Leeftijd Fase Kind | Sociale Ontwikkelingsfasen van het Kind - Sociale Ontwikkeling 1 tot en met 12 maanden |
---|---|
1 Maand | Kijkt naar een gezicht wanneer dat binnen een afstand van 30 cm van het gezicht is |
Reactie op lichamelijk contact, waardoor een wisselwerking tussen moeder en kind kan ontstaan | |
Wordt rustig als het uit het bedje wordt gehaald | |
2 Maanden | Eerste glimlach als antwoord op de aanwezigheid van moeder (± 6 weken) |
Begint te luisteren en reageert op de stem van de moeder (verzorger) | |
Begin van het volgen met de ogen | |
Huilt op verschillende manieren | |
3 Maanden | Volgt met de ogen het bewegende gezicht van de moeder (verzorger) |
Gaat zelf vocaliseren en merkt dit geluid op, hieruit: | |
Ontwikkelt zich een verdere interactie tussen moeder en kind | |
Draait het hoofd naar het geluid toe, zoekend | |
Beantwoordt een glimlach van de ander | |
4 Maanden | Vrolijk opgewonden bij ‘spelcontact’ |
Huilen bij verbreken van het contact | |
Begint gezichtsuitdrukking van de volwassene te onderscheiden en reageert erop | |
Onderscheidt alleen-samen zijn; reageert op plotseling verbreken van contact | |
5 Maanden | Draait zich naar sprekenden |
Is bij het huilen te kalmeren door het toe te spreken | |
Begint geluiden te herhalen | |
6 Maanden | Steekt de armen uit bij de verwachting opgepakt te zullen worden |
Antwoordt op de gezichtsuitdrukking van een volwassene door mimiek en geluid | |
Leert de betekenis van interactie en mimiek verstaan | |
Reageert negatief als een stuk speelgoed wordt afgepakt | |
7 Maanden | Begin van sociale imitatie (b.v. gedag zwaaien) |
Trekt actief aandacht van volwassenen | |
Lacht tegen zichzelf in de spiegel | |
8 Maanden | Maakt onderscheid bekenden - vreemden |
Terughoudendheid t.o.v. vreemden (soms echt angstig) | |
Raakt zichzelf in de spiegel aan | |
Treedt uit de twee-eenheid (dyade) met moeder naar buiten | |
Kan kiekeboe spelletje spelen | |
9 Maanden | Gaat in op het gedrag van de volwassene voor zover het ermee vertrouwd is |
Begrijpt woordje(s) | |
Kan iets terugvinden als het onder een doek wordt verstopt | |
10 - 12 Maanden | Gebaren van volwassenen worden doelmatig beantwoord |
Reageert op noemen van de naam | |
Herkent het eigen spiegelbeeld | |
Kan genegenheid tonen (d.m.v. kusjes) | |
Kan een voorwerp op verzoek afstaan |
Leeftijd Fase Kind | Sociale Ontwikkelingsfasen van het Kind - Sociale Ontwikkeling van 1 tot 1,5 jaar |
---|---|
1 - 1,5 jaar | Imitatie van dagelijkse handelingen |
Voert eenvoudige opdrachtjes uit | |
Begin van samenspelen (b.v. bal rollen); speelt verder naast anderen | |
Begin onafhankelijkheid door zelf voort te kunnen bewegen | |
Leert nee te zeggen; dit zou je de eerste concrete wilsuiting kunnen noemen | |
Begrijpt een verbod | |
Begin van ’schaamte’ bij stout zijn via bewustwording van goed- en afkeuring van de volwassene | |
De interactie met andere kinderen wordt persoonlijker: interesse in andere kinderen |
Leeftijd Fase Kind | Sociale Ontwikkelingsfasen van het Kind - Sociale Ontwikkeling van 1,5 tot 2 jaar |
---|---|
1,5 - 2 jaar | Begin van het eigendomsbegrip |
Probeert te vertellen wat het beleefd heeft | |
Noemt zichzelf bij de naam | |
Wendt zichzelf actief tot de volwassene om hulp of om iets te laten zien | |
Kent de weg naar huis | |
Kan nog niet delen met andere kinderen | |
Hangt erg aan moeder, is verlegen t.o.v. vreemden | |
Kinderen tov elkaar verdraagzamer: gedrag iets beter aangepast aan de activiteiten van 't andere kind | |
Wordt zich bewust van het geslachtsverschil | |
