InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Noordelijke Dagblad Combinatie: NDC Mediagroep

Noordelijke Dagblad Combinatie: NDC Mediagroep

Noordelijke Dagblad Combinatie: NDC Mediagroep De Noordelijke Dagblad Combinatie geeft diverse bladen uit in het noorden van het land. Ondermeer de Leeuwarder Courant, het Dagblad van het Noorden en Nieuwsblad Noord Oost Friesland vallen onder de NDC. Begin 2013 werd de NDC, die voordien onder de naam NDC/ VBK werkte, verkocht. In 2013 treedt ook het Friesch Dagblad toe tot de NDC.

Redactieadres Dockumer Courant: Boterstraat 1 in Dokkum

Noordelijke Dagblad Combinatie - NDC

NDC mediagroep richt zich op Noord-Nederland. De titels van de NDC zijn sinds 1752 verweven met de regio. NDC mediagroep geeft verschillende producten uit die gericht zijn op de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland.

Multimedia

De NDC is een multimediabedrijf. Het bedrijf verzamelt, selecteert, produceert en distribueert actualiteiten en informatie en is daarmee van grote betekenis voor het noorden. Het bedrijf is diep geworteld in de samenleving en is het belangrijkste mediabedrijf voor de inwoners van de noordelijke provincies. Met de titels Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden heeft de NDC de hand in de belangrijkste regionale kranten van Noord-Nederland. Het beleid van de NDC is er op gericht om 80% van de noorderlingen te bereiken.

Bron: LCBron: LC

Uitgeven

NDC geeft dagbladen, bijna veertig weekbladen en magazines uit (2012).

Dagbladen

  • Leeuwarder Courant
  • Dagblad van het Noorden

Weekbladen

  • Balkster Courant (h-a-h)
  • Balkster Courant
  • Bron: DvhnBron: Dvhn
    Bolswards Nieuwsblad
  • Da's Mooi
  • De Feanster
  • De Koerier
  • De Noordoostpolder
  • De Woudklank
  • Drachtster Courant
  • Eemsbode - Noorderkrant
  • Flevoland Combinatie
  • Bron: NDCBron: NDC
    Franeker Courant
  • Gezinsblad
  • Groninger Gezinsbode
  • Harener Weekblad
  • Heerenveense Courant
  • HS-krant
  • Huis aan Huis
  • Jouster Courant
  • Kanaalstreek - Ter Apeler Courant
  • Kollumer Courant
  • Krant van Flevoland
  • Krant van Hoogeveen
  • Krant voor Meppel
  • Midweek - Roder Journaal - Het Westerkwartier
  • Nieuwe Dockumer Courant
  • Nieuwsblad Noordoost-Friesland
  • Sneeker Nieuwsblad
  • Streekblad - Pekelder Streekblad
  • Bron: NoorderlandBron: Noorderland
    Veendammer
  • Wijd & Zijd
  • Zuid Friesland
  • Zuid Friesland (h-a-h)
  • ZuidOosthoeker - Krant van Coevorden
  • Magazines
  • Noorderland
  • Ambitie

Radio

  • Arrow Classic Rock Noord
  • RADIONL
  • Waterstad FM

Internet

  • Coach van het Jaar
  • De Krant van Toen
  • Mensenlinq
  • Noorderland
  • Noordz
  • Nijsnet
  • Tweenul
  • Voordeelvinden

NDC Events

Wonen&Co Woonbeurs

LC en DvhN

De Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden zijn de grootste regionale kranten onder de vlag van de NDC. Ze kennen hun lezers en regio en verbinding zich aan evenementen uit de streek.

Het Weekblad

De NDC geeft een groot aantal weekbladen en huis-aanhuiskranten uit onder de verzamelnaam Het Weekblad. Bijna de gehele regio ontvangt de huis-aan-huisbladen. De regionale dekking is 84%.

Noorderland

Noorderland is een lifestyle-magazine dat gericht is op het noorden.
Ambitie is het banenmagazine van de ambitieuze regio.

Radio

NDC mediagroep onderhoudt radiozenders en websites. Alle producten van de NDC samen zorgen dat het nieuws tot in de haarvaten van de noordelijke samenleving doordringt.

Friese Pers Boekerij en Noordboek

Friese Pers Boekerij en Noordboek zijn samen de grootste uitgever van boeken in Noord-Nederland. De uitgeverij is onderdeel van NDC mediagroep.

Verkocht aan Oranjewoudm Je Maintiendra en ING

In januari 2013 wordt bekend dat de NDC Mediagroep in handen komt van twee ideële stichtingen: FB Oranjewoud en Je Maintiendrai en de bank ING. Op 3 februari 2013 wordt de overname afgerond.
Hiermee is de ontmanteling van de holding NDC/VBK een feit. De holding, waarin de NDC Mediagroep zat, stootte eerder al de boekendevisie VBK en de onderwijstak Thieme af. De krantenuitgever uit het noorden stond sinds het begin van 2012 in de etalage. Moederbedrijf NDC/VBK had een schuld van 180 miljoen. Na het invallen van de crisis bleek het onmogelijk om de schuld af te lossen.
Er werken 750 mensen bij de NDC mediagroep. Bij een reorganisatie in 2013 verdwijnen 250 banen.

