InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 47 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 47 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 47  een Joodse uitleg Volgend op de oorlog van Gog en Magog (in de Messiaanse tijd), zal er geen oorlog meer zijn. God zal ons redding brengen en we zullen naar de Heilige Tempel gaan voor de feesten. Er wordt gesproken over het geluid van de shofar. Dit is een toespeling op de shofar waarop geblazen zal worden in de tijd van de verlossing van het Joodse volk met de komst met de Messias. Psalm 47 beschrijft de shofar van Rosh Hashanah. De energie van Rosh Hashana kan ons leiden tot de uiteindelijke verlossing.

Tekst Psalm 47

Klap in de handen, o volken, juich God toe met jubelzang: geducht is de Eeuwige de Allerhoogste, machtige Koning van heel de aarde. Volken dwong Hij voor ons op de knieën, naties legde Hij aan onze voeten. Hij koos voor ons een eigen land, de trots van Ja'akov, het volk dat Hij liefheeft.
..
..
God heerst als Koning over de volken, God zetelt op Zijn heilige troon. De vorsten van de volken zijn bijeen in het gevolg van Abrahams God. Zijn schildwachten zijn ze op aarde. Hoog is Hij verheven.

Tekst Psalm 47 in het Hebreeuws

א לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי-קֹרַח מִזְמוֹר. ב כָּל-הָעַמִּים תִּקְעוּ-כָף הָרִיעוּ לֵאלֹהִים בְּקוֹל רִנָּה. ג כִּי-יְהוָה עֶלְיוֹן נוֹרָא מֶלֶךְ גָּדוֹל עַל-כָּל-הָאָרֶץ. ד יַדְבֵּר עַמִּים תַּחְתֵּינוּ וּלְאֻמִּים תַּחַת רַגְלֵינוּ. ה יִבְחַר-לָנוּ אֶת-נַחֲלָתֵנוּ אֶת גְּאוֹן יַעֲקֹב אֲשֶׁר-אָהֵב סֶלָה. ו עָלָה אֱלֹהִים בִּתְרוּעָה יְהוָה בְּקוֹל שׁוֹפָר. ז זַמְּרוּ אֱלֹהִים זַמֵּרוּ זַמְּרוּ לְמַלְכֵּנוּ זַמֵּרוּ. ח כִּי מֶלֶךְ כָּל-הָאָרֶץ אֱלֹהִים זַמְּרוּ מַשְׂכִּיל. ט מָלַךְ אֱלֹהִים עַל-גּוֹיִם אֱלֹהִים יָשַׁב עַל-כִּסֵּא קָדְשׁוֹ. י נְדִיבֵי עַמִּים נֶאֱסָפוּ עַם אֱלֹהֵי אַבְרָהָםכִּי לֵאלֹהִים מָגִנֵּי-אֶרֶץ מְאֹד נַעֲלָה.

Toelichting op Psalm 47

Op een dag zullen alle volkeren in hun handen klappen omdat ze vol vreugde de kennis van HaShem waarnemen. Ze zullen verbaasd zijn dat ze niet eerder de waarheid kenden. Op Rosh Hashana zullen de Joden op de shofar blazen zal God alle volkeren beoordelen. Indien de niet-Joden zouden begrijpen dat het geluid van de shofar hen zoveel vreugde brengt zouden ze nu al in hun handen klappen. Het geluid van de shofar klinkt zowel triomfantelijk als huilerig. De werkelijke triomf komt door te accepteren dat we als kinderen zijn die huilen omdat we de weg zijn kwijtgeraakt en nu weer terugkeren. Het Koningschap van God brengt vreugde in ons hart omdat we ons veilig voelen met Zijn liefde. De grootste overwinning voor het Joodse volk is wanneer bij de verlossing alle naties de waarheid van God realiseren. Hiermee wordt de Joodse droom werkelijkheid. Wanneer we onze gedachten hierop richten voelen we Gods aanwezigheid overal.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

de shofar

De Shofar (een ramshoorn) roept de Joden op berouw te tonen. Ze hebben zich teveel bezig gehouden met onbetekenende aardse zaken en de spirituele noden verwaarloosd. De ziel moet ook een kans krijgen. De profeet Amos zegt dat de mensen in de stad zullen beven wanneer ze het geluid van de Shofar horen. De tekia gedolah (de lange noot van de sjofar) herinnert ons aan de Grote Dag dat de Grote Shofar zal klinken om alle ballingen terug te roepen naar Israël en de rechtvaardige Messias naar het land Israël zal komen. De ramshoorn verwijst ook naar de ram die Abraham offerde op de plaats waar Izaäk daarvoor lag vastgebonden. Daarom wordt op de tweede dag van Rosh Hashana het verhaal van de Akeida gelezen. Joden worden zo herinnerd aan hun voorvaderen die de naam van God aan de wereld verkondigden. We moeten ons helemaal wijden aan de Tora en aan God.

de Grote Shofar komst van de Messias

In Jesaja 27:13 wordt verwezen naar de Grote Shofar waarbij de ballingen uit Assyrië en Egypte terug zullen komen en voor God neerbuigen op de heilige berg in Jeruzalem. Rabbijn Schochet verklaart dat het hier niet alleen om de degenen gaat die fysiek verbannen waren maar ook spiritueel los waren geweekt van hun eigen religieuze wortels en erfenis. Assyrië verwijst naar degenen die ondergedompeld zijn in wereldse luxe en Egypte verwijst naar degenen wier harten niet openstonden voor de kennis van God. De Grote Shofar zal hun zielen wakker schudden. Dit zal zo intens zijn dat ze niets voor zichzelf persoonlijk vragen maar meteen God zoeken. De eenvoud en de oprechtheid van dit gebed zal effectief zijn en dus zullen ze voor God neerbuigen op de heilige berg in Jeruzalem. Dit zal allemaal gebeuren met de komst van de Messias.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 47)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • Living with Moshiach: Rosh Hashanah J. Immanuel Schochet
  • Shofar Chabad

Reageer op het artikel "Tehilliem: Psalm 47 een Joodse uitleg"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!