mijn kijk op

Asielzoekers zijn de oplossing voor onze problemen!

Asielzoekers zijn de oplossing voor onze problemen! Door oorlogen en terrorisme in andere landen is een grote stroom vluchtelingen op gang gekomen, welke in Europa veiligheid en een toekomst zoeken. Het wordt door sommige mensen als probleem beschouwd, echter de stroom asielzoekers kan feitelijk de redding voor onze problemen zijn. Hoe kunnen asielzoekers een oplossing zijn voor onze financiële (zorg en pensioen) problemen?

Asielzoekers zijn de oplossing

Acuut probleem

Door toedoen van heftige onlusten in Irak, Syrië (IS), oorlog en hongersnood in Afrika zijn steeds meer mensen als vluchteling naar Europa toe gekomen. Het kan daarbij gaan om economische vluchtelingen, echter het overgrote deel heeft door de angst voor de dood elders een beter heenkomen gezocht. Via Italië, Griekenland en Hongarije hebben zij in Europa bij voorkeur in Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Engeland of Frankrijk veiligheid gevonden. Zo verwacht Duitsland ongeveer 800.000 vluchtelingen per jaar (lit.1) en Nederland rond de 90.000. Daarnaast is het voor ons land een acuut probleem, omdat wegens bezuinigingen vanaf 2012 meerdere asielzoekerscentra zijn gesloten (lit.2). Oftewel dat moet wederom worden opgestart en kan met een grote toestroom van vluchtelingen een groot probleem geven. Waarom is het op de lange termijn voor ons land of Duitsland gunstig om wel vluchtelingen op te nemen?

Europa vergrijst

Na de Tweede Wereldoorlog is er een relatief hoge babyboom geweest en het overgrote deel van die mensen is of zal binnen afzienbare tijd de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. Bovendien geldt dat men vroeger meer kinderen per gezin had en dat veroorzaakt eveneens een aanvullend probleem. De verhouding tussen het aantal werkende mensen en ouderen is dermate scheefgegroeid, dat er meer gepensioneerden zijn dan werkenden. De vergrijzing houdt in dat de betaalbaarheid in het geding komt. Steeds meer gepensioneerden hebben daardoor ook steeds minder te besteden (lit.3). Hoe kunnen asielzoekers op termijn een positieve invloed hebben?

Betaalbaarheid zorg en pensioenen

Omdat er sprake is van een scheefgroei tussen werkenden en gepensioneerden, staat de betaalbaarheid van de zorg en het pensioenstelsel op losse schroeven. De demografische ontwikkeling laat zien dat het de komende decennia eveneens verslechtert. Oftewel de scheefgroei zal doorzetten. Om de betaalbaarheid te kunnen garanderen zijn aanvullend werkenden noodzakelijk. Om daarin te voorzien kan de nieuwe aanwas van vluchtelingen handig worden ingezet. Of men nu een echte of economische vluchteling is, het maakt dan niet meer uit. Dit principe kan men in Duitsland constateren aangezien bedrijven reeds hebben aangeven, dat zij vluchtelingen als werknemer willen inzetten (lit.4).

Wachten of actief zijn

Anno 2015 is het nog steeds zo dat vluchtelingen in asielcentra worden opgevangen, alwaar zij langdurig in onzekerheid worden gehouden of ze mogen blijven. Die omstandigheid kost uiteraard veel geld en dat kan de autochtone Nederlander in het verkeerde keelgat schieten. Om de opvang van vluchtelingen betaalbaar te maken, is het van belang om ook hen mee te laten werken ook al is hun status nog niet bekend. Actief meewerken kan dan ook inhouden dat de integratieprocedure sneller positief wordt bevonden.

