InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Blasfemiewet Pakistan: belediging islam en profeet Mohammed

Blasfemiewet Pakistan: belediging islam en profeet Mohammed

Blasfemiewet Pakistan: belediging islam en profeet Mohammed Blasfemiewet Pakistan: belediging islam en profeet Mohammed. Er gelden in Pakistan strenge wetten met betrekking tot de belediging van de islam en de profeet Mohammed, de zogeheten 'blasfemiewetten'. Pakistan heeft de strengste godslasteringswetten ter wereld, die veelvuldig gebruikt worden om christelijke en andere minderheden in het land te discrimineren. De blasfemiewetten worden in Pakistan vaak gebruikt om persoonlijke vetes en ruzies te beslechten.

Blasfemiewet Pakistan

Pakistan: de strengste godslasteringswetten ter wereld

De Islamitische Republiek Pakistan heeft bij wet godslastering tegen de islam en de profeet Mohammed verboden. Dit wordt wel de blasfemiewet genoemd. Blasfemie betekent 'godslastering'. Het Wetboek van Strafrecht voorziet in straffen voor godslastering, variërend van een geldboete tot de dood. Meer dan 96% van de 167 miljoen inwoners in Pakistan (2008) zijn moslims. Pakistan heeft de strengste godslasteringswetten ter wereld, die veelvuldig gebruikt worden om christelijke en andere minderheden in het land te discrimineren. In februari 2011 werd bekend dat de aangekondigde herziening van deze wetten tegen godslastering is afgeblazen. De Pakistaanse regering zwichtte onder druk van radicaalislamitische partijen.[1]

Opengeslagen Arabische koran / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Opengeslagen Arabische koran / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

De blasfemiewetten nader toegelicht

Verschillende secties van het Pakistaanse Wetboek van Strafrecht omvatten de blasfemiewetten.[2] zullen de belangrijkste de revue passeren. § 295 verbiedt het beschadigen of verontreinigen van een plaats van aanbidding, met het oogmerk een godsdienst te beledigen. § 295-A verbiedt opzettelijke en kwaadwillige handelingen die religieuze gevoelens kwetsen door het beledigen van een godsdienst of godsdienstige overtuiging. § 295-B verbiedt het bezoedelen, enz., van de Heilige Koran. § 295-C verbiedt het belasteren van de profeet Mohammed. Opzet is niet vereist. Op het bezoedelen van de Koran staat levenslange gevangenisstraf. Het belasteren van Mohammed wordt bestraft met de dood of levenslange gevangenisstraf, en de veroordeelde moet tevens een boete betalen.

Het is volgens de wetsartikelen in § 298 voor ahmadi-moslims niet toegestaan zich voor te doen als moslims. Dit wordt als godslastering beschouwd en wordt gestraft met een gevangenisstraf van 3 jaar en een boete. De Ahmadiyya Moslim Gemeenschap is een Islamitische gemeenschap die werd gesticht door Mirza Ghulam Ahmad (1835 - 1908). Hij wordt door de leden van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap gezien als de Messias en de Mahdi, die door de profeet Mohammed werd voorspeld.[3] Door andere moslims worden ze als kafirs (ongelovigen) beschouwd, omdat ze geloven dat hij een profeet is. In de islam wordt Mohammed als de laatste profeet en boodschapper gezien. Mohammed heeft volgens de traditie de uiteindelijke openbaring van God, de Koran, ontvangen. Derhalve wordt hij aangeduid als het Zegel der Profeten. De bewering van ahmadi-moslims dat er een profeet na hem kwam, is in de ogen van soennitische moslims - de meeste Pakistaanse moslims zijn soennitisch - blasfemie.

De onderdrukking van religieuze minderheden

Iedere burger kan in het Pakistaanse rechtssysteem bij de politie een klacht neerleggen tegen iemand op verdenking van godslastering. De verdachte wordt ogenblikkelijk gearresteerd en in afwachting van het strafproces moet hij in de gevangenis verblijven. De blasfemiewetten worden in Pakistan vaak gebruikt om persoonlijke vetes en ruzies te beslechten, waardoor de aangeklaagde het risico loopt op gevangenisstraf of zelfs executie op grond van een ongefundeerde beschuldiging. Een christen of ahmadi-moslim kan zomaar door zijn buurman, die een hekel aan hem heeft of aast op zijn stukje land, worden beschuldigd op grond van godslastering.

