Noordelijke Dagblad Combinatie: NDC Mediagroep
De Noordelijke Dagblad Combinatie geeft diverse bladen uit in het noorden van het land. Ondermeer de Leeuwarder Courant, het Dagblad van het Noorden en Nieuwsblad Noord Oost Friesland vallen onder de NDC. Begin 2013 werd de NDC, die voordien onder de naam NDC/ VBK werkte, verkocht. In 2013 treedt ook het Friesch Dagblad toe tot de NDC. In 2019 vindt er een nieuwe reorganisatie bij de NDC plaats.
Dag-, nieuws- en huis aan huisbladen in het noorden van het land
Noordelijke Dagblad Combinatie
NDC mediagroep richt zich op Noord-Nederland. De titels van de NDC zijn sinds 1752 verweven met de regio. NDC mediagroep geeft verschillende producten uit die gericht zijn op de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland.
Multimedia
De NDC is een multimediabedrijf. Het bedrijf verzamelt, selecteert, produceert en distribueert actualiteiten en informatie en is daarmee van grote betekenis voor het noorden. Het bedrijf is diep geworteld in de samenleving en is het belangrijkste mediabedrijf voor de inwoners van de noordelijke provincies. Met de titels
Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden heeft de NDC de hand in de belangrijkste regionale kranten van Noord-Nederland. Het beleid van de NDC is er op gericht om 80% van de noorderlingen te bereiken.
Bron: Dvhn
NDC geeft in 2019 dagbladen en bijna veertig weekbladen en magazines uit.
Merken
- Leeuwarder Courant
- Dagblad van het Noorden
- Friesch Dagblad
- Sikkom
- Suksawat
Merken met speciaal interessegebied
- Ambitie
- Coach van het Jaar
- De Krant van Toen
- Formule 1 Teammanager
- Gezondheid&Co
- Niels' Garage
- Noordz
- Ploegleider
- Pro-Time
- Reis&Co
- Sport
- Coach van het Jaar
- Formule 1 Teammanager
- Ploegleider
- Sport Noord
- TT Teammanager
- TweeNul
- TT Teammanager
- TweeNul
- Uitservice
- VanPlan
- Wonen&Co
Communicatiekanalen
- Digital out of home - DOOH
- Evenementen
- Familieberichten
- Flag2Tag
- Online
- Branded content
- Display advertising
- Google Ads
- Mobile advertising
- NDC Facebook Pakket
- NDC Maps
- Video Advertising
- Websites
- Publieksacademies
- Rubrieksadvertenties
Weekbladen
- Asser Courant
- Balkster Courant huis aan huis
- Bolswards Nieuwsblad
- Coevorder Courant
- Dedemsvaartse Courant
- Drachtster Courant
- Eemsbode
- Emmer Courant
- Feanster
- FlevoPost Dronten
- FlevoPost Lelystad
- Franeker Courant
- Groninger Gezinsbode
- Harener Weekblad
- Heerenveense Courant
- Hoogeveensche Courant huis aan huis
- HS-krant
- Huis aan Huis Leeuwarden
- Jouster Courant
- Kanaalstreek
- Kollumer Courant
- Krant van Midden Drenthe
- Meppeler Courant huis aan huis
- Nieuwe Dockumer Courant
- Nieuwe Ooststellingwerver huis aan huis
- Noorderkrant
- Noordoostpolder
- Roder Journaal
- Sneeker Nieuwsblad
- Staphorster
- Steenwijker Courant huis aan huis
- Stellingwerf huis aan huis
- Streekblad
- Ter Apeler Courant
- Veendammer
- Westerkwartier
- Westervelder
- Wolder Courant
- Woudklank
- Zuid Friesland
Nieuwsbladen
- Balkster Courant
- Hoogeveensche Courant
- Meppeler Courant
- Nieuwe Ooststellingwerver
- Nieuwsblad Noordoost Friesland
- Steenwijker Courant
- Stellingwerf
Bedrijfsonderdelen
- NDC Grafisch Bedrijf
- NDC Events
- Brand Concepts
Bron: LC Bron: Noorderland Bron: NDC
LC en DvhN
De Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden zijn de grootste regionale kranten onder de vlag van de NDC. Ze kennen hun lezers en regio en verbinding zich aan evenementen uit de streek.
Het Weekblad
De NDC geeft een groot aantal weekbladen en huis-aanhuiskranten uit onder de verzamelnaam Het Weekblad. Bijna de gehele regio ontvangt de huis-aan-huisbladen. De regionale dekking is 84%.
Noorderland
Noorderland is een lifestyle-magazine dat gericht is op het noorden.
Ambitie is het banenmagazine van de ambitieuze regio.
Radio
NDC mediagroep onderhoudt radiozenders en websites. Alle producten van de NDC samen zorgen dat het nieuws tot in de haarvaten van de noordelijke samenleving doordringt.
Friese Pers Boekerij en Noordboek
Friese Pers Boekerij en Noordboek zijn samen de grootste uitgever van boeken in Noord-Nederland. De uitgeverij is onderdeel van NDC mediagroep.
