Positie en rechten van de vrouw in de islam: een verkenning

- Positie en rechten van de vrouw in de islam
- Islam: een vrouwvriendelijke godsdienst volgens apologeten
- Hemel en hel
- Vergiffenis voor vrouwen en mannen
- Meer vrouwen dan mannen in de hel
- Maagden voor martelaren
- Huwelijk en seksualiteit
- Polygamie en seksslavinnen
- Genotshuwelijk
- Alleen met moslimman trouwen
- Seksuele behoeftebevrediging
- Exploiteren van slavinnen
- Het slaan van je vrouw
- Erfrecht en de getuigenis van vrouwen
- Conclusie positie en rechten van de vrouw in de islam

Positie en rechten van de vrouw in de islam
Wat is de positie van de vrouw in de zuivere leer van de islam? Uit de Koran en de Hadith worden islamitische leringen en wetten samengesteld, de sharia. Wat zeggen deze bronnen over de positie van de vrouw? Het moge duidelijk zijn dat niet elke moslim, noch elke moslimnatie al deze leringen volgt.Islam: een vrouwvriendelijke godsdienst volgens apologeten
De islam wordt door heel veel islam-apologeten neergezet als een vrouwvriendelijke godsdienst. De islam wordt op deze manier als moderne en beschaafde godsdienst gepresenteerd, die heel goed past in de moderne westerse samenleving. Als je een beetje grasduint op internet, dan kom je heel veel websites tegen die aangeven dat de vrouw in de islam heel veel rechten heeft. In een waarlijk islamitische samenleving, zo luidt het dan, hebben vrouwen de volgende rechten:- Het recht en de plicht om onderwijs te krijgen.
- Het recht op hebben op het hebben van privébezit.
- Het recht om te werken en geld te verdienen als ze het nodig heeft of zelf wil.
- Gelijke beloning voor gelijke daden.
- Het recht om hun mening te uiten en te worden gehoord.
- Het recht dat haar man in al haar behoeften voorziet.
- Het recht om te onderhandelen over het huwelijk op basis van zelfbeschikking.
- Het recht op echtscheiding.
- Het recht om al haar eigen geld te houden.
- Het recht op seksuele bevrediging van haar echtgenoot.
- voogdij over de kinderen na echtscheiding.
- Het recht een huwelijk te weigeren dat haar niet aanstaat.[1]
In een geschrift van Abdul Wahid Hamid wordt meer de nadruk gelegd op de rechten van de vrouw ten dienste van de sociaal-maatschappelijke rol die ze vervult:

Hemel en hel
Vergiffenis voor vrouwen en mannen
In religieus opzicht lijkt de vrouw oppervlakkig gezien gelijk te zijn aan de man. Zowel de vrouw als de man worden door God gered als zij zich aan Hem onderwerpen (islam betekent letterlijk 'onderwerping')."Voorwaar, de Moslims en de Moslima's en de gelovige mannen en vrouwen, de gehoorzame mannen en vrouwen, de waarachtige mannen en vrouwen, de standvastige mannen en vrouwen, de mannen en de vrouwen die nederig zijn, de mannen en de vrouwen die aalmoezen geven, de mannen en de vrouwen die vasten, de mannen en de vrouwen die hun kuisheid bewaren, de mannen en de vrouwen die Allah vaak gedenken – voor zulken heeft Allah vergiffenis en een grote beloning bereid" (Soera 33:35).

Meer vrouwen dan mannen in de hel
Het is nochtans opvallend dat er volgens de Hadith meer vrouwen dan mannen te vinden zijn in de hel. Overgeleverd door Imran bin Husain:"De profeet zei: '(...) en ik keek naar de hel en ik zag dat de meerderheid van de bewoners vrouwen waren'" (Bukhari Vol.4: 464 p.305.; vgl. Bukhari vol.2:161; vol.1:301; Bukhari vol.2:161 p.92; Bukhari vol.7:125,126 p.96; Sahih Muslim vol.1:143,147 p.47-48; Sahih Muslim vol.4:6596-6600 p.1431).
