InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Friesch Dagblad – Christelijk regionaal dagblad

Friesch Dagblad – Christelijk regionaal dagblad

Friesch Dagblad – Christelijk regionaal dagblad Het Friesch Dagblad is een krant die vanuit de christelijke overtuiging gemaakt wordt. De journalistiek van het Friesch Dagblad staat vanuit die achtergrond in dienst van het goede zoals dat in de christelijke traditie wordt verwoord. Het FD staat daarom voor waarachtigheid, betrokkenheid bij mens en wereld en deugdelijkheid. In het jaar dat de krant honderdentien jaar bestaat moet het FD toch het hoofd in de schoot leggen. Het Friesch Dagblad komt voor een euro in handen van de NDC.
Bron: FDBron: FD

Friesch Dagblad

Het Friesch Dagblad bestaat in 2013 honderdtien jaar. De krant is een onafhankelijke krant die in de provincie bestaansrecht heeft naast de Leeuwarder Courant. Wel zijn er enkele samenwerkingsverbanden tussen FD en LC. Het Friesch Dagblad wordt op de persen van de Leeuwarder Courant gedrukt en de kranten zitten samen in de fietstassen van de krantenbezorgers, die de kranten, die in 2013 ochtendkrant werden, samen rondbrengen.

Zwaar weer

Het Friesch Dagblad verkeerde al enkele keren in zwaar weer. Acties moesten de voortgang waarborgen, acties waarbij bijvoorbeeld geld van de abonnees werd gevraagd. In mei 2013 begint het Friesch Dagblad nogmaals zo’n actie. Alle abonnees krijgen van de krant een brief thuisgestuurd waarin wordt uitgelegd waarom en hoeveel geld de krant nodig heeft om te kunnen blijven verschijnen.

Christelijk regionaal dagblad

De band tussen krant en lezer is sterk. Het is de sterkste band in Nederland tussen abonnee en krant, weet het Friesch Dagblad. De krant is eigendom van Vereniging Friesch Dagblad. De economische crisis stelt de krant voor grote problemen, want er zijn minder advertentie-inkomsten. De krant draait op abonnees en advertentie-inkomsten en nu bedrijven vanwege de crisis minder adverteren, dalen die inkomsten sterk. Met de abonnementen zit het wel snor. Elke week komen er abonnees bij, maar die compenseren niet het verlies aan inkomsten uit advertenties.

Kosten

Het Friesch Dagblad kan niet bezuinigen op de kosten. De krant wordt al erg goedkoop gemaakt, zeker in verhouding tot andere kranten in het land. Een kleine ploeg maakt een verrassend goede krant en correspondenten nemen genoegen met een geringe beloning. Afgelopen jaar zijn kosten bespaard door met andere partijen dingen samen te doen.

Steun van abonnees

De krant vraagt in mei 2013 steun aan haar abonnees. De bewogen geschiedenis van de krant zit vol wonderen en daar kan best nog een wonder aan toegevoegd worden. Nooit werd er tevergeefs een beroep op de lezers gedaan.

Meer geld nodig

De krant heeft in korte tijd € 500.000,-- nodig. Dan kan de krant de moeilijke periode in het voorjaar van 2013 tackelen. Het Friesch Dagblad is de investering van de lezers waard, stelt het Friesch dagblad. De krant kan dan nieuws van waarde blijven brengen en ten dienste staan van de Friezen en de toekomst.

Gift en uItkering

De krant is op twee manieren te steunen:
  1. gift;
  2. periodieke uitkering.

Een eenmalige gift kent geen onder- en bovengrens en is niet aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Een periodieke uitkering komt ten gunste van de Vereniging Friesch Dagblad en kent een ondergrens van € 2.500,-. Het mag niet baten, het Friesch Dagblad kan het niet meer zelfstandig volhouden.

Overgenomen door NDC

Op 1 juli 2013 wordt bekend dat het Friesch Dagblad voor één euro is overgenomen door NDC Mediagroep, de uitgever van de Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden en Nieuwe Dockumer Courant. Het aantal abonnees is in 2015 iets meer dan 10.000.

Friesch Dagblad

Sixmastraat 15
8932 PA Leeuwarden

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Friesch Dagblad naar de NDCnieuws uitgelichtFriesch Dagblad naar de NDCDe zelfstandige christelijke krant Friesch Dagblad schuift op 1 juli 2013 noodgedwongen aan bij de concurrerende Leeuwar…
Noordelijke Dagblad Combinatie: NDC MediagroepNoordelijke Dagblad Combinatie: NDC MediagroepDe Noordelijke Dagblad Combinatie geeft diverse bladen uit in het noorden van het land. Ondermeer de Leeuwarder Courant,…
GPD, Geassocieerde Pers Diensten voor regionale dagbladenGPD, Geassocieerde Pers Diensten voor regionale dagbladenDe GPD, Geassocieerde Pers Diensten bestaat sinds 1 januari 2013 niet meer. Vanaf die datum moeten de regionale kranten…
Dagbladen en de (vakantie)bezorgingDagbladen en de (vakantie)bezorgingKrantenlezers zijn in de regel trouw aan hun krant en nemen deze ook graag mee tijdens de vakantie. Lekker lui opstaan e…
Media op Ameland - nieuws van het eilandMedia op Ameland - nieuws van het eilandAmeland is een door water omringd gebied, maar dat betekent niet dat het verstoken blijft van nieuws. Het wereld nieuws…
Bronnen en referenties
  • Persbureau Ameland
  • http://www.liwwadders.nl/oplage-friesch-dagblad-krap-10-000-ndc-haalt-advertentieprognose-niet/ geraadpleegd op 17 april 2018
  • Afbeelding bron 1: FD

Reageer op het artikel "Friesch Dagblad – Christelijk regionaal dagblad"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 17-04-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Friesland
Schrijf mee!