InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Safiya

Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Safiya

Safiya maakte kennis met de profeet als gevangene, ze maakte deel uit van de 'buit' die het leger gemaakt had bij de slag bij Khaybar.

Banu Nadir

Safiya was de dochter van de leider van de Banu Nadir, de stam die in het vierde jaar na de Hijra uit Medina was verdreven. Ze stamde, volgens de overlevering, direct af van de profeet Aaron, de broer van Mozes. De Banu Nadir waren tegenstanders van de moslims en in de slag bij Khaybar hadden de moslims de Banu Nadir verslagen.

Bilal

Bilal, de muezzin (oproeper tot het gebed) bracht Safiya en haar nicht naar de profeet en leidde hen langs de lichamen van hun familieleden. Safiya's begon te gillen en stof in haar haren te wrijven, Safiya was met stomheid geslagen. Mohammed (vzmh) zag wat er gaande was en sprak Bilal toe. Hoe had hij het in zijn hoofd gehaald om de vrouwen langs de lichamen te leiden? De profeet bedekte Safiya met zijn mantel. Vanaf dat moment keken alle moslims met respect naar het meisje.

Huwelijk

Safiya had in de slag haar man en vader verloren en de enige die kon voorkomen dat ze een slavin werd was de profeet. Hoewel de vader van Safiya een moordaanslag op Mohammed (vzmh) had voorbereid en een bittere tegenstander was geweest, voelde de profeet geen woede tegenover het meisje, alleen medelijden. Mohammed (vzmh) vroeg aan Safiya of ze moslim wilde worden en Safiy stemde toe. Mohammed (vzmh) gaf haar haar vrijheid en vroeg vervolgens om haar hand.

Isma'il en Izaak

Vaak hebben mensen zich afgevraagd hoe Safiya zich tot de Islam kon bekeren en met Mohammed (vzmh) trouwen na alles wat er tussen hem en haar familie was gebeurd. Safiya, die uit een joodse familie afkomstig was (de Banu Nadir waren joden) geloofde dat Mohammed (vzmh) de verwachtte messias was. Ze vertelde dat ook haar vader en oom hem als zodanig hadden gezien, maar ze waren teleurgesteld dat de laatste messias een afstammeling was van Isma'il en niet van Izaak en dat hij een Arabier was.

Problemen tussen de vrouwen

Safiya werd geaccepteerd in de uitgebreide familie van Mohammed (vzmh), maar het liep niet altijd soepel, vooral in het begin. Eens werd Hafsa gehoord toen ze Safiya 'dochter van een jood' noemde. Dit leverde haar een strenge toespraak op van de profeet. Safiya is de dochter van een profeet (Aaron), haar oom was een profeet (Mozes) en haar man is een profeet, er is niets om haar te verachten. Vrees Allah!

Zaynab bint Jahsh weigerde Safiya eens haar kameel, toen die van Safiya mank liep, met de woorden: 'Moet ik die aan die jodin geven?' Mohammed (vzmh) keerde zich maandenlang van haar af uit woede.

De duivel

Na de dood van Mohammed (vzmh), Safiya was toen pas eenentwintig, beschuldigde een slavin Safiya ervan de sabath te vieren. Safiya bezwoer dat het een leugen was. Toen ze het meisje vroeg waarom ze deze leugens vertelde zei de slavin dat de duivel haar de woorden ingefluisterd had. Safiya stierf toen ze zestig was, negenendertig jaar na de dood van de profeet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): MaymunaMaymuna was een familielid van de profeet Mohammed (vzmh). Zij was de laatste officiële vrouw van de profeet.
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): SawdaSawda was de tweede vrouw van Mohammed, met wie hij trouwde na de dood van Khadija. Zij was degene die voor zijn dochter…
Traditie binnen de Islam: SunnahBinnen de Islam wordt vaak het woord Sunnah gebruikt. Maar wat is de Sunnah precies?En wat is het verschil tussen hadith…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Umm HabibaUmm Habiba is in het Westen niet zo bekend. Ze was de dochter van Abu Safyan, die aanvankelijk een van de grote vijanden…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): MariaMaria was een vrouw van christelijke komaf. De bronnen zijn niet helemaal duidelijk of ze zijn vrouw was of een concubin…

Reageer op het artikel "Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Safiya"

Reacties

Machmoed Elchalid, 07-12-2009 13:43 #3
Safiya was de dochter van de leider van de Banu Nadir, de stam die in het vierde jaar na de Hijra uit Medina was verdreven. Ze stamde, volgens de overlevering, direct af van de profeet Aaron, de broer van Mozes.

Waarom oorlog voeren tegen mensen die afstemmen van Mozes en bovendien geloven ze indezelfde monotheistische god. Ik vind het dus erg raar dat ze ruzie hadden en waarover? toch niet op het specifieke punt dat hij geen profeet zou zijn in hun ogen… toch lijkt dit voor de hand liggend.

