Sociale Raadslieden, wie zijn dat?
Voor mensen met een laag inkomen en die problemen hebben met regelgeving, belastingen of bijvoorbeeld het schrijven van een bezwaarschrift zijn er de Sociale Raadslieden. Maar wie zijn deze mensen?
De Sociale Raadslieden
De organisatie van Sociale Raadslieden is een samenwerkingsorganisatie met 80 aangesloten instellingen. Jaarlijks hebben deze instellingen contacten met 400.000 mensen die maar liefst 500.000 vragen stellen. Juist omdat de weg naar de sociale raadslieden eenvoudig is en daarbij ook kosteloos bereiken ze een grote groep mensen.
Doelgroep
De belangrijkste doelgroep voor de Sociale Raadslieden zijn de meest kwetsbare burgers. Hierbij kan men denken aan mensen met een laag inkomen, weinig opleiding en een lage mate van zelfredzaamheid. Omdat sommige cliënten van de vaardigheden missen om zelf de juiste actie te ondernemen ondersteunen de Sociale Raadslieden door het verrichten van concrete diensten. Eventueel wordt het de cliënt aangeleerd zelf actie te kunnen ondernemen.
Wat kunnen de Sociale Raadslieden betekenen?
In eerste instantie kan men bij de Sociaal Raadslieden terecht als men advies of informatie nodig heeft. Dit advies en informatie kan over diverse zaken gaan:
- Belastingen
- Wonen
- Werken
- Uitkeringen
- Onderwijs
- Overheid
- Consumentenzaken
Maar ook bij het invullen van een formulier of het opstellen van een bezwaarschrift kunnen de Sociale Raadslieden hun diensten verlenen. Er zijn gevallen waarin de Sociale Raadslieden cliënten indien nodig doorverwijzen naar andere instellingen. Vaak omdat deze instellingen beter gespecialiseerd zijn in een bepaalde zaak. Als men zelf niet met een instantie er uit komt, bijvoorbeeld met de belastingdienst, UWV of de Gemeente dan kunnen de Sociale Raadslieden bemiddelen. In deze situatie nemen de Sociale Raadslieden contact op om een zaak toe te lichten of om meer duidelijkheid te krijgen. De Sociaal Raadslieden zijn er niet voor strafzaken.
Signalering
Omdat de Sociaal Raadsleden dagelijks geconfronteerd worden met de huidige wet- en regelgeving signaleren ze sneller de effecten van deze wet- en regelgeving op hun cliënten. In sommige gevallen kunnen de wet- en regelgeving leiden tot onbedoelde (negatieve) effecten, komt de uitvoering van een regelgeving niet overeen met de doelstelling of sluiten regels niet goed op elkaar aan. Dit soort onvolkomenheden worden door de Sociale Raadslieden snel opgemerkt en aangekaart bij de betreffende instantie.
Bij de signalering gaat het vooral om de leemtes, onbedoelde gevolgen en tegenstrijdigheden voor een doelgroep. De Sociaal Raadslieden hebben deze functie zowel op lokaal, regionaal als landelijk niveau. Op lokaal niveau nemen de raadslieden deel aan overlegstructuren en op regionaal niveau zijn tijdens de bijeenkomsten de signaleringen een vast agendapunt. Op landelijk niveau houdt de Landelijke Signaleringscommissie zich hiermee bezig.