De blasfemiewetten in Pakistan nemen de grootse godsdienst van dat land - de soennitische islam - in bescherming en daarmee de overgrote meerderheid van de bevolking. Religieuze minderheden kunnen op grond van de blasfemiewetten worden onderdrukt. In veel moslimlanden kunnen christenen bijvoorbeeld niet in het openbaar zeggen dat Jezus Christus de Zoon van God is, aangezien dit een belediging is voor de islam. In Pakistan is dat niet veel anders.

De wetgeving aangaande godslastering wordt in Pakistan systematisch gebruikt als instrument van discriminatie en onderdrukking van religieuze minderheden. Sinds 1987 zijn bijna 1.000 mensen op basis van deze wetten beschuldigd van godslastering. Slechts 3% van de bevolking bestaat uit religieuze minderheden. De helft van de slachtoffers waren ahmadi-moslims, de anderen christenen en hindoes.[4]

Christelijke vrouw ter dood veroordeeld in Pakistan wegens godslastering
De christelijke vrouw Asia Bibi, moeder van vijf kinderen, is de eerste vrouw die ter dood is veroordeeld wegens godslastering (2010). Zij werd beschuldigd van blasfemie na een ruzie met dorpelingen. Ze zei dat ze werd gearresteerd na een ruzie met vrouwen uit haar dorp die weigerden om water te drinken dat "onrein" was gemaakt doordat een christen dat had aangeraakt.[5]

Ook iemand die wordt vrijgesproken van godslastering, is zijn leven niet veilig. Op 4 maart 2011, twee dagen na de dodelijke aanslag op de Katholieke minister van minderheden, Shahbaz Bhatti (zie onder), is Muhammad Imran in een dorp in de buurt van Rawalpindi neergeschoten. In 2009 heeft hij een periode onschuldig vastgezeten op beschuldiging van het beledigen van de profeet Mohammed. Bij gebrek aan bewijs is hij vrijgelaten. Volgens zijn broer is Imran neergeschoten door dezelfde man die hem toentertijd valselijk beschuldigde van godslastering.[6]

Critici moeten het met de dood bekopen

In 's werelds tweedegrootste moslimland, zijn mensen die kritiek hebben op de blasfemiewet hun leven niet zeker. Meedogenloze islamitische fanatici bedreigen en vermoorden critici. De Pakistaanse minister voor Minderheden, Shahbaz Bhatti, is op 2 maart 2011 op klaarlichte dag doodgeschoten in de hoofdstad Islamabad. De Pakistaanse Taliban hebben de aanslag opgeëist. Shahbaz Bhatti was de eerste en enige christen in een kabinet dat verder alleen uit moslims bestaat. Hij streed tegen de strenge blasfemiewetten. Shahbaz Bhattiwas beschouwde de blasfemiewet als een verkapt middel om minderheden in Pakistan te vervolgen. Christenen van alle denominaties hebben een aantal dagen later in de stad Attari gedemonstreerd tegen de moord (zie ). Op 4 januari 2011 werd de gouverneur van de provincie Punjab - Salman Taseer - om dezelfde reden door een van zijn lijfwachten om het leven gebracht.

Een leider van de Pakistaanse minderhedengroepering laat zich door de moorden op Shahbaz Bhatti en Muhammad Imran niet ontmoedigen en reageerde als volgt:

We zullen doorgaan met Shahbaz Bhatti’s strijd voor de rechten van de minderheden. Extremisten kunnen een persoon doden, maar niet zijn gedachtegoed. zullen zijn missie voortzetten.[7]

'Als leiders al niet beschermd worden...'
"Religieuze minderheden, met name christenen, voelen zich onzeker in Pakistan. Als leiders al niet beschermd worden, wat gebeurt er dan met de gewone man of vrouw?"
Predikant Robin Gulshan [8]

Een roepende in de woestijn?

