InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > PvdA: Het verkiezingsprogramma voor 2017-2021

PvdA: Het verkiezingsprogramma voor 2017-2021

PvdA: Het verkiezingsprogramma voor 2017-2021 De Partij van de Arbeid (PvdA) is opgericht in 1946 en is een fusie van de Sociaal-Democratische Arbeidspartij, de Vrijzinnige Democratische bond en de Christelijk-Democratische Unie. Sinds september 2016 regeert de PvdA samen onder het kabinet Rutte II. Voor de aankomende Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017 heeft de PvdA op 24 oktober haar conceptverkiezingsprogramma gepresenteerd. Het verkiezingsprogramma voor 2017-2021, genaamd ‘Een verbonden samenleving’. In het weekeinde van 14 en 15 januari 2017 is het programma definitief vastgesteld.

Samen één

De PvdA ziet op steeds meer vlakken de tweedeling in ons land toenemen. Het maakt niet uit wie je bent – arm of rijk, wit of gekleurd, jong of oud – iedereen verdient een plek in Nederland, vindt de PvdA. Om dit te stimuleren wil ze investeren in gemende en brede scholen, dit zorgt voor een meer bindende samenleving. Daarnaast is de PvdA voorstander van hogere straffen op racisme, ook komen er gespecialiseerde agenten en een betere handhaving tegen racisme. De PvdA wil ook meer diversiteit bij publieke instituties. Om dit te bewerkstelligen wil ze dat anoniem solliciteren de norm wordt bij alle overheden en (semi)publieke instellingen. Nu gebeurt het nog te vaak dat mensen worden afgekeurd om hun naam, zegt de PvdA. Als het aan de PvdA ligt, komen er ook meer wijkagenten bij. Ze wil graag minimaal één wijkagent per 5000 inwoners.

Gelijke kansen

Iedereen in Nederland verdient dezelfde kans om iets van zijn of haar leven te maken, vindt de PvdA. Ongeacht je afkomst, waar je woont, of het inkomen van je ouders. Daarom wil de PvdA extra investeren in het onderwijs. Zo wil ze bijvoorbeeld dat scholen langere openingstijden aanbieden, iedere dag van 7:30 tot 18:00. Zo krijgen ouders de kans om te gaan werken en is er voor leerlingen extra ruimte voor sport en cultuur of huiswerkbegeleiding op school. Omdat de PvdA het idee heeft dat het voorspellen van een uiteindelijke schoolkeuze erg lastig is bij kinderen van twaalf jaar, wil de PvdA drie brede brugklassen. De drie brede brugklassen zijn: voorbereidend vakonderwijs (lagere vmbo-niveau), voorbereidend beroepsonderwijs (hogere vmbo-niveau en havo) en tenslotte voorbereidend hoger onderwijs (havo en vwo).

Naast onderwijs wil de PvdA ook op andere vlakken zorgen voor gelijke kansen. Zo wil ze het ouderschapsverlof voor vaders uitbreiden van een week naar drie maanden, zodat ook de vader zorg kan dragen voor de baby. Om de discriminatie op de werkvloer tegen te gaan, wil de PvdA de capaciteit bij inspectiediensten vergroten. Ook wil de PvdA de bereidheid om aangifte voor discriminatie te doen, vergroten door te laten zien dat aangifte doen echt helpt. Daarnaast moet de toewijzingsgrens voor sociale huurwoningen per regio worden aangepast. In de meest gewilde steden moet de grens omhoog van 39.000 euro naar 45.000, als het aan de PvdA ligt.

Eerlijk delen

De groeiende ongelijkheid is voor de PvdA een doorn in het oog. Daarom pleit ze voor eerlijk werk, eerlijk loon en een eerlijke verdeling van onze welvaart. Om dit te bereiken wil ze allereerst de lonen omhoog brengen door afspraken te maken met werkgevers en vakbonden. Daarnaast wil de PvdA een fulltime werkweek verkorten van 40 naar 36 uur. Zo krijgt iedereen met het huidig minimumloon de mogelijkheid om vier dagen negen uur te werken, en stijgt het minimumloon zo per uur. Daarnaast vindt de PvdA dat je vanaf achttien jaar al het maximaal minimumloon zou moeten verdienen, daarom wil ze stapsgewijs het minimumloon voor jongeren verhogen om dit te bewerkstelligen.

Ook wil de PvdA de inkomstenbelasting verlagen voor mensen met een laag- of middeninkomen en voor mensen met een klein vermogen. Mensen met juist veel vermogen, bedrijven en vervuilers gaan juist extra belasting betalen, als het aan de PvdA ligt. De banken moet ook meer belasting gaan betalen als het aan de PvdA ligt, de bestaande bankenbelasting moet worden verhoog naar een miljard euro per jaar. Al jaren wordt er geprobeerd om meer vrouwen in topfuncties te krijgen. Om ook het bedrijfsleven tot deze stap te zetten wil de PvdA een vrouwenquotum zodat minstens dertig procent van Raden van Bestuur, Raden van Commissarissen en Raden van Toezicht vrouw is.