Verkocht aan Oranjewoud, Je Maintiendra en ING
In januari 2013 wordt bekend dat de NDC Mediagroep in handen komt van twee ideële stichtingen:
FB Oranjewoud en
Je Maintiendrai en de
bank ING. Op 3 februari 2013 wordt de overname afgerond. De krantenuitgever uit het noorden stond sinds het begin van 2012 in de etalage.
Hiermee is de ontmanteling van de holding NDC/ VBK een feit. De holding, waarin de NDC Mediagroep zat, stootte eerder al de boekendevisie VBK en de onderwijstak Thieme af. Moederbedrijf NDC/ VBK had een schuld van €180 miljoen. Na het invallen van de crisis bleek het onmogelijk om de schuld af te lossen. Bij een reorganisatie in 2013 verdwenen 250 banen.
Ook verkocht
In mei 2013 verkoopt NDC Mediagroep de radiozenders WaterstadFM en RadioNL. De uitgeverij van de mediagroep, Friese Pers Boekerij/ Noordboek, Eind 2013 nam Arie Krijgsman de uitgeverij, maar in juni 2017 vroeg Krijgsman zelf het faillissement aan. Medio juli 2017 nam Bornmeer de Friese Pers Boekerij over.
Lifestylemagazine Noorderland werd in 2015 verkocht aan Pijper Media.
Locatie Leeuwarden
Sixmastraat 15, 8932 PA Leeuwarden
Postbus 394, 8901 BD Leeuwarden
T 058 - 284 5845
E verkoop@ndcmediagroep.nl
Locatie Groningen
Lubeckweg 2, 9723 HE Groningen
Postbus 60, 9700 MC Groningen
T 050 - 584 4444
E verkoop@ndcmediagroep.nl
Radio
T 0515 - 432 360
E info@radionl.fm
E info@waterstadfm.nl
E info@arrownoord.nl
NDC Grafisch Bedrijf
T 058 - 284 5245
F 058 - 284 5890
E info@ndcprint.nl
NDC events
T 050 - 284 4701
F 050 - 284 4704
E events@ndcmediagroep.nl
Friesch Dagblad in NDC
Op 1 juli 2013 wordt bekend gemaakt dat de NDC Mediagroep de exploitatie van het Friesch Dagblad heeft overgenomen. De krant is gekocht voor de symbolische ene euro.
Augustus 2014
Per september 2014 heeft de NDC een nieuwe directeur in Dina Boonstra (55). Ze volgt Geert-Jan van der Snoek op. Boonstra werkte eerder bij uitgeverij Wegener en Noordhoff Uitgevers.
November 2014
In november 2014 staat er een nieuwe reorganisatie voor de deur. Er vervallen 20 fte omdat vertrekkende medewerkers niet worden vervangen en tijdelijke contracten worden niet verlengd. Waarschijnlijk worden er tussen de vijftig en honderd mensen ontslagen.
Inkomsten uit abonnementen en advertenties blijven tegen vallen en daarom moet er opnieuw bezuinigd worden. Hoofddoel is dat er zelfstandige en kwalitatieve regionale journalistiek blijft bestaan.
Op 8 december 2014 maakt directeur Dina Boonstra van de NDC bekend dat er honderd medewerkers moeten verdwijnen. Van de honderd fulltimebanen komt bijna de helft (48) van de redacties van de Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden, het Friesch Dagblad en de redacties van de huis-aan-huisbladen.
Het schrappen van banen is nodig omdat het bedrijf in 2016 een schuld van 10 miljoen moet aflossen aan de ING en in 2018 nog eens dat bedrag.
Maart 2015
Uit de cijfers blijkt dat NDC in 2014 een verlies heeft geboekt van 1,5 miljoen euro. In 2013 leed het bedrijf een verlies van 9.3 miljoen bij een omzet van 109 miljoen euro. Het bedrijf heeft in 2015 een winst nodig van 10 miljoen om aandeelhouder ING te vriend te houden. Eind 2014 werd daartoe een reorganisatie ingezet waarbij 105 voltijdbanen werden geschrapt. Redacteuren leverden uren in en daardoor kon het aantal naar beneden toe worden bijgesteld. De correspondenten leveren ook in op hun vergoedingen.
Nieuwe reorganisatie NDC
In maart 2019 besluit de NDC de organisatie opnieuw aan te passen. De grootste verandering is dat de zelfstandig opererende redacties van de dagbladen en de nieuws- en weekbladen die huis-aan-huis worden bezorgd samen worden gesmolten. De operatie heeft de naam Samen Sterker meegekregen. De één redactie politiek gaat op 1 mei 2019 officieel in. De NDC gaat werken met één digitaal platform waar alle verhalen terechtkomen. Ook komt er meer eenheid in de opmaak van de verschillende NDC-kranten.
Doel van de operatie is het online bereik te vergroten, meer abonnees te krijgen, de kwaliteit van de verhalen te verbeteren en efficiënter en goedkoper te kunnen werken. De reorganisatie wordt ingegeven door het dalende aantal abonnees en minder advertentie-inkomsten. Bij de operatie vervallen functies, zoals die van redactiecoördinator van de nieuws- en weekbladen, maar van gedwongen ontslagen is geen sprake.
Lees verder