InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Christenen - Wie is Jezus?

Christenen - Wie is Jezus?

Christenen - Wie is Jezus? Iedereen kent het kerstverhaal wel. De geboorte van onze verlosser Jezus Christus en de viering daarvan. Toch zit er nog een heel verhaal achter het kerstverhaal. Jezus heeft prachtige dingen gedaan in zijn korte tijd op aarde en is voor christenen veel meer dan alleen dat kindje dat zo'n 2000 jaar geleden ter wereld kwam.

De Zwangerschap

Ongeveer 2000 jaar geleden kwam het kindje Jezus ter wereld door de maagd Maria die was bevrucht door de Heilige Geest, de geest van God. Maria was verloofd met Jozef toen ze zwanger raakte. In die tijd was gemeenschap voor het huwelijk taboe en Jozef wilde niet meer met haar trouwen maar van haar weggaan. Op een nacht kreeg hij een droom en de bijbel spreekt over een Geest die hem bezocht in die droom. De Geest vertelde Jozef dat Maria bevrucht was door de Heilige Geest en dat ze de Messias (verlosser) ter wereld zou brengen. En Hij zou Jezus heten. Jozef is uiteindelijk toch met Maria getrouwd.

Geboorte

Volgens de bijbel is Jezus geboren in een stal waar Maria Hem in een kribbe legde. Er was voor hen geen plaats in de herberg dus moesten de hoogzwangere Maria en haar man Jozef op zoek naar een andere plek om baby te krijgen. Op een ezel vonden ze de oude stal. De stal werd verlicht door een fel stralende ster zodat iedereen wist dat de Messias op de aarde was gekomen. De drie wijzen uit het oosten kwamen erop af en brachten geschenken voor de baby mee.

Opgroeien

Over de jeugd van Jezus is heel weinig bekend. Toch kunnen we ons allemaal wel een voorstelling maken van zijn leven voordat hij erop uit ging om het Evangelie te verspreiden. Zo moest het gezin vluchten naar Israël om koning Herodes voor te blijven. De koning wilde Jezus dood hebben omdat hij Hem zag als bedreiging voor zijn koninkrijk. Jezus is dus opgegroeid in Israël en we kunnen aan de hand van de geschiedenis wel bepalen hoe Hij moet zijn opgegroeid. De bijbel vertelt ook dat Jezus een timmerman was, dus Hij zal wel naar een soort school zijn geweest. Dit stukje van Jezus is onbekend en laat veel aan de verbeelding over.

Functie: Messias

Toen Jezus de leeftijd bereikte van ongeveer 31 jaar wist Hij dat Hij de wereld moest vertellen over Zijn Hemelse vader. Hij kwam de wet van mozes aanvullen en de mens bevrijden van zonden. Overal verspreidde Hij het Evangelie en had vele volgers. Hij genas mensen. Er zijn veel verhalen te vinden in de bijbel over al die genezingen. Hij legde Zijn hand op iemand en diegene genas meteen. Allemaal door de Kracht van God.

Christus & Christenen

Christenen zijn mensen die in Jezus geloven als de Messias (Verlosser) van de wereld. Doordat Hij stierf aan het kruis nam Hij alle zonden van de wereld op Hem. Christenen geloven dat als je Jezus accepteert als je redder en verlosser dat je in de Hemel komt en een eeuwig leven zal ontvangen. Christenen bidden tot God maar ook tot Jezus, die ze zien als hun grote voorbeeld en een broeder. Ze geloven dat Jezus terug zal komen om Zijn Bruid (de gelovige mensen) op te halen om naar de hemel op te stijgen waar Hij samen met de Vader zal regeren in een wereld vol vrede en vrij van enige vorm van zonde.
© 2011 - 2018 Kwullie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SAVA86, Pixabay

Reageer op het artikel "Christenen - Wie is Jezus?"

Infoteur: Kwullie
Gepubliceerd: 09-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!