InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Maymuna

Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Maymuna

Maymuna was een familielid van de profeet Mohammed (vzmh). Zij was de laatste officiële vrouw van de profeet.

Familiebanden

Maymuna was al twee keer eerder getrouwd geweest voor ze met de profeet trouwde. Een huwelijk was in een scheiding geëindigd en een keer was ze weduwe geworden. De zus van Maymuna, Umm al-Fadl Lubaba, was de moeder van Abdallah ibn Abbas, de zoon van een van de ooms van de profeet en een van de wijste volgelingen van Mohammed (vzmh). Umm al-Fadl was een van de eerste volgelingen van de profeet. Zaynab bint Khuzayma, een andere vrouw van de profeet, was de halfzuster van Maymuna.

Huwelijksaanzoek

Maymuna wilde graag met de profeet trouwen en wende zich tot haar zuster Umm al-Fadl. Umm al-Fadl besprak het met haar man al-Abbas en die besloot Mohammed (vzmh) direct te benaderen. De profeet reageerde positief op de vraag en het tweetal trouwde. Mohammed (vzmh) noemde haar Maymuna, de gezegende. Het stel was slechts drie jaar getrouwd. Maymuna paste zich snel en makkelijk aan aan het leven in het uitgebreide huishouden. Volgens Aisha was zij degene die Allah het meeste vreesde en die zich het meeste inzette om familiebanden te versterken. Terwijl de profeet in haar kamer was voelde hij zich ziek en hij voelde dat hij niet lang meer zou leven. Hij vroeg toestemming aan zijn vrouwen om in de kamer van Aisha te blijven.

Vrouwen

Nadat de profeet Maymuna had getrouwd kreeg hij een openbaring dat hij geen nieuwe vrouwen meer mocht trouwen en ook niet van een scheidde om zo een andere te trouwen (soera 33:52). Hij had op dat moment negen vrouwen. Later kreeg hij van de gouverneur van Alexandrië twee slavinnen, waaronder het meisje Maria. Dit is een van de redenen waarom de status van Maria altijd vaag is gebleven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Maymuna"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 15-04-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Vrouwen profeet Mohammed
Schrijf mee!