InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Marianne Vaatstra – het boek over het misdrijf

Marianne Vaatstra – het boek over het misdrijf

Marianne Vaatstra – het boek over het misdrijf Er is al veel gezegd en geschreven over de zaak Marianne Vaatstra en over het meisje dat in 1999 vermoord in een weiland werd gevonden. In augustus 2013 komt er een boek uit met het verhaal over de moord op het Friese meisje. Simon Vuyk, misdaadverslaggever, is de schrijver. Hij werd gevraagd door vader Bauke Vaatstra om hèt boek over zijn dochter en de moord te schrijven. Het boek is gebaseerd op feiten en het archiefmateriaal dat Bauke Vaatstra in de loop der jaren had verzameld.

Marianne Vaatstra, het boek

Marianne Vaatstra, Het verhaal van haar moord. Dat is de titel van het boek dat in augustus 2013 uitkomt. Het is geschreven in opdracht van Bauke Vaatstra, de vader van Marianne. Journalist Simon Vuyk, voorheen als misdaadverslaggever betrokken bij misdaadtelevisieprogramma’s van Jaap Jongbloed en Peter R. de Vries, staat borg voor de inhoud.

Bron: Cover boekBron: Cover boek
Vuurwerkramp en Blikken dominee
Vuyk schreef eerder een boek over de vuurwerkramp van Enschede en over de verdwijning van Nicky Verstappen. Ook schreef hij De blikken dominee, over een waargebeurde geschiedenis in Harlingen aan het eind van de 19e eeuw. Vuyk dook de archieven in en vond voer voor een spannend boek over de moord op een jonge vrouw door de dominee. Hij heeft met zijn werk bewezen op basis van feiten en archiefonderzoek een boek te kunnen schrijven dat de situatie recht doet.

Simon Vuyk

De auteur kreeg exclusief toegang tot het materiaal dat Bauke Vaatstra had verzameld en hij kreeg exclusief toegang tot de verhalen van de getergde vader. Vuyk schrijft over het leven en de dood van Marianne. Bekende feiten - in de nacht van 30 april op 1 mei 1999 werd de zestienjarige Marianne Vaatstra verkracht en vermoord. In november 2012, werd Jasper S. aangehouden op basis van een DNA-match. Hij bekent de misdaad en wordt berecht – worden gemengd met tot nu toe onbekende gegevens en Vuyk maakt er een compleet verhaal van.

Dertien jaar leed

Hij schrijft over de familie en wat die al die dertien jaren doormaakte. De schrijver brengt de gevolgen voor de betrokkenen in kaart. Hij beschrijft tevens de vasthoudendheid van vader Bauke Vaatstra die uiteindelijk leidt tot de ontmaskering van de dader.

Geruchtmakend misdrijf

In het boek over een van de meest geruchtmakende misdrijven die in Nederland plaatsvond, worden vele kanten van de zaak belicht. De blunders, missers, ophef over asielzoekers, het eier-incident, opstootjes, arrestaties van onschuldige verdachten, Kamervragen, complottheorieën, het rechercheonderzoek en het drama voor de nabestaanden komen aan bod.

Mediahype

Ook de mediahype nadat bekend werd dat de moordenaar een boer was uit het buurdorp van de Vaatstra’s wordt beschreven.

Bron: Cover boekBron: Cover boek

Onthullend journalistiek document

Bauke Vaatstra vroeg Simon Vuyk of hij hèt boek over de moord wilde schrijven. Niet lang na de arrestatie van de moordenaar begon de schrijver aan het boek. Hij reconstrueerde tot in detail de gebeurtenissen van de nacht na Koninginnedag ’99 tot en met de veroordeling van Jasper S. Het resultaat is een thriller gebaseerd op waargebeurde feiten. Het boek bewijst dat de werkelijkheid de fantasie kan overstijgen.

Monument

Vuyk heeft er een onthullend journalistiek document van gemaakt en een persoonlijk monument voor Marianne. Hij besteedt nadrukkelijk aandacht aan het meisje Marianne.

Gegevens

Titel: Marianne Vaatstra, Het verhaal van haar moord

Auteur: Simon Vuyk
  • Genre: Misdaad
  • Omslagontwerp: Annemarie van Pruyssen
  • ISBN: 9789046815441
  • NUR: 330
  • Aantal pagina's: 352
  • Afmetingen: 13,5 x 21 cm

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Simon Vuyk schrijft boek over Marianne VaatstrarecensieSimon Vuyk schrijft boek over Marianne VaatstraMiljoenen woorden zijn er geschreven over de zaak-Vaatstra. Verscheurende woorden, beschuldigende woorden, emotionele wo…
Marianne Vaatstra – Mediacircus rond het procesMarianne Vaatstra – Mediacircus rond het procesOp 27 februari 2013 verschijnt de verdachte van de moord op Marianne Vaatstra, Jasper S. uit Oudwoude, voor het eerst vo…
Marianne Vaatstra – Verslag van rechtszaak via TwitterMarianne Vaatstra – Verslag van rechtszaak via TwitterDe rechtszaak tegen de verkrachter van en moordenaar op Marianne Vaatstra dient op 28 en 29 maart 2013 in de rechtbank v…
Marianne Vaatstra – Het zakmes van Jasper SMarianne Vaatstra – Het zakmes van Jasper SMarianne Vaatstra werd op 1 mei 1999 vermoord in een weiland gevonden. De toedracht van de moord op het zestienjarige me…
Marianne Vaatstra – DNA-verwantschapsonderzoekMarianne Vaatstra – DNA-verwantschapsonderzoekMarianna Vaatstra werd in 1999 op 16-jarige leeftijd in Veenklooster verkracht en vermoord. DNA-verwantschapsonderzoek b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cover boek
  • De Nieuwe Dockumer Coutrant
  • www.bol.com
  • http://www.nieuwamsterdam.nl
  • Afbeelding bron 1: Cover boek
  • Afbeelding bron 2: Cover boek

Reageer op het artikel "Marianne Vaatstra – het boek over het misdrijf"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 22-11-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Marianne Vaatstra
Schrijf mee!