Psalm 22: Mijn God, waarom hebt U mij verlaten? (Jezus)
Psalm 22 uitleg en betekenis. Psalm 22 - Mijn God, waarom hebt U mij verlaten? - is beschreven vanuit het oogpunt van een rechtschapen man, die intense nood ervaart. De dood hangt voortdurend boven zijn hoofd. Als we psalm 22 vers-voor-vers bezien, dan blijkt dat tot in detail wordt geprofeteerd over de dood van Jezus de Messias aan het kruis. De eerste regel van psalm 22, luidt: "Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?" Jezus riep ong. 1000 jaar nadat psalm 22 geschreven was, dezelfde woorden uit aan het kruis.Psalm 22: 'Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?' wijst op Jezus de Messias
Psalm 22 artikelindeling- Profetieën omtrent de Messias in het Oude testament
- Psalm 22 en de kruisdood van Jezus
- Psalm 22: Verlaten en toch roepende tot God
- Uitwerking Psalm 22 en de verwijzingen naar de dood van Jezus de Messias
- Conclusie
- Tot slot
Profetieën omtrent de Messias in het Oude testament
In het Oude Testament (OT) staan zeer veel profetieën omtrent de Messias. Christus Jezus past, zoals ik in eerdere artikelen heb besproken, perfect op het profiel van de Messias zoals geschetst wordt in het OT. In het OT zijn zeer veel voorafschaduwingen en voorstellingen van de vleesgeworden Christus te vinden, teneinde een duidelijk beeld te kunnen vormen over Zijn afkomst, Zijn geboorte, Zijn leven en bediening, Zijn dood, Zijn opstanding, Zijn hemelvaart en Zijn wederkomst (die nog moet plaatsvinden). Het is voornamelijk een kwestie van aanvaarden wat er staat geschreven over Hem. Het OT is daarmee net zo Christo-centrisch als het Nieuwe testament (NT).In het gehele OT wordt heen gewezen naar de Messias, Christus Jezus. Petrus zegt daarom met recht en rede in Handelingen 3:18:
Een aantal voorbeelden van profetieën over de Messias in het OT, die reeds vervuld zijn in Christus Jezus:
Profetie | OT | NT |
---|---|---|
Zijn voorbestaan | Micha 5:1-2; Jesaja 9:5-7 | Johannes 1:1-2; 8:58 |
Zijn geboorte (wonderlijk, geboren uit een maagd) | Jesaja 7:14 | Matteüs 1:18-25 |
Zijn natuur (goddelijk en menselijk) | Jesaja 7:14; 9:5,6 | Lukas 1:26-33; Johannes 10:10 |
Psalm 22 en de kruisdood van Jezus
Zo zijn er ook een hele reeks van profetieën die vervuld zijn aan het kruis. Jesaja 53 is de meest in het oog springende profetie daaromtrent. In dit artikel wordt Psalm 22 als vooruitwijzing naar de Messias besproken. Het is een psalm van David, waarin hij uitroept: 'Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?' Uit deze psalm wordt duidelijk dat God luistert naar de roep en de kreet van de lijdende mens. Ook wordt algemeen erkend, dat deze Psalm in het bijzonder naar Christus verwijst. Deze Psalm verwoord namelijk als geen andere het lijden van Jezus de Messias en wordt daarom ook vanouds de lijdenspsalm genoemd. Het is een profetische Psalm over het plaatsvervangend lijden en sterven van de Messias. We zullen dit nader uiteenzetten.Psalm 22: Verlaten en toch roepende tot God
1 Voor de koorleider. Op de wijs van De hinde van de dageraad. Een psalm van David.2 Mijn God, mijn God,
waarom hebt u mij verlaten?
U blijft ver weg en redt mij niet,
ook al schreeuw ik het uit.
3 ‘Mijn God!’ roep ik
overdag, en u antwoordt niet,
’s nachts, en ik vind geen rust.
4 U bent de Heilige,
die op Israëls lofzangen troont.
5 Op u hebben onze voorouders vertrouwd;
zij hebben vertrouwd en u verloste hen,
6 tot u geroepen en zij ontkwamen,
op u vertrouwd en zij werden niet beschaamd.
7 Maar ik ben een worm en geen mens,
door iedereen versmaad, bij het volk veracht.