Dit zou kunnen betekenen dat er minder godvruchtige vrouwen dan mannen zijn. Tegen de achtergrond van het geheel van leringen van de islam aangaande de vrouw, tekent zich evenwel het beeld af van de vrouw die minder waard is dan de man. Mannen zijn dus niet vromer dan vrouwen, maar vrouwen trekken domweg aan het kortste eind bij Allah.
Mohammed geeft de volgende verklaring waarom er meer vrouwen dan mannen in de hel zijn:
"Hierop merkte de Heilige Profeet op: U vloekt te veel en bent uw echtgenoten ondankbaar." (Sahih Muslim, 80a)[4]
Maagden voor martelaren
Er zijn niet alleen meer vrouwen in de hel te vinden, maar manlijke martelaren – dat zijn gelovigen die sterven in de strijd voor de islam – hebben ook een streepje voor bij Allah. Zij worden in het paradijs getrakteerd op 72 mooie, zwartogige, eeuwige maagden, hoeri's genaamd. Bovendien hebben ze ook nog de beschikking over hun aardse vrouwen (soera 55:70,72,74; vgl. o.a. Bukhari vol.4 hoofdstuk 6 p.41 en vol.4:53 p.42.). Daartegenover worden vrouwelijke martelaren in de hemel niet beloond met een equivalent van hoeri's. Mannen worden in hun zinnelijke verlangens op hun wenken bediend en vrouwen hebben het nakijken.
Huwelijk en seksualiteit
Polygamie en seksslavinnen
Het is moslimmannen toegestaan met vier vrouwen te trouwen mits hij ze alle vier kan onderhouden. Vrouwen mogen daarentegen slecht met één man trouwen:"En indien jullie vrezen de (vrouwelijke) wezen niet rechtvaardig (in hun recht op een bruidschat) te behandelen, trouwt dan met de vrouwen (niet de vrouwelijke wezen) die jullie aanstaan, twee, drie of vier. En als jullie vrezen hen niet rechtvaardig (te kunnen) verzorgen, dan één, of wat jullie aan slavinnen bezitten". (soera 4:3)
Als we deze soera goed lezen, dan kun je zien dat het vers begint met het probleem van mannen die wezen misbruiken. Om dit te voorkomen kan de man huwen wat hem aanstaat, een tweetal, een drietal of een viertal. Op deze manier moeten ze de verleiding kunnen weerstaan om zich niet te vergrijpen aan weesmeisjes. En als de man vreest niet billijk te kunnen zijn voor meerdere vrouwen, dan moet hij één vrouw nemen of 'wat zijn rechterhand bezit', waarmee slavinnen worden bedoeld die gevangen werden genomen na een oorlog. In feite betekent deze clausule dat de limiet op vier vrouwen kunstmatig is. Mannen kunnen seks hebben met zoveel slavinnen als ze maar willen.
In de tijd van Mohammed werden moslimstrijders aangemoedigd om gevangengenomen vrouwen te 'gebruiken', zelfs als hun mannen nog in leven waren:
Abu Sa’id Al Khudri said 'The Apostle of Allaah sent a military expedition to Awtas on the occasion of the battle of Hunain. They met their enemy and fought with them. They defeated them and took them captives. Some of the Companions of Apostle of Allaah were reluctant to have relations with the female captives because of their pagan husbands. So, Allaah the exalted sent down the Qur’anic verse 'And all married women (are forbidden) unto you save those (captives) whom your right hand posses.' This is to say that they are lawful for them when they complete their waiting period'." (Sunan Abi Dawud 2155)
We zien dit terug in de huidige tijd. Islamitische Staat (IS) exploiteerde gecentraliseerde slavenmarkten in Mosoel, Raqqa en andere steden. Het was een uitgebreid slavernijstelsel en vrouwen werden systematisch verkracht. Trouw berichtte daarover in 2015: "Wie een slaaf houdt en haar verkracht, gedraagt zich wat IS betreft als een tijdgenoot van Mohammed. Een strijder keert zo terug naar de wortels van de islam. En dat is precies wat IS nastreeft."[3]
Een schoonzoon van Mohammed mag maar één vrouw hebben
Hoewel Mohammed echter veel vrouwen en slavenmeisjes had (in de Hadith van Bukhari (1:282) staat dat Mohammed op enig moment negen vrouwen heeft gehad), en dit in de koran leerde, stond hij zijn schoonzoon, Ali, slechts toe om één vrouw te hebben. Mohamed deed dit omdat Ali getrouwd was met zijn dochter Fatima.
