InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Dagbladen en de (vakantie)bezorging

Dagbladen en de (vakantie)bezorging

Dagbladen en de (vakantie)bezorging Krantenlezers zijn in de regel trouw aan hun krant en nemen deze ook graag mee tijdens de vakantie. Lekker lui opstaan en iedere dag bij de koffie of de boterham de krant openslaan en heerlijk genieten van alle letters die geschreven zijn. De meeste dagbladen bieden een goede service om de krant (tijdig en correct) bij de abonnee (op het vakantieadres) in de bus te krijgen. Op deze manier hoeft de krantlezer (op zijn vakantieadres) niets van het (plaatselijke) geschreven nieuws te missen.

Dagbladen

Dagelijks verschijnen er regionale en landelijke dagbladen. Een dagblad is nog steeds één van de belangrijkste, populairste en invloedrijkste vorm an nieuwsdeling. Om een dagblad thuis of op het vakantie adres te kunnen ontvangen, moet er een abonnement genomen worden. De gratis dagbladen zijn alleen af te halen bij afgifte punten. Het woord dagblad doet vermoeden dat het dagblad iedere dag op de deurmat valt. In Nederland is dit echter niet het geval. Het dagblad komt op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag in de bus. In Nederland is er geen zondagskrant (meer).

Landelijke dagbladen

De dertien meest bekende dagbladen, in volgorde van oplage, zijn:
  1. De Telegraaf;
  2. Metro;
  3. Spits;
  4. Algemeen Dagblad;
  5. De Pers;
  6. De Volkskrant;
  7. NRC Handelsblad;
  8. Trouw;
  9. NRC Next;
  10. Het Parool;
  11. Reformatorisch Dagblad;
  12. Het Financieel Dagblad;
  13. Nederlands Dagblad

Internet

De meeste dagbladen brengen ook het dagblad uit op internet. Op internet is het dagblad in de meeste gevallen gratis voor abonnees te lezen. Lezers die op internet de krant willen lezen moeten hiervoor in de regel (voor iets minder dan de helft van de kosten van het gedrukte papieren abonnement) betalen. De Metro en de Spits bieden de mogelijkheid om de laatste edities gratis te lezen. De Pers, die is opgericht in 2007, geeft de mogelijkheid om alle edities die sinds de oprichting zijn verschenen te lezen.

De uitgevers

Veel inwoners in Nederland willen graag het laatste plaatselijke nieuws in gedrukte vorm lezen. Door concentratie en bundeling zijn er nog maar vijf uitgevers van regionale dagbladen. Deze vijf uitgevers zijn:
  1. Barneveldse Drukkerij en Uitgeverij
  2. Friesch Dagblad
  3. HDC Media
  4. Media Groep Limburg
  5. Noordelijke Dagblad Combinatie
  6. Wegener

Onafhankelijkheid

De kleinste onafhankelijke krant die uitgegeven wordt is de Barneveldse Krant. De Barneveldse Krant is een lokaal dagblad in een oplage van ongeveer 11.000 exemplaren. De kleinste onafhankelijke protestant christelijk dagblad is het sedert 1903 verschijnende Friesch Dagblad. Het Friesch Dagblad verschijnt in Friesland, het Groningse Westerkwartier en de Noordoostpolder in een oplage van ongeveer 15.000 exemplaren. Lange tijd werd er in het Friesch Dagblad geen aandacht geschonken aan sport op zondag, maar anno 2011 leest men ook in deze krant het actuele zondagnieuws.

Regionale Dagbladen

De meeste dagbladen die regionaal verschijnen, bepalen het verspreidingsgebied aan de hand van de postcode. In een postcodegebied kunnen meerdere regionale dagbladen verschijnen. De lezer is vrij om een abonnement te nemen op zijn regionale dagblad naar eigen keuze. De meeste kranten worden op een vast bezorgadres afgeleerd en bezorging door een dagbladbezorger op een postbusadres of vakantieadres is (in de regel) niet mogelijk.