In 2011 heeft een prominente islamitische geleerde - Javed Ahmad Ghamidi - de aanval geopend op de blasfemiewetten van Pakistan. Hij waarschuwt iedereen dat indien deze wetten niet worden ingetrokken, de religieuze extremisten en hun gewelddadige volgelingen aan macht en invloed zullen winnen. De hervormingsgezinde geleerde en populaire tv-prediker zegt dat de blasfemiewetten geen enkele rechtvaardigingsgrond vinden in de islam. De 59-jarige Ghamidi is de enige religieuze geleerde die zich in het openbaar uitspreekt tegen de blasfemiewetten, sinds de moord op Salmaan Taseer. Hij woont in Maleisië, waar hij zijn vrouw en dochters vorig jaar naartoe zijn gevlucht, nadat de politie een bomaanslag had verijdeld in hun huis in Lahore. "Het is onmogelijk geworden om daar te wonen," zei hij tegen een Engelse krant.[9]

De geestelijke lijkt een roepende in de woestijn te zijn. De mensenrechtenactivist en auteur van Their Jihad – Not My Jihad Raheel Razah, schreef naar aanleiding van de aanslagen op de gouverneur en de minister:

Pakistan has lost its soul. I heard educated and refined Pakistanis support the death of Salman Taseer and it reminded of Nazi Germany. First ordinary people were in denial, then they were indifferent and later they accepted the propaganda that made another human being worthy of killing. Pakistanis are now in the acceptance stage. This mindset was confirmed on March 2, 2011 when Minorities Minister Shahbaz Bhatti was gunned down in Pakistan.[10]

Hervorming blasfemiewet

Toch lijkt er langzaamaan wat te veranderen in Pakistan. Het land is van plan een vernieuwde wetgeving in te voeren die een eind moet maken aan het misbruik van de blasfemiewetten. De regering heeft een wetsontwerp gemaakt, dat door het parlement goedgekeurd moet worden. Volgens de Pakistaanse krant The Express Tribune heeft vooral de bezorgdheid van Europese landen over het groeiende misbruik geleid tot hervorming van de wetgeving.

Het wetsvoorstel moet waarborgen dat niemand de wet in eigen hand neemt, aangezien alleen de politie en de rechtbank verantwoordelijk zijn voor het straffen van schuldige personen. Regeringsbeambten maakten bekend dat verder harde straffen zijn ingevoerd tegen degenen die valse aangifte van godslastering doen. Volgens de nieuwe wet is godslastering pas een misdaad wanneer 'mens rea' of 'slechte intentie' bewezen kan worden. Mens rea is een juridische term, welke wordt gebruikt om de geestelijke toestand te beschrijven waarin een persoon moet verkeren ten tijde van het plegen van een misdaad. Pas wanneer diegene de daad opzettelijk en met voorbedachten rade pleegt, kan het een misdaad genoemd worden.[11]

Noten:
  1. http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/pakistaanse_blasfemiewet_niet_herzien_1_533138
  2. http://www.pakistani.org/pakistan/legislation/1860/actXLVof1860.html
  3. De website van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap is: http://www.alislam.org/
  4. Raheel Razah: The Blasphemy Law In Pakistan Is The Real Blasphemy, http://propagandistmag.com/2011/03/11/blasphemy-law-pakistan-real-blasphemy
  5. http://www.bbc.co.uk/news/world-south-asia-11818930
  6. http://www.kerkinnood.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1935:omstreden-blasfemiewet-pakistan-eist-volgend-slachtoffer&catid=42:azie&Itemid=95
  7. Ibid
  8. http://www.eo.nl/programma/doordewereld/page/Pakistaanse_christenen_massaal_de_straat_op/articles/article.esp?article=12298718
  9. http://www.guardian.co.uk/world/2011/jan/20/islam-ghamidi-pakistan-blasphemy-laws
  11. http://www.jubileecampaign.nl/index.php/pakistan/393-hervorming-pakistaanse-blasfemiewet-door-europese-druk

