gemakkelijker dan… Tartuffel, 19-02-2009
Luistervaardigheden: actief luisteren en gevoelsreflectie

Luistervaardigheden: actief luisteren en gevoelsreflectie

De luistervaardigheden gevoelsreflecties, aandachtgevend gedrag en actief luisteren worden besproken. Communiceren doen we de hele dag door. Een belangrijke communicatieve vaardigheid is luisteren. Ni… Tartuffel, 19-02-2009
Beïnvloeden met de Roos van Leary

Beïnvloeden met de Roos van Leary

De 'Roos van Leary' is een model waarmee je invloed kunt uitoefenen op je interactie met anderen. Het model werd uitgewerkt door de Amerikaanse psycholoog Timothy Leary. Hij ontdekte dat de manier waa… Counselor, 18-02-2009