InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De acht verheven aartsengelen – Samaël (Satan)

De acht verheven aartsengelen – Samaël (Satan)

De acht verheven aartsengelen – Samaël (Satan) Samaël, of Samuël, is een van de meest omstreden aartsengelen. Hij wordt betiteld als de gevallen engel Satan, hoewel hij dat in de Hebreeuwse religieuze teksten beslist niet is. Ook Samaël zou het slachtoffer zijn geworden van zijn eigen hoogmoed, een opstandige engel die in het geweer kwam tegen God. Aldus begon een hemelse tirade, een oorlog tegen de gevallen engelen, ook wel duivels en demonen genoemd. Jezus vastte veertig dagen en nachten in de woestijn en werd in die periode op de proef gesteld door Satan, ofwel de gevallen engel Samaël.

Inhoud

Hoogmoed komt voor de val

Samaël was een van de meest invloedrijke aartsengelen. Afgunst speelde hem parten, hij wilde God naar de kroon steken en werd daardoor ongehoorzaam. Zijn hoogmoed veroorzaakte een val uit het hemelrijk. In het Nieuwe Testament zag Jezus hem als een lichtflits uit de hemel vallen (Lucas 10:17-18). Samaël wist hemelse bondgenoten aan zijn zijde te scharen, aartsengelen die hem Satan noemden. Volgens de meeste theologen vond dit vóór de schepping plaats, aangezien de slang (Satan) Adam en Eva verleidde tot de zondeval. Andere theologen zijn van mening dat de aartsengelen op de tweede dag van de schepping zouden zijn geschapen.

De gevallen engel Satan (Samaël of Samuël) / Bron: Darodes / Wikimedia CommonsDe gevallen engel Satan (Samaël of Samuël) / Bron: Darodes / Wikimedia Commons

Verdorven engel?

In de Hebreeuwse religieuze geschriften is Samaël (Samuël) geen verdorven engel. Hij wordt als een beproever beschouwd, in een wereld waarin God ondoorgrondelijk te werk gaat. Volgens Samaël is het dan ook beter dat de mens simpelweg naar eigen inzicht doorgaat met wat het leven hem voor de voeten werpt, ofwel roeien met de riemen die men heeft, ook al is de beproeving nog zo groot en lijkt het bestaan onrechtvaardig.

Zwavel en vuur

De gevallen engel Samaël was een tegenstander van Jezus. Hij probeerde Christus te verleiden, zoals tijdens de spectaculaire confrontatie in de woestijn. Tijdens deze veertigdaagse vastentijd in de woestijn, terwijl Jezus uitgehongerd was, daagde Satan hem uit om de stenen in broden te veranderen, naast andere beproevingen. In de Openbaring van Johannes tracht Satan in zijn grenzeloze afgunst jegens God de aardse heerschappij te verwerven door de antichrist voor hem te laten strijden. Volgens de profetie zal Jezus bij zijn terugkomst definitief afrekenen met de gevallen aartsengel en zijn handlangers. Satan, de opperdemon, zal dan in zwavel en vuur voor eeuwig ten onder gaan.

Samaël (Satan) in de islam

In de islam wordt de aartsengel Samaël Shaitan (of Sjejtan) genoemd. Volgens deze geloofstraditie werd Satan opstandig toen hij voor Adam moest buigen. Samaël verleidde vervolgens Adam en zijn vrouw tot de zonde, waarbij hij plechtig beloofde dat hij heus niets kwaads in de zin had. Net als in de islam worden in het christendom slechts vier aartsengelen erkend: Michaël, Gabriël, Rafaël en Uriël. Met hun door God geschonken vrije wil en goddelijke intelligentie – en niet te vergeten hun onsterfelijkheid – kregen ze als taak zorg te dragen voor de bescherming van het universum. De meeste aartsengelen schikten zich in hun lot. Velen werden echter het slachtoffer van hun eigen hoogmoed. Zij werden duivels genoemd, met Samaël – Satan – als hun hoofdman, die voorop ging in de strijd tegen God.

Aartsengel Samaël (Samuël of Satan) – de blauwe lichtstraal

In de mystiek worden de aartsengelen vergeleken met de stralen van het goddelijke licht, zoals wit licht dat door een prisma uiteenvalt in de regenboogkleuren. In dat opzicht is aartsengel Samaël de blauwe lichtstraal, verzinnebeeld door Saturnus. Samaël is afgeleid van het woord ‘Sam’, wat ‘gif’ of ‘venijn’ betekent. In die context is hij de verdorven aartsengel, die later Satan werd genoemd. In de wereld van het transcendente, ofwel de mystiek, maakt Samaël ons erop attent dat het leven dat we leiden bestierd wordt door allerlei factoren die veelal onwaarneembaar zijn. Kortom, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en het levenspad ligt bezaaid met zaken en kwesties waar we niet om gevraagd hebben, maar die toch opgelost moeten worden. Daardoor lijkt het leven oppervlakkig gezien onrechtvaardig.

Mystiek

In de mystiek is Samaël een organisator, waarbij zijn inborst dikwijls gekoppeld wordt aan trots en hovaardigheid. Samaël werkt samen met iedereen die zich met planning en organisatie bezighoudt, waardoor hij vaak vereenzelvigd wordt met dictators en slechte politici. Samaël maakt u ervan bewust dat er creatieve krachten bestaan waarover u geen macht hebt. Bij beproevingen en onheil zult u Samaël dus aan uw zijde vinden. Hij wijst u op de positieve waarde van tegenspoed.

Zijn aanroeping in het gebed luidt:

Samaël, help mij structuren te creëren om mijn levensdoel te organiseren.
Dat ik creatieve plannen tot bloei mag brengen, tot heil van de gehele mensheid.
Leer mij mijn beperkingen erkennen, zodat ik respect kan ontwikkelen voor de mensheid en de hele schepping.

Iedereen die beproevingen ondergaat, zal in aartsengel Samaël een liefdevolle bondgenoot vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De acht verheven aartsengelen – Hanaël (Chamuël)De acht verheven aartsengelen – Hanaël (Chamuël)Aartsengel Hanaël, ook wel Chamuël genoemd, wordt door gelovigen tijdens het gebed aangeroepen wanneer ze overmand worde…
De acht verheven aartsengelen – SandalfonDe acht verheven aartsengelen – SandalfonHet woord Sandalfon is afkomstig uit het Grieks en betekent ‘broer’. Deze aartsengel wordt in één adem genoemd met zijn…
De acht verheven aartsengelen – RafaëlDe acht verheven aartsengelen – RafaëlIn het vroege christendom waren engelen net als nu populair. Ze zijn de ‘entiteiten’ die God voortdurend danken, prijzen…
Aartsengel MichaëlAartsengel Michaël kan aangeroepen worden om rechtvaardigheid in een situatie te brengen of om te helpen uw persoonlijke…
Aartsengel GabriëlU kunt hulp van aartsengel Gabriël aanroepen in moeilijke tijden om uw verbeelding te inspireren en uw plannen te verwez…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De acht verheven aartsengelen – Samaël (Satan)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 17-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Aartsengelen
Schrijf mee!