InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Sawda

Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Sawda

Sawda was de tweede vrouw van Mohammed, met wie hij trouwde na de dood van Khadija. Zij was degene die voor zijn dochters en huishouden ging zorgen toen hij er alleen voor stond.

Ideale vrouw

Sawda bint Zam'a behoorde tot de groep moslims die naar Abessinië was gevlucht nadat de Quraish de moslims uit Mekka hadden verdreven. Haar man was overleden en ze woonde samen met haar bejaarde vader. Sawda was een alledaagse vrouw van middelbare leeftijd, met vriendelijke persoonlijkheid. Ze was de ideale vrouw om het huishouden van de profeet, na dood van Khadija, te runnen.

Sawda was overweldigd toen ze hoorde dat de profeet met haar wilde trouwen en ook haar vader was enthousiast. Sawda nam haar plaats in het huishouden in en nam de zorg voor de dochters van de profeet op zich. In deze tijd verloofde Mohammed (vzmh) zich ook met Aisha, die echter nog een klein meisje was en absoluut niet klaar om een huishouden als dat van de profeet op zich te nemen.

Geloof

De mensen waren verbaasd dat Mohammed (vzmh) trouwde met een weduwe van middelbare leeftijd, die niet bijzonder mooi was. De profeet herinnerde zich echter de kracht en het doorzettingsvermogen van Sawda, die voor haar geloof door woestijnen en over zeeën was gevlucht en alles had achtergelaten.

Medevrouwen

Sawda zag Aisha opgroeien en zij werd de eerste medevrouw van Sawda, de twee vrouwen hadden een goede relatie. Zo goed, dat Sawda haar beurt om de nacht door te brengen bij Mohammed (vzmh) aan Aisha gaf. De profeet dacht dat Sawda zich misschien niet gelukkig voelde met zoveel jongere medevrouwen en vroeg of ze van hem wilde scheiden. Ze antwoordde dat ze dat zeer zeker niet wilde, ze wilde zijn echtgenote in het paradijs zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): MaymunaMaymuna was een familielid van de profeet Mohammed (vzmh). Zij was de laatste officiële vrouw van de profeet.

Reageer op het artikel "Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Sawda"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 15-04-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Vrouwen profeet Mohammed
Schrijf mee!