Persoonlijkheidsontwikkeling Kinderen - Signalen Problemen
De persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen verschilt. Het ene kind zal zich anders ontwikkelen dan het andere kind. Maar wat is de uiterste leeftijd waarop bepaalde trekken qua persoonlijkheid bij een kind kloppen of adequaat zijn? In dit artikel worden kenmerken gegeven van kinderen van 3 tot 6 jaar om te signaleren of er op persoonlijkheidsgebied mogelijk sprake is van een ontwikkelingsachterstand, van belemmeringen, een afwijkend ontwikkelingsverloop of wellicht een ontwikkelings-stoornis.
Persoonlijkheidsontwikkeling Kind - Checklist Signalen Persoonlijkheidsproblematiek
Hieronder worden kenmerken en vaardigheden genoemd op persoonlijkheidsgebied, met erachter (een richtlijn voor) de uiterste leeftijd waarop het gedrag of uitingen van de persoonlijkheidstrekken bij een kind passen of horen. Oftewel al dan niet leeftijdsadequaat of op leeftijdsniveau zijn.
Ontwikkelingsachterstand Persoonlijkheid - Persoonlijkheidsontwikkelingsstoornis
Ontwikkelingsachterstand - Ontwikkelingsstoornis
Hoewel ieder kind zich in zijn eigen tempo ontwikkelt, komt er een bepaald moment of een bepaalde leeftijd waarop een kind een bepaalde vaardigheid zou moeten kunnen beheersen. Dit gerelateerd aan het ‘normale’, gemiddelde ontwikkelingsverloop van de gemiddelde (vroeg)kinderlijke ontwikkeling op het gebied van de persoonlijkheid.
- Ontwikkelingsachterstand: Van een achterstand wordt gesproken indien een kind slechts weinig afwijkt van het gemiddelde.
- Ontwikkelingsstoornis: Van een stoornis wordt gesproken als een kind erg afwijkt van het gemiddelde, heel erg achter is of anders is dan zijn of haar leeftijdgenootjes.
Problemen Persoonlijkheid Signaleren
Uitdrukkelijk dient opgemerkt te worden dat het hier niet om diagnostische criteria of een oorzakelijk model gaat, maar alleen om een checklist om globaal te ‘screenen’ en kenmerken op het spoor te komen om eventuele ontwikkelingsproblemen (vroegtijdig) te signaleren.
Ontwikkelingsoverzicht Persoonlijkheid - Ontwikkelingsverloop Persoonlijkheid
De onderstaande overzichten betreffende het ontwikkelingsverloop op persoonlijkheidsgebied zijn geschikt voor ouders, verzorgers, groepleidsters, huisartsen, consultatiebureaus, onderwijskrachten, schoolartsen etc. om eventuele problematiek op het spoor te komen en aan de bel te trekken i.c. hulp en begeleiding in te roepen. Er is een onderverdeling in 5 signalen, overzichten met de erbij horende gedragingen (kenmerken/vaardigheden), waarbij wordt aangegeven wanneer/op welke leeftijd het betreffende gedrag niet meer mag voorkomen. Of anders geformuleerd: indien bepaalde persoonlijkheidstrekken nog wel voorkomen, dit als afwijkend beschouwd kan worden.
Niet Leeftijdsadequate Persoonlijkheidstrekken - Belemmering Ontwikkelingsverloop
Wat de persoonlijkheidsontwikkeling betreft, zijn de volgende signalen een teken dat de ontwikkeling van het kind niet ongestoord of op leeftijdsniveau verloopt:
- Afhankelijkheid en gebrek aan wilskracht
- Passiviteit en gebrek aan initiatief
- Verstoorde of gestoorde gewetensontwikkeling
- Angsten of angstig gedrag
- Onvoldoende onderscheid werkelijkheid - fantasie
Bovengenoemde signalen worden in de onderstaande overzichten nader -met uiterste leeftijdsgrenzen- besproken.