"I heard Allah's Messenger who was on the pulpit, saying, 'Banu Hisham bin Al-Mughira have requested me to allow them to marry their daughter to `Ali bin Abu Talib, but I don't give permission, and will not give permission unless `Ali bin Abi Talib divorces my daughter in order to marry their daughter, because Fatima is a part of my body, and I hate what she hates to see, and what hurts her, hurts me.'" (Sahih al-Bukhari 5230)
Er zijn bronnen die dit 'hypocriet' noemen.[5]
Hoewel Mohammed echter veel vrouwen en slavenmeisjes had (in de Hadith van Bukhari (1:282) staat dat Mohammed op enig moment negen vrouwen heeft gehad), en dit in de koran leerde, stond hij zijn schoonzoon, Ali, slechts toe om één vrouw te hebben. Mohamed deed dit omdat Ali getrouwd was met zijn dochter Fatima.
"I heard Allah's Messenger who was on the pulpit, saying, 'Banu Hisham bin Al-Mughira have requested me to allow them to marry their daughter to `Ali bin Abu Talib, but I don't give permission, and will not give permission unless `Ali bin Abi Talib divorces my daughter in order to marry their daughter, because Fatima is a part of my body, and I hate what she hates to see, and what hurts her, hurts me.'" (Sahih al-Bukhari 5230)
Er zijn bronnen die dit 'hypocriet' noemen.[5]
Genotshuwelijk
Daarenboven is het een moslimman toegestaan om tijdelijke echtgenotes te hebben (soera 4:24). Dit wordt wel een 'genotshuwelijk' genoemd.[6]Alleen met moslimman trouwen
Voorts is het islamitische mannen toegestaan om met een christelijke of joodse vrouw te trouwen, doch islamitische vrouwen mogen alleen met islamitische mannen trouwen.Seksuele behoeftebevrediging
Wat betreft seksuele behoeftebevrediging, trekt de man in het huwelijk aan de touwtjes en is zijn wil wet. In soera 2:223 staat: "Uw vrouwen zijn akker voor u; zo komt dan tot uw akker zoals gij maar wilt...". Een man is in bed de baas. Dit wordt bevestigd door Bukhari, volume 7, Boek 62, Nummer 122:"Narrated Abu Huraira: The Prophet said, 'If a woman spends the night deserting her husband's bed (does not sleep with him), then the angels send their curses on her till she comes back (to her husband).'"
Als een vrouw niet met haar man slaapt als hij dat wil, dan zal zij net zolang worden vervloekt door engelen totdat zij haar man zijn zin geeft. Als de man seks met zijn vrouw wil hebben, dan moet zij tot zijn beschikking staan.
Exploiteren van slavinnen
De koran lijkt op het eerste oog het exploiteren van slavinnen in de prostitutie af te keuren. In soera 24:33 staat:"...En dwing jullie slavinnen niet tot onkuisheid indien zij kuisheid wensen ."