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): MaymunaMaymuna was een familielid van de profeet Mohammed (vzmh). Zij was de laatste officiële vrouw van de profeet.
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): SafiyaSafiya maakte kennis met de profeet als gevangene, ze maakte deel uit van de 'buit' die het leger gemaakt had bij de sla…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): SawdaSawda was de tweede vrouw van Mohammed, met wie hij trouwde na de dood van Khadija. Zij was degene die voor zijn dochter…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): MariaMaria was een vrouw van christelijke komaf. De bronnen zijn niet helemaal duidelijk of ze zijn vrouw was of een concubin…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Umm HabibaUmm Habiba is in het Westen niet zo bekend. Ze was de dochter van Abu Safyan, die aanvankelijk een van de grote vijanden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors, Pixabay
  • http://www.alislam.org
  • http://www.bbc.co.uk
  • http://www.eo.nl
  • http://www.guardian.co.uk
  • http://www.jubileecampaign.nl/
  • http://www.kerkinnood.nl
  • http://www.pakistani.org
  • http://www.refdag.nl
  • http://en.wikipedia.org
  • Raheel Razah: The Blasphemy Law In Pakistan Is The Real Blasphemy, http://propagandistmag.com
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Blasfemiewet Pakistan: belediging islam en profeet Mohammed"

Reactie

Shilan, 14-03-2011 13:55 #1
Koerden wonen eeuwenlang voordat de Turken het gebied verovert hebben, en het oorspronkelijke Koerdistan hebben ingepalmd. Hoe staat het met de mensenrechten in Turkije? Wat voor vrijheid hebben Christenen daar? Niet_islamitische minderheden worden nog steeds onderdrukt. In veel moslimlanden mogen christenen niet zeggen dat Christus de Zoon van God is, omdat dit een belediging is voor de islam. Worden de Koerden niet een beetje gediscrimineerd, zelfs ontkenning van de genocide? Waarom moet dat paspoort opgedrongen worden aan de Turken die zich wel aan willen passen in Europa? Hoe is het mogelijk dat er zoveel gelukzoekers helemaal door Turkije kunnen reizen en vrijwel onbelemmerd de grens met Europa over kunnen steken? Dus, kijk eerst naar de problemen in eigen land, voordat er op andere vingers getikt wordt!
Turkije is een land waar minderheden worden onderdrukt! Denk maar aan de Koerden! Geef de Koerden hun grondgebied terug aub! Dan heb je pas recht van spreken!

Het zijn altijd deze moslimlanden waar minderheden worden onderdrukt, die de grootste mond hebben over discriminatie! Laatst was er ook zo'n zgn ambassadeur van een moslimland ( Turkije), die wel even denkt te moeten zeggen, hoe wij hier in Nederland moeten leven. De oorspronkelijke bewoners van het huidige Turkije hebben tot op heden geen Koerdische onderwijs, terwijl in EU politicus gastarbeiders Islam lessen, en Turkse Arabische lessen kunnen volgen, dat zelfs de Nederland staat ondersteunt en financiert, Vraag is waarom kunnen de 30 miljoen Koerden die in huidige Turkije wonen en de oorspronkelijke bewoners zijn van het land hun eigen taal niet mogen spreken, hun kinderen Koerdische namen geven, geen radio en tv uitzendingen in eigen taal volgen, is dit democratie? Turkije moet stoppen met de Koerden te terroriseren! En dat sommige ons durven vergelijken met gastarbeiders of migranten in Turkije? Bovendien bestaan de essentiële problemen die een belemmering vormen voor Koerden in de huidige tijd uit de onderdrukking door Turkije, Iran en Syrië. Maar het is van levensbelang dat de onderdrukking ons niet ver van onze verantwoordelijkheden vandaan moet houden. Binnen het zoroastrisme, de islam, het christendom en het jodendom is één overtuiging verantwoordelijk voor het feit dat individuele mensen worden opgeofferd op het grote idealen altaar. Het is de overtuiging dat diegenen die niet het desbetreffende geloof delen, ook niet delen in de menselijkheid. Immers, als mijn religie mij menselijk maakt, zijn al diegenen die mijn geloof niet delen, niet (meer) menselijk. De vrijheid van meningsuiting is ook een appèl om te keren tegen alle valse beeldvormingen van andere religies. Maar Turken denken en leven heel anders: Niet lang geleden stonden de Turkse legers voor de poorten van Wenen. Het Turkse imperialisme is er nog steeds, alleen neemt het nu de vorm aan van sluipende immigratie en een Turkse overheid die zich actief met in het buitenland wonende turken bemoeit en de integratie ontmoedigt. De ramkoers van de Turkse overheid wordt steeds duidelijker.  Hoe deze gedachten binnen de huidige Islamitische organisaties worden toegepast, is een andere vraag en dient grondig geanalyseerd te worden. De moslims krijgen zoveel ruimte in heel Europa en zullen steeds harder roepen tot er eindelijk grenzen bereikt worden. en dan? Dan is er oorlog en daar lijkt Europa als de dood voor. Het is voor Europa het beste om handels betrekkingen met Turkije te houden en voor de rest stoppen met praten tot toetreding. Die Moslims zullen altijd blijven draaien en dingen naar hun hand zetten. Het is een zeer Extremistisch geloof en gevaarlijk voor de mensheid en de Wereld, omdat door Geloofswaanzinnige Imam's tot opstand wordt gepredikt. Die gevaarlijke gekken zullen eerst voorschut moeten, voordat een beetje normalisering mogelijk is.

