InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Hoe christenen op 'n praktische manier Israël kunnen steunen
mijn kijk op

Hoe christenen op 'n praktische manier Israël kunnen steunen

Hoe christenen op 'n praktische manier Israël kunnen steunen Uit tientallen teksten in de Bijbel blijkt Gods onmetelijke liefde voor Zijn volk Israël. God heeft Israël uitverkoren als een liefhebbende Vader. Christenen (navolgers van Jesjoea, Jezus) hebben de opdracht hun oudste broer Israël lief te hebben, zoals hun Vader Israël liefheeft. En liefde is een werkwoord. Christenen kunnen Israël op allerlei praktische manieren steunen. Dan treedt ook het geestelijke principe in werking: "Ik zal zegenen wie u zegenen" (Genesis 12:3a).

Hoe christenen op een praktische manier Israël kunnen steunen

Hieronder staan een aantal praktische suggesties om Israël te steunen. Tegelijk stimuleert het christenen om hun betrokkenheid bij Gods plan voor Israël en zijn volk te vergroten. De onderstaande lijst met tips is absoluut niet uitputtend.

Bidt Jeruzalem vrede toe

"Bidt Jeruzalem vrede toe: mogen wie u liefhebben, rust genieten; vrede zij binnen uw muur, rust in uw burchten" (NBG, Psalm 122:6-7). Dit kan individueel en in speciale gebedsgroepen. Juist in deze moeilijke tijden, nu Jeruzalem van alle kanten onder druk wordt gezet, zullen de gebeden van gelovigen een verschil maken. Christenen mogen bidden voor de vrede van Jeruzalem, voor de vervulling van Gods beloften en profetieën (gelijk Daniël bad om vervulling van de belofte van terugkeer) en de redding van het Joodse volk (Romeinen 11:26). Rabbi Sha'ul (Paulus) bad voortdurend en vurig voor zijn volk.

Het is een Bijbels gegeven dat er op gebed vervulling van Gods beloften of een uitvoering van zijn voornemens volgt. Het is daarbij van belang dat de geest van de gelovige bidder afgestemd is op de wil van God. En Gods wil wordt geopenbaard in de Schrift. Gods grote beloften voor Israël worden door gebed en volharding verkregen.

In Jesaja 62:11 zegt God: "Verkondig aan vrouwe Sion...". Hieruit kan opgemaakt worden dat God zich in dit gedeelte richt tot niet-Joden. De 'gelovigen uit de heidenen' (heidenen wil zeggen niet-Joden) mogen hun plaats innemen als ‘wachters op de muren van Jeruzalem’ (Jesaja 62:6-7). Bekijk hier de film 'Bart Repko - Wachters op de muren van Jeruzalem. Het geeft op prachtige en indrukwekkende wijze weer hoe Bart Repko de Bijbelse opdracht om Israël te zegenen en wachters te zijn op de muren van Jeruzalem, letterlijk in praktijk brengt. Onvoorwaardelijk... Hij nam het initiatief om dagelijks de beloften en profetieën die staan opgetekend in de Bijbel luid en duidelijk te proclameren vanaf de muren van Jeruzalem.

Eerst gebed en dan vervulling van Gods beloften
"Daniël was waarschijnlijk bekend met deze Bijbelse wetmatigheid. Hij handelde er in elk geval naar. Toen hij in de boekrol van de profeet Jeremia las dat de 70 jaren ballingschap voorbij waren, zei hij niet: ‘Halleluja, we gaan naar huis’. Hij wachtte niet totdat er Koninklijke rijtuigen kwamen voorrijden om hem naar Jeruzalem te brengen. Nee, hij ging in gebed. Hij beleed schuld en bad om het beloofde herstel (Daniël 9:1-15)."¹

Ondersteun humanitaire projecten in Israël

Via de organisatie Christenen voor Israël kunnen allerlei humanitaire projecten in Israël ondersteund worden, zoals de gaarkeuken in Jeruzalem voor de nooddruftigen. Ook ondersteund de Nijkerkse organisatie Hineni, hetgeen 'Hier ben ik' betekent. Hineni werd in 1973 opgericht door Esther Jungreis in New York en in 1995 opende het Hineni-centrum in Jeruzalem haar deuren. Hier werkt de Nederlandse Jood Benjamin Philip op vele manieren om hulpbehoevende Joden te helpen. Hineni heeft diverse programma's. Zo helpt Hineni overlevende jongeren van terreuraanslagen bij hun trauma door hen bij elkaar te brengen en ze met elkaar te laten praten. Een andere hulporganisatie is de Stichting Visie voor Israël, onderdeel van 'Chason leIsrael' (Vision for Israel), een in Jeruzalem gevestigde humanitaire non-profit hulporganisatie van messiasbeleidende Joden. Kijk op de website http://visievoorisrael.nl voor meer informatie.