Maar let op wat na de tweede komma staat geschreven: 'als zij haar kuisheid wenst te bewaren'. Dit betekent dat indien een slavin zégt niet in te zitten over haar kuisheid, haar eigenaar haar als prostituee mag laten werken. De vraag rijst op wat voor een god dat is die prostitutie toestaat en het bovendien goedvindt dat een slavin seksueel geëxploiteerd wordt. Kan in een afhankelijkheidsrelatie tussen slaaf en meester werkelijk gesproken worden van een vrije wil en mag je er van uitgaan dat een slavin haar grenzen kan en durft aan te geven? Zal in een dergelijke situatie niet gemakkelijk misbruik gemaakt kunnen worden van de kwetsbare positie van de slavin?

Het slaan van je vrouw
Binnen het huwelijk moet de moslimvrouw zich onderdanig opstellen aan haar man; de mannen zijn 'opzichters' over de vrouwen. Vrouwen moeten hun man gehoorzamen en niet opstandig zijn. Een man mag zijn vrouw corrigeren als ze tegen hem in opstand komt (soera 4:34). De manier waarop dit gebeurt is een drietrapsraket: een man moet zijn ongehoorzame vrouw eerst terechtwijzen. Daarna laat hij haar in bed alleen. Helpt dat allemaal niet, dan mag hij haar 'slaan'. Wel zijn er bepaalde restricties aan verbonden en dat zien we dus ook terug in de sharia. Een man mag zijn vrouw niet slaan op een manier die haar verwondt, wat betekent dat hij haar geen blauwe plekken mag bezorgen, haar niet tot bloedens toe mag slaan, haar botten niet mag breken of haar op enigerwijze mag verwonden.[7] Als de vrouw weer gehoorzaamt en doet wat de man zegt, mag hij haar niet meer slaan. Huiselijk geweld jegens (opstandige) vrouwen wordt in de koran gelegitimeerd, maar binnen bepaalde vastgestelde grenzen wat uitgewerkt wordt in de sharia.In een Hadith uit de verzameling van Muslim staat het verhaal van Aisha, met wie Mohammed trouwde toen zij zes of zeven jaar oud was, waarin zij vertelt dat Mohammed haar eens zo hard geslagen had dat zij pijn had. De profeet sloeg haar omdat zij uit nieuwsgierigheid hem gevolgd was toen hij ‘s nachts plots het huis verliet:
"(...) Hij sloeg me op de borst, hetgeen me pijn deed, en zei dan: dacht je dat Allah en Zijn Apostel onrechtvaardig zouden handelen? (...)" (Sahih Muslim 4.2127)[8]
Aisha vertelt ook over een vrouw met een groene sluier die bij haar kwam en klaagde over haar man en haar een groene vlek op haar huid liet zien, veroorzaakt door slaan:
"(...) It was the habit of ladies to support each other, so when Allah's Messenger came, `Aisha said, "I have not seen any woman suffering as much as the believing women. Look! Her skin is greener than her clothes! (...)" (Sahih al-Bukhari 5825) [9]

Erfrecht en de getuigenis van vrouwen
Met betrekking tot erfkwesties wordt een juridisch verschil gemaakt tussen mannelijke en vrouwelijke erfgenamen. De koran bepaalt dat een man tweemaal zo veel erft als een vrouw (soera 4:11). Vanuit moslimhoek wordt vaak betoogd dat dit een weerspiegeling was van de gebruiken in de zesde eeuw. De in de Koran vastgelegde regels gaan terug op gewoonten bij de feodale Arabische stammen uit de pré-islamitische tijd. De rechtvaardiging van de regels in die tijd ging uit van de onderhoudsplicht die zoons ten opzichte van hun (groot)familie hadden. Hier kan tegenin worden gebracht dat, indien de Koran de laatste boodschap van God bevat, de islam niet met de maatschappelijke ontwikkelingen kan meeveranderen en dat de regel discriminatoir uitpakt jegens vrouwen, zeker in landen waar de onderhoudsplicht wegvalt door een stelsel van sociale zekerheid.In de islamitische rechtspraak (sjaria) geldt de getuigenis van een vrouw slechts voor de helft van die van een man. Met andere woorden: de getuigenis van een man telt twee keer zo zwaar (soera 2:282). De reden hiervoor is volgens Mohammed het tekortschieten van het verstand van een vrouw:
"The Prophet said, 'Isn't the witness of a woman equal to half of that of a man?' The women said, 'Yes.' He said, 'This is because of the deficiency of a woman's mind.'" (Sahih al-Bukhari 2658)
Conclusie positie en rechten van de vrouw in de islam
Vrouwen zijn volgens de gezaghebbende bronnen van de islam niet gelijkwaardig aan de man. Ze worden op allerlei fronten achtergesteld. Soera 2:228 geeft het kernachtig weer: "... maar de mannen hebben een rang boven haar". In de islam staat vooral de bevrediging van de behoeften en in het bijzonder de vleselijke verlangens van de man centraal en de positie van de vrouw is daaraan ondergeschikt. De achterstelling van de vrouw in islamitische samenlevingen komt voort uit de heilige boeken van de islam en is niet slechts een uitwas van een cultuur die los gezien kan worden van deze godsdienst. Het gaat niet om culturele scheefgroei die beschouwd kan worden als een aberratie of geestelijk afdwaling van de islamitische leer, maar het zijn de klassieke bronnen van de islam – de Koran en de Hadith – die vrouwen als minderwaardige wezens beschouwt.'To accept the evil verses'
"Islam insist that muslims accept the Koran in its entirety, so accepting its good verses leads one inexorably to accept also its evil verses - the ones that advocate violence, slavery, sex with slaves and even prostitution."[10]
Noten:"Islam insist that muslims accept the Koran in its entirety, so accepting its good verses leads one inexorably to accept also its evil verses - the ones that advocate violence, slavery, sex with slaves and even prostitution."[10]
[OLIST]http://www.themodernreligion.com/women/w_rights_summary.htm
Abdul Wahid Hamid: Islam de natuurlijke weg; Ikhlas Press, zd., p.134
De gehele hadith luidt als volgt: "It is narrated on the authority of 'Abdullah b. Umar that the Messenger of Allah observed: O womenfolk, you should give charity and ask much forgiveness for I saw you in bulk amongst the dwellers of Hell. A wise lady among them said: Why is it, Messenger of Allah, that our folk is in bulk in Hell? Upon this the Holy Prophet observed: You curse too much and are ungrateful to your spouses. I have seen none lacking in common sense and failing in religion but (at the same time) robbing the wisdom of the wise, besides you. Upon this the woman remarked: What is wrong with our common sense and with religion? He (the Holy Prophet) observed: Your lack of common sense (can be well judged from the fact) that the evidence of two women is equal to one man, that is a proof of the lack of common sense, and you spend some nights (and days) in which you do not offer prayer and in the month of Ramadan (during the days) you do not observe fast, that is a failing in religion. This hadith has been narrated on the authority of Abu Tahir with this chain of transmitters."
Trouw. Voor IS is verkrachting een vorm van aanbidding. https://www.trouw.nl/nieuws/voor-is-is-verkrachting-een-vorm-van-aanbidding~b5552446/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F (ingezien op 21-6-2020)
Samuel Green. The status position of women in Islam. A Reply to Dr. Jamal Badawi and Others. https://www.answeringislam.info/Green/womenstatus.htm (ingezien op 16-8-2020)
Nikāḥ al-Mutʿah (Arabisch: نكاح المتعة "genotshuwelijk"). Er is controverse binnen de islam over dit type huwelijk. Soennieten geloven dat het werd afgeschaft (naskh - Arabisch: ناسِخة), maar sjiieten zijn ervan overtuigd dat het is toegestaan.