Nog meer verkocht

In mei 2013 verkoopt NDC Mediagroep de radiozenders WaterstadFM en RadioNL. De uitgeverij van de mediagroep, Friese Pers Boekerij/ Noordboek, staan in de etalage en het lifestylemagazine Noorderland staat op het punt verkocht te worden.

NDC Mediagroep adressen

Locatie Leeuwarden

Sixmastraat 15, 8932 PA Leeuwarden
Postbus 394, 8901 BD Leeuwarden
T 058 - 284 5845
E verkoop@ndcmediagroep.nl

Locatie Groningen

Lubeckweg 2, 9723 HE Groningen
Postbus 60, 9700 MC Groningen
T 050 - 584 4444
E verkoop@ndcmediagroep.nl

Radio

T 0515 - 432 360
E info@radionl.fm
E info@waterstadfm.nl
E info@arrownoord.nl

NDC Grafisch Bedrijf

T 058 - 284 5245
F 058 - 284 5890
E info@ndcprint.nl

NDC events

T 050 - 284 4701
F 050 - 284 4704
E events@ndcmediagroep.nl

Friesch Dagblad

Op 1 juli 2013 wordt bekend gemaakt dat de NDC Mediagroep de exploitatie van het Friesch Dagblad heeft overgenomen. De krant is gekocht voor de symbolische ene euro.

Augustus 2014

Per september 2014 heeft de NDC een nieuwe directeur in Dina Boonstra (55). Ze volgt Geert-Jan van der Snoek op. Boonstra werkte eerder bij uitgeverij Wegener en Noordhoff Uitgevers.

November 2014

In november 2014 staat er een nieuwe reorganisatie voor de deur. Er vervallen 20 fte omdat vertrekkende medewerkers niet worden vervangen en tijdelijke contracten worden niet verlengd. Waarschijnlijk worden er tussen de vijftig en honderd mensen ontslagen.
Inkomsten uit abonnementen en advertenties blijven tegen vallen en daarom moet er opnieuw bezuinigd worden. Hoofddoel is dat er zelfstandige en kwalitatieve regionale journalistiek blijft bestaan.
Op 8 december 2014 maakt directeur Dina Boonstra van de NDC bekend dat er honderd medewerkers moeten verdwijnen. Van de honderd fulltimebanen komt bijna de helft (48) van de redacties van de Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden, het Friesch Dagblad en de redacties van de huis-aan-huisbladen.
Het schrappen van banen is nodig omdat het bedrijf in 2016 een schuld van 10 miljoen moet aflossen aan de ING en in 2018 nog eens dat bedrag.

Maart 2015

Uit de cijfers blijkt dat NDC in 2014 een verlies heeft geboekt van 1,5 miljoen euro. In 2013 leed het bedrijf een verlies van 9.3 miljoen bij een omzet van 109 miljoen euro. Het bedrijf heeft in 2015 een winst nodig van 10 miljoen om aandeelhouder ING te vriend te houden. Eind 2014 werd daartoe een reorganisatie ingezet waarbij 105 voltijdbanen werden geschrapt. Redacteuren leverden uren in en daardoor kon het aantal naar beneden toe worden bijgesteld. De correspondenten leveren ook in op hun vergoedingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Friesch Dagblad naar de NDCFriesch Dagblad naar de NDCDe zelfstandige christelijke krant Friesch Dagblad schuift op 1 juli 2013 noodgedwongen aan bij de concurrerende Leeuwar…
GPD, Geassocieerde Pers Diensten bestaat niet meerGPD, Geassocieerde Pers Diensten bestaat niet meerDe GPD, Geassocieerde Pers Diensten bestaat sinds 1 januari 2013 niet meer. Vanaf die datum moeten de regionale kranten…
Enkele Friese receptenIedere Nederlandse provincie heeft zo zijn eigen karakter, gewoontes, tradities en niet te vergeten gerechten en lekkern…
Dagbladen en de (vakantie)bezorgingDagbladen en de (vakantie)bezorgingKrantenlezers zijn in de regel trouw aan hun krant en nemen deze ook graag mee tijdens de vakantie. Lekker lui opstaan e…
Troonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-AlexanderTroonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-AlexanderMet de troonopvolging door Prins Willem-Alexander, de Prins van Oranje, in het vooruitzicht ontwikkelde de Dockumer Vlag…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: NDC logo
  • De Volkskrant
  • NDC Mediagroep
  • Persbureau Ameland
  • www.noordboekwinkel.nl
  • Friesch Dagblad 19 augustus 2014/ 3 maart 2015
  • Afbeelding bron 1: LC
  • Afbeelding bron 2: Dvhn
  • Afbeelding bron 3: NDC
  • Afbeelding bron 4: Noorderland

Reageer op het artikel "Noordelijke Dagblad Combinatie: NDC Mediagroep"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-05-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Amelandmedia
Schrijf mee!