Bezoek Israël en leer het land en de mensen kennen

Voor het boeken van een vakantie in Israël, kan men terecht bij veel reisbureaus. Er is een keur aan interessante Israëlirondreizen, zowel groepsreizen als individuele reizen van gerenommeerde reisorganisaties.

Koop Israëlische producten in uw lokale winkel of bij het Israël Producten Centrum in Nijkerk

In supermarkten kan men regelmatig producten uit Israël kopen. Bekend zijn de paprika's, de tomaten, de cherrytomaatjes, de sinaasappels en grapefruits, de kakivruchten (ook bekend als sharonvruchten) en nog vele andere producten. Bij het Israël Producten Centrum in Nijkerk kan men een grote variëteit aan Israëlische producten kopen, van badtextiel en huidverzorging tot levensmiddelen en wijnen.

Klim in de pen en laat van u horen!

De media heeft een grote invloed op de publieke opinie en het overheidsbeleid. Protesteer wanneer er een vooringenomen artikel in een krant, tijdschrift of op het internet verschijnt. Schrijf een (ingezonden) brief waarin u goed onderbouwd uitlegt waarom het artikel niet deugt. Blijf te allen tijde respectvol, houd u aan de feiten en speel nooit ofte nimmer op de man. Het Centrum informatie en documentatie over Israël (CIDI) geeft trainingen voor mensen die Israël willen promoten. De cursisten leren onder meer hoe ze ingezonden brieven moeten schrijven en ze krijgen discussietechnieken aangereikt.

Plant een boom in Israël

De basisactiviteit van het Joods Nationaal Fonds (JNF) is het planten van bomen in Israël. Het planten van bomen in Israël gebeurt niet lukraak, maar vindt sinds jaar en dag structureel plaats in daartoe speciaal opgerichte parken en wouden verspreid over het hele land. Kijk op http://www.jnf.nl voor meer informatie.

Tot slot

We sluiten af met de woorden van Don Finto, die zich hier richt tot christenen:

Onze toewijding aan Joodse mensen moet nooit verbonden zijn aan hun acceptatie van Yeshua [Jezus] als Messias. … Als er nooit meer iemand van het Joodse volk in Jezus als de Messias gelooft, dan nog moeten wij ons aan hen toewijden als vrienden, broeders en beschermers. Elke andere daad is in strijd met een hart van liefde.²

Heeft u nog meer ideeën om Israël te steunen? Laat het weten!

Noten:
  1. Drs. Jan Van Barneveld: Waarom bidden? http://neverbesilent.org
  2. Don Finto: Uw volk is mijn volk - Hoe Israël, het Joodse volk en de christelijke kerk zich in het laatste der dagen zullen verenigen; Bread of life, Vlissingen, 2002, p.162-163. Vetgedrukt van schrijver dezes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Meeluisteren met Israel - Wiesje de LangerecensieBoekrecensie: Meeluisteren met Israel - Wiesje de LangeMeeluisteren met Israel is het prachtige boek van Wiesje de Lange uit 2004. Het gaat over de unieke positie van Israël i…
De mythe over de macht van de Israëlische lobbymijn kijk opDe mythe over de macht van de Israëlische lobbyVragen over Israëls acties zijn legitiem, maar leugens zijn iets anders. Israël is een vrije, democratische, open staat…
Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Operatie Litani was een Israëlische invasie in Libanon in 1978 tot aan de rivier de Litani. Doel was om de PLO ten noord…
Positieve feiten over IsraëlPositieve feiten over IsraëlIsraël kan trots zijn. Het doet het relatief goed op het gebied van wetenschap, technologie, democratie, migratiepolitie…
Israëlisch-Arabisch conflict 6: Rol VS en rest van de wereldIsraëlisch-Arabisch conflict 6: Rol VS en rest van de wereldHet is moeilijk te geloven, maar het gebeurt. Het belangrijkste VS belang in de Arabische landen is olie geweest. En toc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/zefart
  • Don Finto: Uw volk is mijn volk - Hoe Israël, het Joodse volk en de christelijke kerk zich in het laatste der dagen zullen verenigen; Bread of life, Vlissingen, 2002.
  • Drs. Jan Van Barneveld: Waarom bidden? http://neverbesilent.org
  • http://christenenvoorisrael.nl
  • http://www.jnf.nl
  • http://visievoorisrael.nl
  • www.cidi.nl/
  • www.ipc-nijkerk.nl/

Reageer op het artikel "Hoe christenen op 'n praktische manier Israël kunnen steunen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 03-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Christen-zionisme
Mijn kijk op…
Schrijf mee!