InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Het moeilijke van het uitmaken met je vaste date of relatie

Het moeilijke van het uitmaken met je vaste date of relatie

Het moeilijke van het uitmaken met je vaste date of relatie Soms besef je dat je dating partner of je verkering voor jou niet de ware is. Je weet dat je met hem of haar niet de rest van je leven wilt delen. Maar wat maakt het zo moeilijk om de knoop door te hakken en een punt achter de relatie te zetten? Hoe zit het met eenzaamheid of angst om je vriend of vriendin te missen? Ben je huiverig om al je beslissingen weer helemaal zelf te moeten nemen? Of ben je misschien bang voor fysiek of verbaal geweld als je een einde zou maken aan je zogenaamde romantische relatie?

Angst voor eenzaamheid na het verbreken van je relatie

Om te beginnen kan je vaste date, verkering of relatie zo'n groot deel van je huidige leven zijn gaan vormen, dat je hem of haar veel vaker ziet dan je andere vrienden of familie. Het is dan heel normaal dat je bang bent om in een zwart gat van eenzaamheid te vallen als je de romantische relatie hebt uitgemaakt.

Dit gevoel van eenzaam zijn kun je het beste bestrijden door meer tijd en energie te investeren in je relaties met je vrienden, kennissen en familie en/of een interessante cursus of opleiding te volgen waarbij je andere mensen ontmoet.

Het is wel zo eerlijk tegenover je vaste date of verkering dat als je besloten hebt dat jullie niet goed genoeg bij elkaar passen om met elkaar door het leven te gaan, je hem of haar dat op korte termijn te laten weten. Het zou niet fair zijn om je vriend of vriendin te laten 'bungelen' terwijl jij alvast op zoek bent naar manieren om je leven na het uitmaken van je relatie nieuwe invulling te geven.

Angst om je date of verkering te gaan missen

Ook al weet je dat het beter is voor jezelf om een eind aan een onbevredigende relatie te maken, toch kun je bang zijn dat je je dating partner gaat missen. Dit gevoel kun je zelfs hebben als de ander manipulatief of gewelddadig in je richting is. Sterker nog, dit soort gevoelens zijn, merkwaardig genoeg, ook in dit soort schadelijke relaties, gebruikelijk.

Je kunt deze angst beter in perspectief plaatsen als je probeert op te schrijven waarom het van belang is dat je nu een einde aan deze romantische relatie maakt. Elke keer als je je datingpartner mist, lees je nog eens na waarom het juist goed was om uit elkaar te gaan. Zo voorkom je dat je in een opwelling contact zoekt met je voormalige datingpartner of verkering hoewel je op goede gronden had besloten met hem of haar te breken.

Vrees om weer al je beslissingen in je eentje te moeten nemen

Het komt voor dat je vriend of vriendin de neiging heeft om van alles en nog wat voor andere mensen en dus ook voor jou te beslissen of om mee te beslissen. Op een gegeven moment kun je dat als de normale situatie gaan ervaren, vooral als je het gevoel hebt dat hij of zij doorgaans de goede beslissingen neemt.

Als je weer vrij bent, zul je alle knopen weer zelf moeten gaan doorhakken. Het is logisch dat je daar tegenop ziet, vooral als je wat onzeker van jezelf bent.

Je angst mag uiteraard geen reden zijn om zo'n onevenwichtige relatie in stand te houden. Bovendien is het niet eerlijk tegenover je vriend of vriendin dat hij of zij geacht wordt voor jou te denken, zeker als je geen gezamenlijke toekomst met hem of haar ziet.

Zelf je beslissingen nemen en daarvoor alle verantwoordelijkheid te dragen is op den duur bevredigender dan jouw beslissingen door anderen te laten nemen.

Je hebt angst voor fysiek of verbaal geweld als je de relatie verbreekt

In het geval je vreest dat je (vaste) date of verkering fysiek of verbaal geweld tegen je gaat gebruiken, is het maar al te logisch dat je opziet tegen het beëindigen van die relatie. Misschien heb je al eerder met daadwerkelijk geweld van je dating partner te maken gehad of misschien verwacht je dat nu de eerste keer gaat worden. Neem geen onnodige risico's en organiseer je veiligheid zoveel als mogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Als je twijfelt over je date of verkeringAls je twijfelt over je date of verkeringSoms heb je enkele fijne dates met een leuke man of vrouw gehad. Misschien is er zelfs al sprake van verkering. Maar dan…
10 manieren om het uit te maken10 manieren om het uit te makenUit elkaar gaan is nooit leuk, maar bedenk wel dat het soms noodzakelijk is. Als je het wilt uitmaken, kun je dit op ver…
Tips bij een relatie verbreken/het uitmakenHet breken van relaties is net zo oud als het aangaan van relaties. Het zit in onze menselijke aard, wij blijven niet on…
Iemand wil geld van me lenen, moet ik dat wel of niet doen?Iemand wil geld van me lenen, moet ik dat wel of niet doen?Wanneer je van een goede vriend of vriendin de vraag krijgt of deze geld van je kan lenen, dan zal als eerste de vraag i…
Bindingsangst - een psychische stoornisJij wilt een “echte relatie”, een gezamenlijk huishouden en toekomst plannen, maar zodra je partner het hoort begint hij…
Bronnen en referenties
  • Breaking Up Can be Hard to Do; Ask Alice!; oorspronkelijk gepubliceerd op 4 december 1998; voor het laatst geactualiseerd op 2 augustus, 2013 ;
  • http://goaskalice.columbia.edu/breaking-can-be-hard-do
  • How Soon Can I Date After a Break-Up?; Ask Alice!; oorspronkelijk gepubliceerd op 28 juli 2000; voor het laatst geactualiseerd op 2 augustus 2013; http://goaskalice.columbia.edu/how-soon-can-i-date-after-break
  • Breaking Up—Hard, but not Impossible, to Do; Kim Hays ; http://counseling.illinoisstate.edu/downloads/coping-break_up_hard_not_impossible.pdf
  • Break-Up Etiquette 101; The Serial Monogamist; 4 maart 2011; http://daily.swarthmore.edu/2011/03/04/breakup-etiquette/
  • Breaking Up and Moving On; http://dsa.csupomona.edu/vpwrc/Breaking_Up.asp

Reageer op het artikel "Het moeilijke van het uitmaken met je vaste date of relatie"

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 10-11-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Special: Daten
Schrijf mee!