InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De acht verheven aartsengelen – Sandalfon

De acht verheven aartsengelen – Sandalfon

De acht verheven aartsengelen – Sandalfon Het woord Sandalfon is afkomstig uit het Grieks en betekent ‘broer’. Hij is een van de acht verheven aartsengelen en wordt in één adem genoemd met zijn tweelingbroer Metatron. Ook werkt hij samen met Uriël voor het behoud en de bescherming van onze planeet. Hij is de engel van het gebed en als zodanig zeer belangrijk. Sandalfon heeft echter nog een andere betekenis: de klank is als een voetstap op de aarde. Naast het uitvoeren van vele andere taken brengt Sandalfon onze gebeden tot God, opdat ze verhoord worden.

Inhoud

Aartsengel Sandalfon – vergaarder van gebeden

Gebeden zijn in goede handen bij aartsengel Sandalfon, de lange engel. Naast zijn functie als goddelijke bode voor iedereen die tot God bidt, zou hij ook een sarim (engelprins) en een hazzan (meester van de paradijselijke zangkunst) zijn. Sandalfon heeft echter nog vele andere taken.

Aartsengel Sandalfon / Bron: Louise Docker, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Aartsengel Sandalfon / Bron: Louise Docker, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Metatron
In de kabbala is hij de engel die de sfira van Malchoet representeert en die wellicht in één adem genoemd wordt met de engel Metatron. Hij zou de gebeden ontvangen van alle mensen en ze tot God brengen, opdat ze verhoord kunnen worden. In een andere overlevering was Sandalfon voordat hij aartsengel werd de profeet Elia, die met een vlammend rijtuig en vele paarden verheerlijkt naar de hemel werd geëscorteerd.

Joodse en christelijke geschriften

In de joodse mythologie wordt Sandalfon aangeduid als de tweelingbroer van Metatron, het meest verheven wezen dat door God geschapen werd. Samen met Metatron zou God hen tot aartsengelen hebben gepromoveerd, omdat ze op aarde een voorbeeldig leven hadden geleid.

Klankwoorden

Muziek speelt een grote rol in de relatie die veel mensen hebben met Sandalfon. Antwoorden op gebeden worden vaak gegeven in de vorm van mentale muziek en (klank)woorden of mantra's. In de joodse en vroeg-christelijke geschriften duikt Sandalfon telkens op, vooral in de midrasj, de Talmoed en de kabbala.

Beeldende kunst

Ook in de beeldende kunst werd en wordt dankbaar gebruik gemaakt van de band die Sandalfon heeft met muziek en het overbrengen van gebeden. In de periode vóór Constantijn de Grote werden engelen geportretteerd als jonge mannen zonder goddelijke attributen. Rond 400 n.C. werden de engelen voorzien van vleugels, en de fysiek zo bevallige vrouwelijke trekjes kregen ze pas in de laat-middeleeuwse kunst. Gelet op de vele afbeeldingen en beeldhouwwerken ontkwam ook Sandalfon niet aan de uitingsdrift van de religieuze kunstenaars van weleer.

Aartsengel Sandalfon – de groene lichtstraal

In de mystiek worden de aartsengelen vergeleken met de stralen van het goddelijke licht, zoals wit licht dat door een prisma uiteenvalt in de regenboogkleuren. In dat opzicht is aartsengel Sandalfon de groene lichtstraal, verzinnebeeld door de aarde. Een van de taken van de aartsengelen is het beschermen van de schepping. Aartsengel Sandalfon werkt nauw samen met Uriël om onze planeet voor onheil te behoeden.

Aartsengel Sandalfon, sculptuur van Florence Freeman iin het Longfellow National Historic Site, Cambridge (VS) / Bron: Daderot, Wikimedia Commons (Publiek domein)Aartsengel Sandalfon, sculptuur van Florence Freeman iin het Longfellow National Historic Site, Cambridge (VS) / Bron: Daderot, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Voetstappen
Het woord Sandalfon zou afgeleid kunnen zijn van het Griekse sandalion, wat ‘sandaal’ betekent. In symbolisch opzicht is aartsengel Sandalfon te vergelijken met de klank van voetstappen op de aarde. Hij staat met andere woorden heel dicht bij de mens, vooral omdat hij zelf ooit mens is geweest voordat hij verheven werd tot aartsengel. Roep Sandalfon aan bij zaken als vertrouwen, betrouwbaarheid, begeleiding en rentmeesterschap (over de aarde). U mag er altijd op rekenen dat deze patroonheilige van de musici uw gebed tot God brengt.

Aanroeping van de aartsengel Sandalfon

Iedereen die vertrouwen en betrouwbaarheid zoekt, zal in aartsengel Sandalfon een liefdevolle bondgenoot vinden.

Zijn aanroeping tijdens het gebed luidt

Sandalfon, help me om al wat leeft te beschermen en te koesteren.
Dat ik mag samenwerken met de door God geïnspireerde krachten tot behoud van de schoonheid der schepping.
Dat ik de wereld altijd met zachte voetstappen mag betreden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De acht verheven aartsengelen – UriëlDe acht verheven aartsengelen – UriëlUriël is het ‘vuur en het licht van God’. Deze bijzondere aartsengel heeft de profetie en de openbaring hoog in het vaan…
De aartsengelen – beschermers van de scheppingDe aartsengelen – beschermers van de scheppingVolgens veel mystiek-religieuze stromingen bestaat de schepping – door velen evolutie genoemd – uit creatieve energiepat…
Kabbala 4: De Mondelinge TraditieHet Joodse volk ontving de Tora zowel schriftelijk als mondeling. De Schriftelijke Tora verwijst naar de vijf boeken van…
Aartsengel MichaëlAartsengel Michaël kan aangeroepen worden om rechtvaardigheid in een situatie te brengen of om te helpen uw persoonlijke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Quinet, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Aartsengel
  • 'Working with your gardian angel', Theolyn CortensPiatkus Books, London
  • Afbeelding bron 1: Louise Docker, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Daderot, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De acht verheven aartsengelen – Sandalfon"

Infoteur: Orion
Laatste update: 06-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Aartsengelen
Schrijf mee!