InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Bewust gedrag vs. onbewust gedrag

Bewust gedrag vs. onbewust gedrag

Gedrag is eigenlijk alles wat we doen. Alles wat we doen uit ons zelf, maar ook alles wat we doen als reactie op hetgeen dat om ons heen gebeurt. Dit betekent dus dat gedrag bestaat uit alles wat we doen, maar ook bijvoorbeeld uit wat we denken. Feitelijk zijn er twee soorten gedrag, bewust en onbewust gedrag

Twee soorten gedrag

Ons gedrag bestaat dus uit bewust en onbewust gedrag, maar wat is nu wat? Onderzoekers hebben aangetoond dat bewust gedrag maar een deel van 5% heeft in het totale gedrag. Die andere 95% bestaat dus uit onbewust gedrag

Bewust gedrag

Maar een klein deel van ons gedrag is dus gepland, bewust. Dit is het gedrag waar we eerst over nadenken. Dit betekent dat dit gedrag van te voren gepland was, dus we weten wat we willen doen en vervolgens doen we dat ook, althans als het lukt om te doen wat we voor ogen hadden.

Bewust gedrag is vaak juist dat gedrag dat we niet vaak vertonen, het gaat hier veelal om belangrijke vragen en keuzes die belangrijk voor ons zijn. Met het maken van een bewuste keuze doorloopt men een aantal stappen. We kijken eerst of het gedrag dat we van plan zijn uit te voeren ook werkelijk nuttig is. Blijkt dit zo te zijn dan denken we na over wat andere mensen van dat gedrag zouden vinden. Ten slotte vragen we ons af of het überhaupt mogelijk is voor onszelf om dit gedrag uit te voeren.

Onbewust gedrag

De overige 95% bestaat dus uit onbewust gedrag. Dit is gedrag dat we uitvoeren zonder er bij na te denken. Een extreem voorbeeld is werken bij een supermarkt. Je kan een hele dag druk werken in een supermarkt, maar als je je na die dag afvraagt wat je precies hebt gedaan, kun je je dat vaak niet meer duidelijk voor de geest halen. Volautomatisch heb je heel de dag gewerkt en kan je gewoon goed werk hebben afgeleverd.

Onbewust gedrag bestaat uit de dagelijkse gewoontes van een mens, hoe hij of zij met iemand anders omgaat. Dit onbewuste gedrag bepaalt dus voor een groot deel hoe je bent als mens en hoe je wordt ervaren door anderen.
© 2008 - 2019 Okidokidan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ben Tiggelaar - dromen, durven, doen Icek Ajzen - theory of planned behavior

Reageer op het artikel "Bewust gedrag vs. onbewust gedrag"

Infoteur: Okidokidan
Gepubliceerd: 15-10-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!