We hebben zelfs niet zoveel rechten als de Moslims in Europa! terwijl wij de oorspronkelijke bewoners zijn, Mensenrechten in Turkije is Zero… Wat met de miljoenen Koerden die door de Turkse regeringspolitiek gedwongen worden te verhuizen naar het EU landen en Turkse steden is weer vergeten. Niet alleen Koerden zijn slachtoffer van de repressie. Ieder- een die de Turkse regeringspolitiek bekritiseert, loopt grote kans op vervolging: journalisten, advocaten, mensenrechtenactivisten. Op deze manier maakt het Europese Unie zich schuldig aan negationisme. Nu heeft een marginaal deel van onze samenleving steeds wel een boontje gehad voor vormen van negationisme. Ook bepaalde lieden die zich socialist en Christenen noemen en dus bij uitstek begrip, zo niet sympathie, zouden moeten opbrengen voor de Koerdische volk. De wapenleveranties van lidstaten aan Turkije gaan onverminderd voort. Met die wapens wordt iedereen in het Islamitische Turkije en Iran onderdrukt… De NAVO-partner en het kandidaat-lid van de Europese Unie Turkije mag niet beledigd worden, zo blijkt uit de woorden van zwakke EU leiders. Een uitspraak doen over genocide, over de bezetting van eiland Cyprus, over de rechten van de Koerden, Grieken en Armeniers, Dat staat haaks op de resoluties van het Europees Parlement waarin de genocides, onderdrukking van de alle minderheden in Turkije heel expliciet erkend en veroordeeld worden. Turkije laat keer op keer blijken de beschuldigingen en historische feiten niet te kunnen weerleggen en slechts met het gebruik van spierballen en het dreigen met economische en militaire sancties, landen die de uitspraken willen doen onder druk te zetten. Turken voelen zich heel sterk en dreigen nu al heel veel.De onverzoenlijke en intolerante houding van delen van de Turkse en Arabische machthebbers ook al is het verraderlijke EU regeringspolitiek. De huidige machthebbers in Turkije, de leger en Moslims zijn doodsbang voor schadeclaims van Armeense, Griekse Cyprioten en Koerdische slachtoffers en Bovendien druist zo'n historische terechtwijzing in tegen de trotse, nationalistische, patriottische gevoelens van de meeste Turken, een gevolg van de indoctrinatie van de leer van het Leger en islam. Zelfde Turken en arabieren in EU landen vormen een grote gevaar voor de stabiliteit van de lidstaten. Er blijft zowel op het politiek-ideologische als op het culturele en strikt nationalistisch en religieuze gebied de gerichtheid op islamitische landen erg groot. Integratie is onmogelijk. Islamieten zijn sinds 1400 jaar in geen enkele land geïntegreerd met een niet islamitische cultuur, volk, ze hebben juist alles bezet! Weliswaar - en daar wordt doorgaans te weinig rekening mee gehouden- worden ze hier ook nooit geïntegreerd. Op basis van dit etnische of religieuze elementen georganiseerd hoge emigratiegraad uit Turkije en andere Arabische landen tegen Europa is een grote wapen, en dit samen met de zwakke EU leiders vormt een grote gevaar voor EU volkeren.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-06-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Vervolging christenen
Reacties: 1
Schrijf mee!