Ontwikkelingsfasen Persoonlijkheid - Signalen Persoonlijkheidsvorming 3 tot 7 jaar
Afhankelijkheid en Gebrek aan Wilskracht | Uiterste Leeftijd |
Kind vertoont geen zelfvertrouwen | 3 jaar |
Eist alle aandacht op, is sterk claimend, onverzadigbaar | 3 jaar |
Kind is zo teruggetrokken dat je hem/haar bijna vergeet | 3 jaar |
Is sterk negatief ingesteld: “lukt toch niet, kan ik toch niet” | 4 jaar |
Heeft oppervlakkige nieuwsgierigheid, toont geen echte interesse | 4 jaar |
Is wantrouwend t.o.v. anderen, houdt ze voortdurend in de gaten | 5 jaar |
Kind kan niets doorzetten, maakt niets af | 5 jaar |
Kind is een allemansvriend | 6 jaar |
Kind heeft geen eigen mening | 6 jaar |
Passiviteit en Gebrek aan Initiatief | Uiterste Leeftijd |
Kind onderzoekt uit zichzelf geen voorwerpen | 2 jaar |
Onderneemt uit zichzelf geen poging tot contact | 3 jaar |
Kind spant zich niet in, vindt alles wel best | 3 jaar |
Weet niet wat het wil, kan geen keuzes maken | 4 jaar |
Heeft last van extreme faalangst: “kan ik niet” | 4 jaar |
Trekt zich terug, omdat anderen alles beter kunnen | 5 jaar |
Kind schaamt zich (te) snel | 5 jaar |
Kind durft zijn/haar verhaal niet in de kring te vertellen | 5 jaar |
Kind vergelijkt zichzelf altijd met anderen | 6 jaar |
Hij of zij maakt veel grimassen, speelt de clown (clownesk gedrag) | 7 jaar |
Verstoorde - Gestoorde Gewetensontwikkeling | Uiterste Leeftijd |
Het maakt het kind niet uit of hij/zij anderen verdriet doet | 4 jaar |
Kan geen verband leggen tussen wat het doet en hoe daar op gereageerd wordt | 4 jaar |
Is echt niet gevoelig voor straf van volwassenen (maakt niet echt uit) | 5 jaar |
Voelt niet aan wat ouders goed en niet goed vinden | 5 jaar |
Kind pakt vaak dingen weg | 5 jaar |
Is altijd bang voor kritiek, ook als alles goed gaat | 5 jaar |
Kind jokt veel, lijkt er zelf ook in te geloven | 6 jaar |
Kind toont geen berouw of spijt | 6 jaar |
Probeert het anderen naar de zin te maken ten koste van zichzelf | 6 jaar |
Kind wil alles (te) perfect doen | 6 jaar |
Angsten - Angstig Gedrag | Uiterste Leeftijd |
Slaapt al gedurende een lange periode onrustig, is vaak wakker | elke leeftijd |
Is extreem angstig als er vreemden binnenkomen | 3 jaar |
Kind kan niet even alleen gelaten worden | 3 jaar |
Kind kan niet tegen harde geluiden | 4 jaar |
Kind is bang voor andere kinderen | 4 jaar |
Kind kan zich niet verweren tegen plagen | 5 jaar |
Kind plast nog iedere nacht in bed | 6 jaar |
Kind leeft in een droomwereld | 6 jaar |
Kind is bang voor/in het donker | 7 jaar |
Onvoldoende Onderscheid Fantasie - Werkelijkheid | Uiterste Leeftijd |
Speelt altijd met hetzelfde voorwerp, durft geen andere spelletjes te doen | 3 jaar |
Kind wordt angstig van eigen fantasieën | 4 jaar |
Extreem dagdromen, waardoor hij/zij slecht luistert | 5 jaar |
Denkt dat het een andere persoon of dier is | 5 jaar |
Leeft helemaal in een wereld van insecten en reptielen | 6 jaar |
Gaat er altijd van uit dat anderen zijn/haar fantasievriendje ook kennen of zien | 6 jaar |
Kind denkt dat sprookjes waar zijn | 6 jaar |
Is erg bang zich vies te maken met zand, water, klei | 6 jaar |
Kind is gemakkelijk voor de gek te houden | 7 jaar |
Kind heeft slechts één onderwerp van gesprek | 7 jaar |
Lees verder