Nieuwe zekerheid

Ook in de toekomst wil de PvdA zekerheden als een baan, goede zorg en de AOW behouden. Daarom wil de PvdA afstappen van fossiele energie, hiervoor wil ze de komende jaren tientallen miljarden voor vrijmaken. Zodat we als samenleving langzaam kunnen overschakelen op duurzame energie. Een deel van de huidige zzp’ers werkt met plezier aan het eigen bedrijf. Waar een ander deel noodgedwongen zzp’er is, en moet concurreren tegen te lage prijzen. Om deze groep te helpen wil de PvdA dat deze groep collectief mag onderhandelen over minimumtarieven. Ook kunnen ze zich collectief verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, waarbij de kosten deels voor rekening komen van de opdrachtgever.

De PvdA wil daarnaast dat mensen het recht krijgen om eerder te stoppen met werken. Daarom is ze voorstander van een flexibel AOW, iedereen krijgt hier de keuze om tot drie jaar eerder te stoppen tegen een redelijke korting. De marktwerking heeft de zorg niet goedgedaan, vindt de PvdA, daarom wil ze de marktwerking het halt toeroepen. In de praktijk betekent dit dat zorgverzekeraars één uniforme basisverzekering aanbieden, en niet langer concurreren met allerlei polissen. Ook wil de PvdA het eigen risico in de zorg afschaffen, ze ziet dat mensen met een laag inkomen en chronisch zieken de zorg vermijden.

Een veilige wereld

Voor een veiligere wereld wil de PvdA investeren in defensiepersoneel en deze goede arbeidsvoorwaarden geven. Ook veteranen blijven erkenning verdienen, daarom moeten ze kunnen rekenen op blijvende zorg mocht dat nodig zijn. De sancties tegen Rusland moeten worden gehandhaafd, als het aan de PvdA ligt, zolang Rusland niet stopt met het destabiliseren van Oost-Oekraïne. Daarnaast wil de PvdA meer investeren in ontwikkelingssamenwerking. Ze is voorstander om 0,7 procent van het bruto nationaal product te besteden aan ontwikkelingssamenwerking. In het bijzonder wil de PvdA zich inzetten voor gelijke rechten voor vrouwen en meisjes in ontwikkelingslanden. De PvdA wil dat de rechten van asielkinderen beter wordt geregeld in de Vreemdelingenwet. Als het welzijn, ontwikkeling of gezondheid van het kind in geding komt als ze terug moeten naar het land van herkomst, dan dient de rechter de belangen van het kind grondig af te wegen volgens de PvdA.

Lees verder

© 2016 - 2019 Maarten2212, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verkiezingsprogramma van de PvdA voor 2017 tot 2021Het verkiezingsprogramma van de PvdA voor 2017 tot 2021In 2016 zit de huidige Tweede Kamer vier jaar op zijn post. Daarom vinden er, zoals geregeld in de Kieswet, in 2017 weer…
De partij van Sylvana Simons, van Artikel 1 naar BIJ1De partij van Sylvana Simons, van Artikel 1 naar BIJ1Artikel 1 is de politieke partij die in 2016 werd opgericht door de tv-presentatrice Sylvana Simons. Een belangrijk stan…
Tweede Kamerverkiezingen 15 maart 2017: peilingen, uitslagenTweede Kamerverkiezingen 15 maart 2017: peilingen, uitslagenEr deden 28 partijen mee aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer die op woensdag 15 maart 2017 plaatsvonden. De voorlaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-1.0)
  • https://www.pvda.nl/wp-content/uploads/2016/10/Concept-verkiezingsprogramma-Partij-van-de-Arbeid-2017-1.pdf (geraadpleegd op 21 november 2016)

Reageer op het artikel "PvdA: Het verkiezingsprogramma voor 2017-2021"

Reactie

Peter, 06-03-2017 17:38 #1
Ik ben 72 jaar en begrijp heel goed dat het voor sommige beroepen moeilijk is om de 65 jaar werkend te halen. Er zijn studenten die pas met 25 jaar beginnen met werken, sommige nog later, mensen die een beroep hebben waar ze een riant salaris bij krijgen en dus geld hebben om te sparen voor de toekomst.

Ook zijn er mensen die met 16 jaar al beginnen en daarom ook het zwaardere werk hebben.
Dat het betaalbaar moet blijven dat snap ik. Mijn mening is dan ook dat het op de helling moet. Ik vind dat je een bepaalde tijd moet werken. Als je ervan uitgaat een werkbare periode van 45 jaar aan te houden kan je dat met enkele jaren omhoog of omlaag brengen daar hoor je geen partij over.

Je voorkomt hiermee dat jongeren die een jaartje willen reizen dat later een jaartje langer moeten inhalen met werken. En mensen die later beginnen met werken dan langer doorgaan. Zelf sta ik hier helemaal achter. Graag wil ik een mening van jullie hierover.

Met vr. gr. Peter Keizer.

Infoteur: Maarten2212
Laatste update: 19-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!