InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Leeuwarder Courant - De mooiste regionale krant van Europa

Leeuwarder Courant - De mooiste regionale krant van Europa

Leeuwarder Courant - De mooiste regionale krant van Europa De Leeuwarder Courant is op 16 november 2013 uitgeroepen tot de mooiste regionale dagblad van Europa: European Newspaper of the Year. De titel wordt een jaar lang in de kop gedragen. De Volkstrant kreeg in datzelfde jaar de titel voor het beste landelijke dagblad. De krant die wordt uitgegeven in Friesland is wat trots op de eretitel.
Bron: LCBron: LC

Concept en vormgeving

European Newspaper of the Year is de titel die de Leeuwarder Courant in 2013 mag dragen. Een internationale jury kwam met de uitslag. Het is de hoogste onderscheiding die een krant voor concept en vormgeving zich kan wensen. De Leeuwarder werd uit 211 kranten gekozen. Er deden 25 landen mee aan de verkiezing. De European Newspaper Award werd voor de 15e keer toegekend. De LC viel in de prijzen in de categorie Regional Newpaper.

Leescadeautjes

De kracht van het Friese dagblad zit in de eenvoud van de vormgeving. Het is niet alleen de vormgeving maar ook de inhoud van de krant die bijdraagt aan een goed en mooi dagblad. Bij de Leeuwarder Courant versterken inhoud en vormgeving elkaar.

Bron: LCBron: LC
LC-redacteuren maken dagelijks mooie verhalen en de vormgevers maken er een aantrekkelijke pagina van. Hoofdredacteur, ten tijde van de prijsuitreiking, Hans Snijders noemt het ‘leescadeautjes’. De krant heeft een prettig tabloid formaat: in 2010 kreeg de broadsheet krant een nieuwe vormgeving en in 2012 ging de krant soepel over naar tabloid. Het concept van de krant borduurt voort op de kernbegrippen chique en betrouwbaar.

Art director

De Leeuwarder Courant verdient de prijs ook vanwege de mooie foto’s van de LC-fotografen en de mooie tekeningen en infografieken van de illustratoren. Art director van de krant is Alie Veenhuizen. Zij beschouwt de eretitel als de kroon op het werk van haar afdeling.

Jury

De jury bestaat uit journalisten, wetenschappers en ontwerpers. Juryleden mochten hun eigen krant niet beoordelen.
  • Jan Nelis, De Tijd, België
  • Theo Dersjant, Fontys School of Journalism, Nederland
  • Björn Heselius, Hufvudstadsbladet, Finland
  • Alie Veenhuizen, Leeuwarder Courant, Nederland
  • Prof. Joachim Blum, Medienberater, Duyitsland
  • Eva Dähne, Stuttgarter Nachrichten, Duitsland
  • Detlev Scheerbarth, Märkische Allgemeine, Duitsland
  • Annette Milz, Chefredakteurin Medium Magazin, Duitsland
  • Martin Huisman, Het Nieuwsblad, België
  • Katrin Nidzwetzki, Beobachter Natur, Zwitserland
  • Dimitris Nikas, Ethnos, Griekenalnd
  • Walter Jensen, Bergens Tidende, Noorwegen.

Lezersvriendelijk

De Leeuwarder Courant heeft een lezersvriendelijk formaat en een moderne vorm. Naast de traditionele nieuwspagina’s heeft de Leeuwarder Courant in het midden altijd een foto van de dag waarmee een verhaal wordt verteld. Deze foto van de dag kan verschillende onderwerpen hebben: nieuws, cultuur, sport. De supplementen zijn ontworpen als aparte katerns. De krant is ontworpen als een magazine. De Leeuwarder Courant heeft een oplage van 70.000 en 80 redacteuren, 4 fotografen en 4 mensen voor de lay-out in dienst (2013).

Bron: European Newspaper Award logoBron: European Newspaper Award logo

European Newspaper Award

De prijs wordt gegeven voor ontwerp en concept. In Nederland worden goede en mooie kranten gemaakt. Vorig jaar won Trouw de titel van beste landelijke dagblad, dit jaar is dat De Volkskrant.
In 2013 zijn dit de winnaars:
  • Landelijke dagbladen: De Volkskrant
  • Regionale dagbladen: Leeuwarder Courant
  • Weekbladen: Welt am Sonntag, Duitsland
  • Lokale nieuwsbladen: Hallindølemn, Noorwegen
  • Eervolle vermelding: Moskovskie Novosti, Rusland
  • Eervolle vermelding:website publico.pt, Portugal

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke krant past bij mij: Nederlandse dagbladenWelke krant past bij mij: Nederlandse dagbladenEen dagelijks terugkerende activiteit voor velen: op je gemakje de krant lezen en het nieuws van vandaag doorkijken. Het…
GPD, Geassocieerde Pers Diensten voor regionale dagbladenGPD, Geassocieerde Pers Diensten voor regionale dagbladenDe GPD, Geassocieerde Pers Diensten bestaat sinds 1 januari 2013 niet meer. Vanaf die datum moeten de regionale kranten…
De Volkskrant – de geschiedenisHeden ten dage is de Volkskrant qua oplage de op twee na grootste betaalde krant van Nederland. (Na de Telegraaf en het…
Proefabonnement op een krant, gratis of met kortingProefabonnement op een krant, gratis of met kortingEen abonnement op een krant is duur, zeker als je ziet dat je ook gratis een krant kunt meepakken in het openbaar vervoe…
Kelso - twee carrieres in de sportKelso was een supergoed renpaard dat in de top 100 van Amerikaanse Renpaarden (20e eeuw) op de vierde plaats staat, acht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LC
  • Leeuwarder Courant
  • www.newspaperaward.org
  • Afbeelding bron 1: LC
  • Afbeelding bron 2: LC
  • Afbeelding bron 3: European Newspaper Award logo

Reageer op het artikel "Leeuwarder Courant - De mooiste regionale krant van Europa"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 01-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Media
Schrijf mee!