Voorts over Safya… erg logisch dat ze hysterisch werd… en dan zegt de orthodoxie dat de profeet de enige is die haar kon beschermen tegen het slaaf zijn. Vervolgens krijgt ze de keus om tot de islam te bekeren en ze stemde toe… hetzelfde als met Maria de kopt. En pas hierna vraagt hij om haar hand. Ik zal uitleggen wat er niet aan klopt gerelateerd aan andere gebeurtenissen in zijn leven: Het was gebruikelijk om over het meisje/vrouw een mantel overheen te gooien indien je haar seksueel verlangde en daarmee zei je eigenlijk die is van mij! Zo is het ook gegaan met Safya… door zijn mantel over haar te gooien was ze zijn eigendom geworden. Het is nogmaals dwang, want een keus uit twee hellen is uiteraard geen keus. KUnt u mij een gebeurtenis noemen waarbij een volk is overwonnen en de vrouwen hun vrijheid kregen, zonder tot de islam over te gaan of niet gecontracteerd is (huwelijk). Ik betwijfel het!

Machmoed, 23-10-2009 10:02 #2
Begrijpt u dat het verkeerd is om iemand te dwingen iets te geloven laat staan zonder bewijs. U zegt het zijn diegenen die zich hebben afgekeerd van God/Allah. Ik vind dit erg merkwaardig omdat één persoon dat vindt op basis van waarschijnlijk visioenen (niemand is ooit getuige geweest). U zegt verder en dat was in de ogen van Mohammed een onmogelijk iets. Sinds wanneer is Mohammed opeens Allah. Zou het juist niet van waarheid getuigen als je deze mensen waarschuwt voor de toorn van God en hun verder laat en daarbij geloven in het oordeel van God/Allah. U weet ook dat een heleboel moslims weer hun oude religie oppakten omdat ze vonden dat ze een betere religie hadden dan de islam (zie hadieth). De joden waren bijna om om toe te treden tot de islam en een hoop hebben het ook gedaan, maar toen de profeet werd betrapt op het eten van kamelenvlees, wisten de joden dat het geen profeet van de god van de thora zou kunnen zijn omdat JHWH dit verboden heeft. Het doel was dus niet zo zeer om de joden als slecht te bestempelen maar de profeet was boos omdat ze hem niet geloofden, vandaar dat in 624 n.c. de gebedsrichting is veranderd (puur politiek dus). leuk feitje: er zijn moskeen gebouwd in de 8e eeuw met de qibla naar albait almuqdis (jaruzalem)… rara hoe kan dat? Reactie infoteur, 25-10-2009
Ik vind het zeker verkeerd om mensen te dwingen tot een geloof, daarmee verliest het geloof elke kracht, ben ik volledig met u eens.

Ik geloof ook zeker dat Mohammed (vzmh) dingen uit politiek oogpunt heeft gedaan. Hij was een geslepen politicus, dat staat buiten kijf. Maar hij was dan ook gewoon een mens; een profeet, maar een mens en zeker niet de zoon van God of zijn plaatsvervanger op aarde.

Machmoed, 20-10-2009 16:12 #1
In de islam speelt de duivel een belangrijke rol. De rol van je uitliegen. Het verbaast me ook niet dat de duivel altijd de schuld krijgt. Zodra de ego van de mens om de hoek komt kijken en een leugentje vertelt uit jaloezie etc. dan is het opeens de duivel… die kende ik nog niet… wie heeft deze smoes ook alweer gebruikt?

Ook raar! de profeet heeft iedereen lopen indoctrineren dat Joden slecht zijn en bekeerd moeten worden of anders zich onderdanig moeten gedragen door extra belasting te betalen. M.a.w. Joden en niet moslims zijn inferieur. Dan opeens komt Zayneb en die doet precies waar ze voor geindoctrineerd is namelijk Joden en niet moslims als inferieur beschouwen en dan zou de profeet zich maandenlang hebben afgekeerd… maar natuurlijk! Tsjaa… vrouwen waren blijkbaar niet inferieur of was het eerder zo dat vrouwen geen bedreiging vormden. Zoals het is verwoord in hadieth is het de pot die de ketel verwijt! Reactie infoteur, 20-10-2009
Machmoed, in mijn ogen heeft Mohammed (vzmh) niet als doel Joden als slecht af te schilderen. De Joden die in de Koran genoemd worden, zijn degenen die zich van God/Allah afkeerden en dat was in de ogen van Mohammed (vzmh) natuurlijk een onmogelijk iets.

Moslims zien slechte zaken inderdaad als afkomstig van de duivel, dat is niet zozeer iets afschuiven in mijn ogen, als wel, een manier om iets te benoemen. Het slechte is afkomstig van de duivel, wat niet wil zeggen dat niet iedereen af en toe slechte kanten heeft.

Infoteur: Sasati
Laatste update: 15-04-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Vrouwen profeet Mohammed
Reacties: 3
Schrijf mee!