InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Better Shelter - Vluchtelingenhuisje van Ikea

Better Shelter - Vluchtelingenhuisje van Ikea

Better Shelter - Vluchtelingenhuisje van Ikea Ikea heeft een huisje op de markt gebracht dat gebruikt kan worden voor opvang van vluchtelingen. De meubelgigant ontwikkelde het onderkomen samen met de Verenigde Naties. De barak kan op termijn de tenten vervangen die in vluchtelingenkampen worden gebruikt. Het bouwpakket wordt aangeleverd zoals we van Ikea gewend zijn: in platte kartonnen dozen.
Op Lesbos / Bron: Better ShelterOp Lesbos / Bron: Better Shelter

Huisjes voor vluchtelingenopvang

Zelfbouwpakket Better Shelter van Ikea

In de traditie van het Zweedse Ikea is het vluchtelingenhuisje een zelfbouwbarak, een pakket dat in platte kartonnen dozen wordt afgeleverd. de naam van de huisjes is Better Shelter.
De barakken kunnen een standaard oplossing bieden aan miljoenen vluchtelingen. Ze zijn geschikt voor verschillende klimaten en er is bij het opbouwen geen gereedschap nodig. Het prototype is aan de prijs, maar bij massaproductie wordt het wat goedkoper. Het huisje is twee keer zo duur als een tent, maar gaat veel langer mee. De eerste vijftig prototypes werden in 2013 getest in Ethiopië.
Eigenschappen van het huisje:
  • oppervlakte is 17,5 m2;
  • ruimte voor vijf personen;
  • gewicht 100 kilo;
  • opbouwtijd is vier uur;
  • prototype kost 5700 euro;
  • bij massaproductie kost het huisje 4950 euro (2013);
  • in 2015 worden ze voor 1030 euro worden gemaakt;
  • in 2018 kosten ze 1150 euro;
  • gaat drie jaar mee;
  • ingebouwd zonnepaneel in dak voor verlichting en met usb-poort;

Kunststof Rhulite

De huisjes zijn gemaakt van een speciaal ontwikkelde kunststof die Rhulite heet. Het is licht materiaal dat sterk en semihard plastic is. Er komt daglicht binnen, maar als ’s avonds het licht aan is zie je buiten geen silhouetten van de bewoners. Met vloerdelen, wanddelen en dakdelen wordt het huisje in elkaar geklikt. De sluitingen zijn van kunststof op metalen frame. Het metalen frame houdt het bouwwerk bij elkaar. Op het dak zit een zonnescherm, dat hitte tegenhoudt en in de nacht de warmte vasthoudt.

Ontwikkelen vluchtelingenhuisje

Drie partijen gingen een partnerschap aan en ontwikkelden samen met Zweede ontwerpers het huisje:
  1. Ikea Foundation, dat is Ikea’s stichting voor goede doelen;
  2. UNCHR, de vluchtelingenorganisatie van de VN;
  3. Refugee Housing Unit, een VN-werkgroep die als speerpunt de huisvesting van vluchtelingen heeft.

Bron: Better Shelter - Jonas NyströmBron: Better Shelter - Jonas Nyström

Vluchtelingen

De wereld kent miljoenen vluchtelingen waarvan een klein deel een onderkomen in een tentenkamp heeft. De tenten zijn over het algemeen klein en bieden geen privacy. Bovendien gaan de tenten maar kort mee. De levensduur is doorgaans niet meer dan een half jaar, terwijl de gemiddelde verblijfsduur in een vluchtelingenkamp het veelvoudige is. Doorgaans maken vluchtelingen gemiddeld twaalf jaar lang gebruik van een vluchtelingententenkamp.

Hoop op betere toekomst

De Ikea Foundation zet in op een betere toekomst voor vluchtelingenkinderen, want elk kind heeft recht op een veilig huis, vinden de Zweden.
De testresultaten van de eerste huisjes worden verzameld en verwerkt in het huisje dat in grote aantallen geproduceerd gaat worden. De partners werken ook samen in andere projecten, zoals straatverlichting in vluchtelingenkampen op zonnecellen. Dit soort voorzieningen kan het leven in de vluchtelingenkampen iets veraangenamen. Samenwerking en inbreng van nieuwe technologie kan een groot verschil maken in het dagelijkse leven van kwetsbare kinderen en volwassenen die zijn verdreven van huis en haard.

Griekenland

In 2015 komen er duizenden vluchtelingen uit het Syrië en Irak via Griekenland naar Europa. Ze stranden veel op Lesbos en daar bouwt Ikea eind 2015 vluchtelingenhuizen. Er worden er honderden naar toe gebracht, die gemakkelijk zelf in elkaar te zetten zijn. Ook zijn er huisjes in Macedonië opgezet. In vier tot acht uur zijn de huisjes zonder specialistisch gereedschap in elkaar te zetten. Extra is een zonnepaneeltje op het dak, waarmee bijvoorbeeld een mobieltje opgeladen kan worden.

Irak en Syrië

Tijdens de periode van IS-terreur in Syrië en Irak worden de huisjes ook voor Iraakse en Syrische vluchtelingen ingezet. In 2016 worden de huisjes naar Griekenland gebracht, waar veel van die vluchtelingen terechtkomen. In 2018 worden er huisjes in het grotendeels verwoeste Mosul opgezet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ikea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeIkea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeEén van de grootste Ikea filialen in Nederland is de Ikea in Eindhoven (ook wel Ikea Son genoemd). De Ikea vestiging in…
IKEA Breda - Adres en OpeningstijdenIKEA Breda - Adres en OpeningstijdenIKEA is een warenhuis wat zich richt op de verkoop van meubilair en woonartikelen voor een zo laag mogelijk prijs. Daarn…
IKEA webshop: informatie en beoordelingDe IKEA webshop is een van de grootste online aanbieders van interieur artikelen. Wat heeft de IKEA webshop u te bieden?…
Woonwarenhuis IKEAWoonwarenhuis IKEAIKEA is een van de grootste woonwarenhuisketens in de wereld. Kom hier meer te weten over het ontstaan van de keten, de…
IKEA keukenplanner: zelf je keuken ontwerpenIKEA keukenplanner: zelf je keuken ontwerpenIKEA keukens zijn de meest verkochte keukens van Nederland en België. Met de IKEA Keukenplanner is het mogelijk om zelfs…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: J. James, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Leeuwarder Courant
  • www.Ikeafoundation.org
  • http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/ikea-bouwt-eerste-huizen-voor-vluchtelingen-griekenland geraadpleegd op 27 maart 2016
  • http://www.bettershelter.org/blog/ geraadpleegd op 26 juli 2018
  • Afbeelding bron 1: Better Shelter
  • Afbeelding bron 2: Better Shelter - Jonas Nyström

Reageer op het artikel "Better Shelter - Vluchtelingenhuisje van Ikea"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 26-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Asielzoekers en vluchtelingen
Schrijf mee!