Ahmad ibn Naqib al-Misri, Reliance of the traveller, a classic manual of Islamic sacred law. 'Dealing with a rebellious wife’ (sectie m10.12). 1994.
De gehele Hadith gaat als volgt: "Muhammad b. Qais said (to the people): Should I not narrate to you (a hadith of the Holy Prophet) on my authority and on the authority of my mother? We thought that he meant the mother who had given him birth. He (Muhammad b. Qais) then reported that it was 'A'isha who had narrated this: Should I not narrate to you about myself and about the Messenger of Allah (may peace be upon him)? We said: Yes. She said: When it was my turn for Allah's Messenger (may peace be upon him) to spend the night with me, he turned his side, put on his mantle and took off his shoes and placed them near his feet, and spread the corner of his shawl on his bed and then lay down till he thought that I had gone to sleep. He took hold of his mantle slowly and put on the shoes slowly, and opened the door and went out and then closed it lightly. I covered my head, put on my veil and tightened my waist wrapper, and then went out following his steps till he reached Baqi'. He stood there and he stood for a long time. He then lifted his hands three times, and then returned and I also returned. He hastened his steps and I also hastened my steps. He ran and I too ran. He came (to the house) and I also came (to the house). I, however, preceded him and I entered (the house), and as I lay down in the bed, he (the Holy Prophet) entered the (house), and said: Why is it, O 'A'isha, that you are out of breath? I said: There is nothing. He said: Tell me or the Subtle and the Aware would inform me. I said: Messenger of Allah, may my father and mother be ransom for you, and then I told him (the whole story). He said: Was it the darkness (of your shadow) that I saw in front of me? I said: Yes. He struck me on the chest which caused me pain, and then said: Did you think that Allah and His Apostle would deal unjustly with you? She said: Whatsoever the people conceal, Allah will know it. He said: Gabriel came to me when you saw me. He called me and he concealed it from you. I responded to his call, but I too concealed it from you (for he did not come to you), as you were not fully dressed. I thought that you had gone to sleep, and I did not like to awaken you, fearing that you may be frightened. He (Gabriel) said: Your Lord has commanded you to go to the inhabitants of Baqi' (to those lying in the graves) and beg pardon for them. I said: Messenger of Allah, how should I pray for them (How should I beg forgiveness for them)? He said: Say, Peace be upon the inhabitants of this city (graveyard) from among the Believers and the Muslims, and may Allah have mercy on those who have gone ahead of us, and those who come later on, and we shall, God willing, join you."
De volledige hadith is als volgt: "Rifa`a divorced his wife whereupon `AbdurRahman bin Az-Zubair Al-Qurazi married her. `Aisha said that the lady (came), wearing a green veil (and complained to her (Aisha) of her husband and showed her a green spot on her skin caused by beating). It was the habit of ladies to support each other, so when Allah's Messenger came, `Aisha said, "I have not seen any woman suffering as much as the believing women. Look! Her skin is greener than her clothes!" When `AbdurRahman heard that his wife had gone to the Prophet, he came with his two sons from another wife. She said, "By Allah! I have done no wrong to him but he is impotent and is as useless to me as this," holding and showing the fringe of her garment, `Abdur-Rahman said, "By Allah, O Allah's Messenger (ﷺ)! She has told a lie! I am very strong and can satisfy her but she is disobedient and wants to go back to Rifa`a." Allah's Messenger (ﷺ) said, to her, "If that is your intention, then know that it is unlawful for you to remarry Rifa`a unless `Abdur-Rahman has had sexual intercourse with you." Then the Prophet saw two boys with `Abdur- Rahman and asked (him), "Are these your sons?" On that `AbdurRahman said, "Yes." The Prophet said, "You claim what you claim (i.e.. that he is impotent)? But by Allah, these boys resemble him as a crow resembles a crow."
Don Richardson: secrets of the koran; Regal Books, USA, 2003, p.86.[/OLIST]