De 18 meest bekende regionale dagbladen op alfabetische volgorde zijn:
  1. Barneveldse Krant
  2. BN/De Stem
  3. Brabants Dagblad
  4. Dagblad De Limburger
  5. Dagblad van het Noorden
  6. De Gelderlander
  7. De Gooi- en Eemlander
  8. De Stentor
  9. De Twentsche Courant Tubantia
  10. Eindhovens Dagblad
  11. Friesch Dagblad
  12. Haarlems Dagblad
  13. Leeuwarder Courant
  14. Leidsch Dagblad
  15. Limburgs Dagblad
  16. Noordhollands Dagblad
  17. PZC
  18. IJmuider Courant

Vreemde service en klachtenafhandeling

De meeste dagbladen geven aan dat de krant uitsluitend bezorgd kan worden op het permanente woon- of kantooradres in Nederland. Gelukkig voor de abonnementhouder blijken er toch positieve uitzonderingen te zijn. Zo ziet het AD, in tegenstelling tot de Telegraaf, wel kans om de krant correct op het opgegeven vakantie adres te bezorgen. De Telegraaf stuurt vervolgens wel een factuur voor de bezorging van De Telegraaf op het opgegeven vakantieadres. Het AD stopt na vakantieperiodes (bij een betaald jaarabonnement) vervolgens wel weer zeer regelmatig de bezorging wegens wanbetaling. In beide gevallen is er geen excuus of compensatie voor de gemaakte kosten en het euvel blijft zich voordoen ook al wordt er bij een persoonlijk bezoek aan het (hoofd)kantoor beterschap beloofd.

Afhaalabonnement

Evenals de meeste andere dagbladen is het bij het Friesch Dagblad ook mogelijk om een afhaalabonnement aan te gaan. Iedere dag kan het dagblad dan met een (gratis) toegezonden bon op een verkooppunt worden afgehaald.

Ander adres

De meeste dagbladen kennen ook de mogelijkheid om het dagblad op een ander adres te laten bezorgen. Indien dit buiten het postcode gebied is van de krant dan wordt deze krant in de regel de andere dag pas bezorgd.

Onderbreking bezorging

De beste manier om problemen met de dagelijkse bezorging te voorkomen is het opschorten van het abonnement. Het huidige abonnement blijft gewoon doorlopen zonder dat de brievenbus overvol raakt met ongelezen kranten. Deze opschorting wordt door het dagblad schriftelijk bevestigd en het verrekenen van de opschorting wordt bij de eerst volgende abonnementsbetaling uitgevoerd. Het vervelende van deze mogelijkheid is echter dat niet alle dagbladen, waaronder De Telegraaf, wensen over te gaan tot invoering van deze service voor hun lezers. Hier zijn overigens nog enkele andere bespaartips te lezen.
Gerelateerde artikelen
De krant: van stuk hout tot tabloidDe krant komt steeds meer in de verdrukking door de moderne technologie. Op internet staan vele kranten al online. Heeft…
Proefabonnement op een krant, gratis of met kortingProefabonnement op een krant, gratis of met kortingEen abonnement op een krant is duur, zeker als je ziet dat je ook gratis een krant kunt meepakken in het openbaar vervoe…
GPD, Geassocieerde Pers Diensten voor regionale dagbladenGPD, Geassocieerde Pers Diensten voor regionale dagbladenDe GPD, Geassocieerde Pers Diensten bestaat sinds 1 januari 2013 niet meer. Vanaf die datum moeten de regionale kranten…
Kritische succesfactoren (CSF, KSF)Kritische succesfactoren (CSF, KSF)Een kritische succesfactor of succesfactoren zijn aanwezig in elke organisatie, dit zijn de belangrijkste factoren van e…
Tips bij het opzeggen van een abonnementTips bij het opzeggen van een abonnementIedere maand bent u veel geld kwijt aan kleine kostenposten, zoals abonnementen en contracten. Uw portemonnee is tegenwo…

Reageer op het artikel "Dagbladen en de (vakantie)bezorging"

Reacties

T. O. Beekman, 19-07-2015 13:09 #2
Ik wil graag tijdens de vakantie mijn krant ergens anders bezorgd hebben. Vanaf 30 juli tot en met 10 augustus op camping Bakkum te Castricum aan Zee. Zeeweg 31. Postcode: 1901 NZ. Graag reactie. Reactie infoteur, 01-09-2015
Het beste kan er per mail, telefoon of via de website van de krant, contact gezocht worden met de krant.

TekstSchrijverT

Els van Betuw Buijsers, 29-11-2011 19:46 #1
Graag zou ik de krant De limburger in mijn vakantie periode bij mijn dochter laten bezorgen.
Waar kan ik mij melden? Reactie infoteur, 30-11-2011
Probeer eens contact te leggen per telefoon of per mail:

Abonnementen
Postbus 5100
6130 PC Sittard
Voor vragen over uw abonnement kunt u bellen met 088-7766550
E-mail: lezersservice@mgl.nl

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 05-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 2
Schrijf mee!