8 Allen die mij zien, bespotten mij,
ze schudden meewarig het hoofd:
9 ‘Wend je tot de HEER! Laat hij je verlossen,
laat hij je bevrijden, hij houdt toch van je?’
10 U hebt mij uit de buik van mijn moeder gehaald,
mij aan haar borsten toevertrouwd,
11 bij mijn geboorte vingen uw handen mij op,
van de moederschoot af bent u mijn God.
12 Blijf dan niet ver van mij,
want de nood is nabij
en er is niemand die helpt.
13 Een troep stieren staat om mij heen,
buffels van Basan omsingelen mij,
14 roofzuchtige, brullende leeuwen
sperren hun muil naar mij open.
15 Als water ben ik uitgegoten,
mijn gebeente valt uiteen,
mijn hart is als was,
het smelt in mijn lijf.
16 Mijn kracht is droog als een potscherf,
mijn tong kleeft aan mijn gehemelte,
u legt mij neer in het stof van de dood.
17 Honden staan om mij heen,
een woeste bende sluit mij in,
zij hebben mijn handen en voeten doorboord.(1)
18 Ik kan al mijn beenderen tellen.
Zij kijken vol leedvermaak toe,
19 verdelen mijn kleren onder elkaar
en werpen het lot om mijn mantel.
20 HEER, houd u niet ver van mij,
mijn sterkte, snel mij te hulp.
21 Bevrijd mijn ziel van het zwaard,
mijn leven uit de greep van die honden.
22 Red mij uit de muil van de leeuw,
bescherm mij tegen de horens van de wilde stier.
U geeft mij antwoord.
23 Ik zal uw naam bekendmaken,
u loven in de kring van mijn volk.
24 Loof hem, allen die de HEER vrezen,
breng hem eer, kinderen van Jakob,
wees beducht voor hem, volk van Israël.
25 Hij veracht de zwakke niet,
verafschuwt niet wie wordt vernederd,
hij wendt zijn blik niet van hem af,
maar hoort zijn hulpgeroep.
26 Van u komt mijn lofzang in de kring van het volk,
mijn geloften los ik in bij wie u vrezen.
27 De vernederden zullen eten en worden verzadigd.
Zij die hem zoeken, brengen lof aan de HEER.
Voor altijd mogen jullie leven!
28 Overal, tot aan de einden der aarde,
zal men de HEER gedenken en zich tot hem wenden.
Voor u zullen zich buigen
alle stammen en volken.
29 Want het koningschap is aan de HEER,
hij heerst over de volken.
30 Wie op aarde in overvloed leven,
zullen aanzitten en zich voor hem buigen.
Ook zullen voor hem knielen
wie in het graf zijn neergedaald,
wie hun leven niet konden behouden.
31 Een nieuw geslacht zal hem dienen
en aan de kinderen vertellen van de Heer;
32 aan het volk dat nog geboren moet worden
zal het van zijn gerechtigheid verhalen:
hij is een God van daden.
Uitwerking Psalm 22 en de verwijzingen naar de dood van Jezus de Messias
In de eerste vers van de Psalm, de aanhef, is te lezen dat David het gespeeld wil hebben 'op de wijs van het lied: De hinde van de dageraad' (vertaling van: Aijeleth hasschachar). De hinde of hert van de dageraad is een treffende beeldspraak voor de bijzondere beproevingen van de Messias, de Uitverkorene, de Ene die zal komen om Zijn volk te verlossen (zie Psalm 22:13, 17 en 22).De tweede regel van psalm 22, luidt:
Psalm 22 wordt in het NT aangehaald en toegepast als het gaat over Jezus' sterven. Zo beschrijft de psalm in detail wat de mensen rond het kruis gaan zeggen als de Messias de dood in de ogen kijkt.
Het viel mij op dat er in Psalm 22 zeven verwijzingen naar de situatie rond de dood van Jezus staan. Zeven is het getal van de compleetheid en totaliteit, het getal van de volheid. In de joodse traditie wordt het woord voor volheid (soba) gelijkgesteld met 7 (sjeba). Zo is de 7-voudige vergelding van Kaïns dood, een totale voldoening.(4) Wat een diepe symboliek schuilt hierin!