Integreren van asielzoekers: leren en werken

Een methode om asielzoekers versneld te integreren is middels leren en werken. Het houdt in dat men actief meewerkt aan een betere toekomst. Het zorgt ervoor dat er sneller onderling begrip ontstaat en dat de autochtone bevolking beter in contact staat met de allochtone medemens. Is een vluchteling aan het werk, dan brengt het ook geld in het laatje. Oftewel de kosten van de zorg en opvang van de asielzoeker worden gedrukt. Dit vormt eveneens de basis voor meer maatschappelijk draagvlak voor het ontvangen van vele vluchtelingen. Let wel omdat er sprake is van vergrijzing is de aanvulling met vluchtelingen positief, omdat iedere werkende persoon aanvullend bijdraagt aan de dekking van onkosten voor zorg en pensioen. Bovendien geldt dat zij mogelijk werk willen doen, welke de autochtone medemens niet wil doen. En dat kan dus een win-win situatie voor ons land en de economie in de toekomst zijn.
© 2015 - 2021 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen een asielzoeker en vluchtelingVerschil tussen een asielzoeker en vluchtelingDe woorden asielzoeker en vluchteling zijn door de Europese vluchtelingencrisis erg populair. Deze twee termen worden do…
Is een vluchteling in huis nemen verstandig?nieuws uitgelichtIs een vluchteling in huis nemen verstandig?In september 2015 is er een speciale Facebookactie opgezet "een gastgezin voor een vluchteling". Duizenden mensen hebben…
De verschillende soorten migratie in en naar EuropaDe verschillende soorten migratie in en naar EuropaHet vluchtelingenprobleem dat begon in 2014 zorgde ervoor dat de wereld werd geconfronteerd met de grootste migratiecris…
Langer werken voor je pensioen, hoe lang moet je doorwerken?Langer werken voor je pensioen, hoe lang moet je doorwerken?We kunnen er niet meer onder uit, iedereen moet langer werken voor het pensioen. Het huidige AOW systeem is niet meer be…
Goedkope kinderfeestjes in Friesland onder de tien euroGoedkope kinderfeestjes in Friesland onder de tien euroAls een kind jarig is dan moet er een feestje gegeven worden. Je zoon of dochter verdient immers een uniek kinderfeestje…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ervinbacik, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 5 september 2015:
  • Lit.1: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/19/duitsland-verwacht-dit-jaar-800-000-asielzoekers/
  • Lit.2: http://www.tubantia.nl/regio/azc-markelo-gaat-dicht-1.1729942
  • Lit.3: http://www.anbo.nl/belangenbehartiging/inkomen/nieuws/koopkracht-gepensioneerden-is-fors-achtergebleven
  • Lit.4: http://fd.nl/economie-politiek/1109625/duitse-bedrijven-willen-vluchtelingen-aan-baan-helpen
  • http://www.telegraaf.nl/buitenland/24454066/___Duitsland_heeft_huizen_nodig___.html
Reacties

Linda1986 (infoteur), 16-09-2015 #2
En hoe zit dat met de verdere integratie van de Islam in Europa? Reactie infoteur, 17-09-2015
Ieder geloof heeft zijn voors en tegens. Het probleem is dat een zeer kleine minderheid het voor de rest verpest. Dat moet de integratie van de normale vluchteling niet in de weg staan uiteraard.

Advies-eb (infoteur), 12-09-2015 #1
Er zijn in Europa reeds tientallen miljoenen werklozen. Tevens is de verwachting dat automatisering en robotisering in een stroomversnelling geraken en het aantal banen minder zal worden. Extra werkzoekenden binnen halen lijkt me niet wenselijk Reactie infoteur, 13-09-2015
Het gaat uiteraard om de lange termijn visie. Als je alleen kijkt naar de Duitse economie heeft het land binnen niet afzienbare tijd een ernstig tekort aan werknemers. Ik citeer: "Zonder immigranten zou de potentiële beroepsbevolking in Duitsland afnemen van ongeveer 45 miljoen nu tot minder dan 29 miljoen in 2050." Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de babyboom na WO-2 maar ook omdat men toen gemiddeld 2,5 kind per gezin kreeg en tegenwoordig slechts 1,5-1,7. Het leidt tot een vergrijzende maatschappij, waardoor steeds meer ouderen door een dalend aantal werkenden moeten worden gefinancierd. Het tekort moet worden aangevuld om het land maar ook de Europese economie draaiende te houden. Dit principe geldt in ernstige vorm voor Duitsland en het is ook op kleinere schaal van toepassing in Nederland. Oftewel nu moet men nog even door de zure appel heenbijten om een betere toekomst veilig te stellen en zijn asielzoekers nu noodzakelijk voor onze eigen toekomst.

Geinformeerd (1.101 artikelen)
Laatste update: 19-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal