InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Asielzoekers zijn de oplossing voor onze problemen!
mijn kijk op

Asielzoekers zijn de oplossing voor onze problemen!

Asielzoekers zijn de oplossing voor onze problemen! Door oorlogen en terrorisme in andere landen is een grote stroom vluchtelingen op gang gekomen, welke in Europa veiligheid en een toekomst zoeken. Het wordt door sommige mensen als probleem beschouwd, echter de stroom asielzoekers kan feitelijk de redding voor onze problemen zijn. Hoe kunnen asielzoekers een oplossing zijn voor onze financiële (zorg en pensioen) problemen?

Asielzoekers zijn de oplossing

Acuut probleem

Door toedoen van heftige onlusten in Irak, Syrië (IS), oorlog en hongersnood in Afrika zijn steeds meer mensen als vluchteling naar Europa toe gekomen. Het kan daarbij gaan om economische vluchtelingen, echter het overgrote deel heeft door de angst voor de dood elders een beter heenkomen gezocht. Via Italië, Griekenland en Hongarije hebben zij in Europa bij voorkeur in Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Engeland of Frankrijk veiligheid gevonden. Zo verwacht Duitsland ongeveer 800.000 vluchtelingen per jaar (lit.1) en Nederland rond de 90.000. Daarnaast is het voor ons land een acuut probleem, omdat wegens bezuinigingen vanaf 2012 meerdere asielzoekerscentra zijn gesloten (lit.2). Oftewel dat moet wederom worden opgestart en kan met een grote toestroom van vluchtelingen een groot probleem geven. Waarom is het op de lange termijn voor ons land of Duitsland gunstig om wel vluchtelingen op te nemen?

Europa vergrijst

Na de Tweede Wereldoorlog is er een relatief hoge babyboom geweest en het overgrote deel van die mensen is of zal binnen afzienbare tijd de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. Bovendien geldt dat men vroeger meer kinderen per gezin had en dat veroorzaakt eveneens een aanvullend probleem. De verhouding tussen het aantal werkende mensen en ouderen is dermate scheefgegroeid, dat er meer gepensioneerden zijn dan werkenden. De vergrijzing houdt in dat de betaalbaarheid in het geding komt. Steeds meer gepensioneerden hebben daardoor ook steeds minder te besteden (lit.3). Hoe kunnen asielzoekers op termijn een positieve invloed hebben?

Betaalbaarheid zorg en pensioenen

Omdat er sprake is van een scheefgroei tussen werkenden en gepensioneerden, staat de betaalbaarheid van de zorg en het pensioenstelsel op losse schroeven. De demografische ontwikkeling laat zien dat het de komende decennia eveneens verslechtert. Oftewel de scheefgroei zal doorzetten. Om de betaalbaarheid te kunnen garanderen zijn aanvullend werkenden noodzakelijk. Om daarin te voorzien kan de nieuwe aanwas van vluchtelingen handig worden ingezet. Of men nu een echte of economische vluchteling is, het maakt dan niet meer uit. Dit principe kan men in Duitsland constateren aangezien bedrijven reeds hebben aangeven, dat zij vluchtelingen als werknemer willen inzetten (lit.4).

Wachten of actief zijn

Anno 2015 is het nog steeds zo dat vluchtelingen in asielcentra worden opgevangen, alwaar zij langdurig in onzekerheid worden gehouden of ze mogen blijven. Die omstandigheid kost uiteraard veel geld en dat kan de autochtone Nederlander in het verkeerde keelgat schieten. Om de opvang van vluchtelingen betaalbaar te maken, is het van belang om ook hen mee te laten werken ook al is hun status nog niet bekend. Actief meewerken kan dan ook inhouden dat de integratieprocedure sneller positief wordt bevonden.

Integreren van asielzoekers: leren en werken

Een methode om asielzoekers versneld te integreren is middels leren en werken. Het houdt in dat men actief meewerkt aan een betere toekomst. Het zorgt ervoor dat er sneller onderling begrip ontstaat en dat de autochtone bevolking beter in contact staat met de allochtone medemens. Is een vluchteling aan het werk, dan brengt het ook geld in het laatje. Oftewel de kosten van de zorg en opvang van de asielzoeker worden gedrukt. Dit vormt eveneens de basis voor meer maatschappelijk draagvlak voor het ontvangen van vele vluchtelingen. Let wel omdat er sprake is van vergrijzing is de aanvulling met vluchtelingen positief, omdat iedere werkende persoon aanvullend bijdraagt aan de dekking van onkosten voor zorg en pensioen. Bovendien geldt dat zij mogelijk werk willen doen, welke de autochtone medemens niet wil doen. En dat kan dus een win-win situatie voor ons land en de economie in de toekomst zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verschil tussen een asielzoeker en vluchtelingVerschil tussen een asielzoeker en vluchtelingDe woorden asielzoeker en vluchteling zijn door de Europese vluchtelingencrisis erg populair. Deze twee termen worden do…
Is een vluchteling in huis nemen verstandig?nieuws uitgelichtIs een vluchteling in huis nemen verstandig?In september 2015 is er een speciale Facebookactie opgezet "een gastgezin voor een vluchteling". Duizenden mensen hebben…
Langer werken voor je pensioen, hoe lang moet je doorwerken?Langer werken voor je pensioen, hoe lang moet je doorwerken?We kunnen er niet meer onder uit, iedereen moet langer werken voor het pensioen. Het huidige AOW systeem is niet meer be…
Stichting VluchtelingStichting Vluchteling is de enige hulporganisatie in Nederland die gespecialiseerd is in het helpen van vluchtelingen in…
Wat als jij een vluchteling bent, wordt?mijn kijk opWat als jij een vluchteling bent, wordt?Sinds 2015 worden we dagelijks overspoeld met berichten omtrent wederom zovele vluchtelingen, die dood of levend de Euro…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ervinbacik, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 5 september 2015:
  • Lit.1: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/19/duitsland-verwacht-dit-jaar-800-000-asielzoekers/
  • Lit.2: http://www.tubantia.nl/regio/azc-markelo-gaat-dicht-1.1729942
  • Lit.3: http://www.anbo.nl/belangenbehartiging/inkomen/nieuws/koopkracht-gepensioneerden-is-fors-achtergebleven
  • Lit.4: http://fd.nl/economie-politiek/1109625/duitse-bedrijven-willen-vluchtelingen-aan-baan-helpen
  • http://www.telegraaf.nl/buitenland/24454066/___Duitsland_heeft_huizen_nodig___.html

Reageer op het artikel "Asielzoekers zijn de oplossing voor onze problemen!"

Reacties

Max, 09-07-2016 12:46 #3
De islam past niet in onze westerse democratie! Moslims zijn in het Westen om de islam te verspreiden en om de westerse constitutie te vervangen door de islamitische sharia.De soevereiniteit van Allah middels de sharia wordt bovengeschikt geacht aan de soevereiniteit van de bevolking. Dit simpele gegeven maakt democratie en politieke islam onverenigbaar en reduceert regeringsvormen op basis van sharia per definitie tot dictatuur.De islamisering van Europa moet nu gestopt worden, anders dreigen we morgen wakker te worden in een Europa waarin van onze Europese vrijheden – democratie, vrijheid van meningsuiting, gelijkheid van man en vrouw – geen sprake meer zal zijn… Multiculturalisme werkte niet voor de christenen in Turkije, de boeddhisten in Afghanistan, de hindoes in Pakistan, de zoroastriërs in Iran of de christenen in het hele Midden-Oosten. Een feit is dat het bloed van honderden miljoenen mensen op dit altaar geofferd is in een 1400 jaar durende strijd tussen de mohammedaan en de niet-mohammedaan. Maar we geloven dat dit multiculti-model bij ons, heden ten dage, zeker goed gaat uitpakken. Toch?… 'De multiculturele samenleving is wel mislukt' zei Rutte, Angela Merkel, David Cameron en Nicolas Sarkozy… En EU lidstaten werkloosheid is 10,8%, dat zijn 60 miljoen mensen!

Linda1986 (infoteur), 16-09-2015 15:53 #2
En hoe zit dat met de verdere integratie van de Islam in Europa? Reactie infoteur, 17-09-2015
Ieder geloof heeft zijn voors en tegens. Het probleem is dat een zeer kleine minderheid het voor de rest verpest. Dat moet de integratie van de normale vluchteling niet in de weg staan uiteraard.

Advies-eb (infoteur), 12-09-2015 00:11 #1
Er zijn in Europa reeds tientallen miljoenen werklozen. Tevens is de verwachting dat automatisering en robotisering in een stroomversnelling geraken en het aantal banen minder zal worden. Extra werkzoekenden binnen halen lijkt me niet wenselijk Reactie infoteur, 13-09-2015
Het gaat uiteraard om de lange termijn visie. Als je alleen kijkt naar de Duitse economie heeft het land binnen niet afzienbare tijd een ernstig tekort aan werknemers. Ik citeer: "Zonder immigranten zou de potentiële beroepsbevolking in Duitsland afnemen van ongeveer 45 miljoen nu tot minder dan 29 miljoen in 2050." Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de babyboom na WO-2 maar ook omdat men toen gemiddeld 2,5 kind per gezin kreeg en tegenwoordig slechts 1,5-1,7. Het leidt tot een vergrijzende maatschappij, waardoor steeds meer ouderen door een dalend aantal werkenden moeten worden gefinancierd. Het tekort moet worden aangevuld om het land maar ook de Europese economie draaiende te houden. Dit principe geldt in ernstige vorm voor Duitsland en het is ook op kleinere schaal van toepassing in Nederland. Oftewel nu moet men nog even door de zure appel heenbijten om een betere toekomst veilig te stellen en zijn asielzoekers nu noodzakelijk voor onze eigen toekomst.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Terrorisme-vluchtelingen
Reacties: 3
Mijn kijk op…
Schrijf mee!