ca. 2 jaar | Voor het eerst wordt het begrip 'ik', jij en mij gebruikt (beginnend ik-besef) |
Leeftijd Fase Kind | Sociale Ontwikkelingsfasen van het Kind - Sociale Ontwikkeling van 2 tot 2,5 jaar |
---|---|
2 - 2,5 jaar | Toenemend ik-besef; wel worden ik en jij nog een tijdje door elkaar gebruikt |
Begin van de koppigheidsfase: de eigen wil wordt ontdekt, wat gepaard gaat met bewijzen van eigen zelfstandigheid | |
Onevenwichtig sociaal gedrag met sterke uitersten: afhankelijkheid en zelfstandigheid | |
Ontdekken van zichzelf als middelpunt van eigen handelen | |
Pakt het speelgoed van de ander af | |
Kan rijmpjes, versjes en verhaaltjes onthouden |
Leeftijd Fase Kind | Sociale Ontwikkelingsfasen van het Kind - Sociale Ontwikkeling van 2,5 tot 3 jaar |
---|---|
2,5 - 3 jaar | Beperkte echte zelfstandigheid, n.l. eigen persoon, eigen wil, eigen ideeën |
Bepaalde zelfbeheersing | |
Wordt coöperatief, begrijpt namelijk eenvoudige motiveringen | |
Is erg gevoelig voor lof en kritiek | |
Gebruikt het begrip wij | |
Leert te delen en op de beurt te wachten | |
Betere aanpassing in groep met kinderen | |
Is eerder geneigd raad van vriendjes op te volgen dan van volwassenen |
Leeftijd Fase Kind | Sociale Ontwikkelingsfasen van het Kind - Sociale Ontwikkeling van 3 tot 4 jaar |
---|---|
3 - 4 jaar | Saamhorigheidsgevoel |
Kan met andere kinderen spelen, vooral veel rollenspel; met twee kinderen beter dan met meerdere | |
Accepteert sociale regels en eenvoudige spelregels | |
Weet mijn en dijn te onderscheiden | |
Begint zich van huis te verwijderen; kan zelfstandig teruggaan |
Leeftijd Fase Kind | Sociale Ontwikkelingsfasen van het Kind - Sociale Ontwikkeling van 4 tot 5 jaar |
---|---|
4 - 5 jaar | Realistischer t.o.v. eigen mogelijkheden |
Kritiek op volwassenen | |
Competitie-element doet zijn intrede; kan vaak nog slecht tegen verlies | |
Eerste werk- en taakrijpheid ontstaat | |
Samenspelen in kleine groepjes is mogelijk |
Leeftijd Fase Kind | Sociale Ontwikkelingsfasen van het Kind - Sociale Ontwikkeling van 5 tot 6 jaar |
---|---|
5 - 6 jaar | Neemt meer afstand van de ouders, vooral van moeder |
Zit met een innerlijke tweestrijd | |
Zet zichzelf steeds centraler; ook kritischer t.a.v. zichzelf | |
Belangstelling voor eigen babytijd, samen met de mogelijkheid zich in de toekomst te verplaatsen | |
Grotere sociale belangstelling; vriendschappen | |
Groot aanpassingsvermogen | |
Kan anderen beschermen i.p.v. alleen maar zelfhandhaving |
Leeftijd Fase Kind | Sociale Ontwikkelingsfasen van het Kind - Sociale Ontwikkeling van 6 tot 7 jaar |
---|---|
6 - 7 jaar | Schoolrijpheid: eigen maken van traditioneel cultuurbezit |
Sterke behoefte aan leeftijdgenoten | |
Is minder afhankelijk van moeder | |
Vergelijkt thuis met dat van andere kinderen | |
Schaamtegevoel ontwikkelt zich sterk, schaamt zich voor ontoereikende mogelijkheden, angsten en fouten | |
Probeert conflicten te vermijden | |
Kan zichzelf doelen stellen, een taak opleggen |
Leeftijd Fase Kind | Sociale Ontwikkelingsfasen van het Kind - Sociale Ontwikkeling van 7 tot 8 jaar |
---|---|
7 - 8 jaar | Is goed in staat te luisteren en zich te concentreren |
Begin van gevoel voor ethiek (goed/slecht) | |
Maakt zich de morele opvattingen van het gezin eigen | |
Gevoel voor plicht en verantwoordelijkheid |
Laura Boes, 03-06-2012
Hallo,
Ik vroeg mij af, welke pedagoog/wetenschapper e.d. heeft deze ontwikkelingsfases vast gesteld?
Vriendelijke groet
Reactie infoteur, 04-06-2012
Beste Laura,
Zie de bronnen en referenties onder aan het artikel.
Mvg