Conclusie
Jezus besefte terdege wat er in Psalm 22 staat geschreven. Reeds toen Hij twaalf jaar was, gaf Hij al blijk van grote kennis en van een diep verstaan van de Schrift. Hij wist wat Hem te wachten stond, voordat Hij aan het kruis werd genageld. Hij wist dat Hij intens zou gaan lijden, lichamelijk en geestelijk. Geen pijn zo diep als godverlatenheid. Desalniettemin heeft Hij volbracht wat David beschreef in Psalm 22.De kerkvader Tertullianus riep in de 2e eeuw tegen Marcion - die beweerde dat de God van het Oude Testament niet dezelfde was als God de Vader van Jezus Christus en dus ook niets van de vervulling der Schriften wilde horen - over Psalm 22 uit:
Godverlatenheid
Christus is in onze plaats door God verstoten en verlaten. De liefdevolle trouw tussen Vader en Zoon is echter groter dan de afstand van Godverlatenheid. Drie dagen later stond de Man uit Nazareth op uit de doden, een levend bewijs dat Hij degene was wie Hij beweerde te zijn: de Redder die God heeft gezonden, de Vleesgeworden Zoon van God.
'Jezus werd verlaten opdat wij nimmermeer verlaten zouden worden'
"(...) In dit alles ligt een geheim dat heenwijst naar die Ene, die al onze vragen en benauwdheden tot op de bodem doorleefd heeft, dieper dan wij ooit zouden kunnen. In het duister van Golgota riep de Zoon met luider stem tot de vader: 'Eli, Eli, lama sabachtani?' Dat is: 'Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?' (Matt. 27:46). Met dit woord uit Psalm 22 heeft Jezus Christus al onze waaroms tot de zijne gemaakt. In de Godverlatenheid aan het kruis komt Gods diepste bedoelen openbaar: zijn heilige liefde voor mensen die zich al in het paradijs voor Hem verborgen. Jezus werd verlaten opdat wij nimmermeer verlaten zouden worden. Wie in het geloof daarbij schuilt, weet met de dichter van Psalm 9: 'Daarom vertrouwen op U wie uw naam kennen, want Gij hebt nooit verlaten wie u zoeken, o Here (vs. 11)."(5)
Christus is in onze plaats door God verstoten en verlaten. De liefdevolle trouw tussen Vader en Zoon is echter groter dan de afstand van Godverlatenheid. Drie dagen later stond de Man uit Nazareth op uit de doden, een levend bewijs dat Hij degene was wie Hij beweerde te zijn: de Redder die God heeft gezonden, de Vleesgeworden Zoon van God.
'Jezus werd verlaten opdat wij nimmermeer verlaten zouden worden'
"(...) In dit alles ligt een geheim dat heenwijst naar die Ene, die al onze vragen en benauwdheden tot op de bodem doorleefd heeft, dieper dan wij ooit zouden kunnen. In het duister van Golgota riep de Zoon met luider stem tot de vader: 'Eli, Eli, lama sabachtani?' Dat is: 'Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?' (Matt. 27:46). Met dit woord uit Psalm 22 heeft Jezus Christus al onze waaroms tot de zijne gemaakt. In de Godverlatenheid aan het kruis komt Gods diepste bedoelen openbaar: zijn heilige liefde voor mensen die zich al in het paradijs voor Hem verborgen. Jezus werd verlaten opdat wij nimmermeer verlaten zouden worden. Wie in het geloof daarbij schuilt, weet met de dichter van Psalm 9: 'Daarom vertrouwen op U wie uw naam kennen, want Gij hebt nooit verlaten wie u zoeken, o Here (vs. 11)."(5)
Tot slot
Er is een deel van deze profetie dat nog niet is voldaan. "Overal, tot aan de einden der aarde, zal men de HEER gedenken en zich tot hem wenden. Voor u zullen zich buigen alle stammen en volken. Want het koningschap is aan de HEER, hij heerst over de volken." Dit zal geschieden bij Jezus' terugkomst. Bij Zijn eerste komst werd Hij verworpen door mensen, maar bij Zijn tweede komst zal Hij als 'Koning der koningen en Here der heren' de Koning en Rechter zijn, voor wie alle mensen hun knie zullen buigen.Voetnoten:
Lees verder
- Acrostichon in de bijbel: in Psalm 119 en klaagliederen
- Psalm 23 - De Heer is mijn herder (Jezus is de goede herder)
- Psalm 8 - Wat is de mens dat u aan hem denkt? (Messiaans)
- Wat is de bijbel, waarom uniek, canonieke & apocriefe boeken
Warning: Undefined array key 53104 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 202