InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Jezus' echte verjaardag

Jezus' echte verjaardag

Jezus' echte verjaardag De vroege christenen besloten om het heidense Yule feest om te dopen tot het feest van Jezus' geboorte: kerstfeest. Zijn wij na ongeveer 2000 jaar in staat om Jezus' echte verjaardag te vinden?

De oorzaak van onwetendheid over Jezus' verjaardag.

De vroege Christenen (van voor 400AD) waren er blijkbaar meer in geinteresseerd wanneer Jezus terug zou komen op de aarde dan in het ware moment van zijn geboorte. Tijdens de kerstening van Europa deinsde men er niet voor terug om het Yule feest (het scandinavische feest van de zonnewende en het romeinse feest van Mythras) de geboorte van Jezus Christus op te plakken. De intellectuelere christen heeft het in zijn achterhoofd altijd geweten: Jezus' verjaardag was echt niet op 25 december.

Waarom is er nu versterkte belangstelling in Jezus' feitelijke geboortedag?

Het is typerend voor de huidige gecomputeriseerde tijd dat men probeert om de sluiers over het dogma van Jezus' geboorte op te lichten door:
  • Het gebruik van geavanceerde astrologische programma's: de aanwijzing van Jezus' geboortetijd was immers een ster boven Bethlehem die de aandacht trok van drie astrologen/koningen,
  • de schat aan informatie die aangeboord kan worden via het Internet
  • de informatie die in de loop der eeuwen is ontdekt
zullen daar debet aan zijn.

Met 365/366 dagen in het jaar kan men lange tijd doorgaan met gissen.
Toch is er steevast één datum die opduikt: 17 april 6BC waaraan astrologen toevoegen: 11.00 AM.
Het gaat te ver om binnen dit artikel de astrologische argumenten die zijn aangevoerd voor deze datum te behandelen. Volstaan wordt met verwijzing naar wwww.firmament.com/2000years.

Argument voor 17 april 6BC

Er zijn enkele plausibele niet-astrologische argumenten die de juistheid van 17 april 6BC ondersteunen:
  • Koning Herodes Antipas die zich schuldig maakte aan de kindermoord in Bethlehem stierf in het jaar 4 BC.
  • Op de oude R.K. feestdagen kalender vierde men 'Maria Boodschap' in Augustus, Maria Boodschap staat voor de engel Gabriel die aan Maria verkondigde dat ze God's zoon zou ontvangen. Dit tot niet geringe eeuwenlange hilariteit dat de kerk niet scheen te beseffen dat er 9 maanden nodig waren voor de ontwikkeling van het kind in de buik en niet maar 4. Als men echter rekent van Augustus tot 17 April dan komen we wel bijna tot 9 maanden.
  • De schapen en de herders waren buiten in het veld op Jezus' geboortedag. In december is het net als in de rest van Europa te koud. April was een goede tijd voor de schapen en de herders om in het veld te zijn en niet in de stal.

Het argument van het gematria systeem

CNN en History channel rapporteerden naar aanleiding van astrologische onderzoekingen dat Jezus inderdaad moest zijn geboren op 17 april 6BC of volgens de Romeinse kalender: 17/4/747 Romeinse Kalender. (Dit kalendersysteem was in gebruik gedurende de geboorte en het leven van Jezus).
Een argument van CNN en History channel was de onthulling van het verbazingwekkende codische 'gematria systeem':
het toevoegen van een getal aan een Hebreeuwse letter.
GOD=7_4, 17/4/747AUC = Jezus' verjaardag, Jezus=74, Y'shua=74, lesvs=74,religie=74, Joods=74, Messias=74,ezel=74, kruis= 74, evangelie=74, prediker=74,parabel=74.

Zijn dit argumenten genoeg om voortaan Kerst op 17 april te vieren? Ach nee, want dan lopen we de kans dat Kerst en Pasen werkelijk op één dag vallen!

Lees verder

© 2011 - 2017 Hermesse, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jezus Christus (Christendom)Jezus Christus is in het Christendom de enig geboren zoon van God. Jezus Christus is de beloofde Messias, die door diver…
Het kerstverhaal gaat verderHet kerstverhaal gaat verderHet kerstverhaal reikt verder dan het verhaal alleen. In de symboliek wordt het nieuwe leven geopenbaard. Uiteindelijk k…
Christenen - Wie is Jezus?Christenen - Wie is Jezus?Iedereen kent het kerstverhaal wel. De geboorte van onze verlosser Jezus Christus en de viering daarvan. Toch zit er nog…
Kerstmis informatieKerstmis informatieWat gebeurde er met de eerste kerst, en wat is de eigenlijke betekenis ervan. Waar komt de kerstman eigenlijk vandaan?
Kerstcyclus: een periode vol feestdagenAls we het over "Kerst" hebben, denken we meestal alleen aan Eerste en Tweede Kerstdag. Er gaan echter nog feestdagen vo…
Bronnen en referenties
  • http://www.firmament.com/2000years/
  • Wiki.answers.com/Q/When_was_Jesus'_real_birthday

Reageer op het artikel "Jezus' echte verjaardag"

Reactie

F. de Bruijn, 21-12-2015 23:34 #1
Lucas 2:41
En Zijn ouders reisden alle jaar naar Jeruzalem, op het feest van pascha.
42. En toen Hij twaalf jaren oud geworden was en zij naar Jeruzalem opgegaan waren, naar de gewoonte van den feestdag;

Welaan, indachtig deze tekst moet het u lieden wel duidelijk zijn geworden dat de geboorte heeft plaatsgevonden rond pascha, zeker niet rond winter-solstice, volgens mijn Jongbloed-bijbeltje. Overigens was 25 december de geboortedag van Mithras, dus zonder het te beseffen bent u met kerstviering het Romeins Mithrasfeest aan het vieren. Puntmuts op! Reactie infoteur, 28-12-2015
Dank u wel voor uw reactive! Het plaatst alles weer in het perspectief van april!
Hermesse

Infoteur: Hermesse
Laatste update: 19-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Andere Jezus
Reacties: 1
Schrijf mee!