InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Wicca: Verschillende begrippen uitgelicht

Wicca: Verschillende begrippen uitgelicht

In de wicca wordt gebruik gemaakt van veel verschillende begrippen die we niet zo kennen in het dagelijkse leven. In dit artikel worden een aantal van deze begrippen uitgelicht. Wat is een athme en hoe zit dat nu met die drievoudige wet.

Altaar

Een tafel die gebruikt wordt voor rituelen. Deze tafel wordt eerst ingeweid. Als de tafel klaar is voor gebruik worden hier alle materialen opgelegd. De tafel kan nu worden gebruikt voor rituelen. De tafel kan naderhand gewoon opgeruimd worden en hoeft niet zo in de kamer te blijven staan.

Athame

Een dubbelzijdig mes. Het wordt vooral gebruikt om energie mee te bundelen en daarna te richten. Ook wordt het gebruikt om betoveringen mee te verbreken.

Boek der schaduwen

Een persoonlijk boek van iedere heks. Hierin worden rituelen, regels en spreuken in opgeschreven. Het boek wordt ook vaker door gegeven in een familie. Zo gaat er niks van de hekserij verloren. Iedere heks mag haar eigen dingen er weer bij schrijven. Ook formules voor drankjes en genezende middelen worden er in beschreven.

Chalice

Een beker, kelk of glas dat wordt gebruikt bij rituelen. Het wordt dan op het altaar geplaatst. De beker staat voor het leven en de geboorte.

Cirkel

Rituelen worden gehouden in een cirkel. Vaak wordt deze cirkel aangeduid met zout, omdat dit een zuiverende werking zou hebben. De cirkel is dan een veilige plek waar rituelen rustig uitgevoerd kunnen worden.

Coven

Een groep heksen die bij elkaar horen en samen de wicca uitvoeren.

De drievoudige wet

Volgens het geloof van de wicca's krijg je alles wat je doet 3x terug. Dit geld voor goede dingen, maar ook voor slechte dingen.

Esbat

Een feestdag bij nieuwe en volle maan.

Pentakel

Een ster met 5 punten die in een cirkel getekend wordt. Iedere punt staat voor een van de elementen. Een van de punten staat altijd naar boven. De elementen van links naar rechts: geest, water, vuur, aarde en lucht. Dit is het symbool van de wicca en wordt ook gebruikt bij veel rituelen.

Sabbat

Er zijn 8 sabbats in een jaar. Dit zijn de zonnewendes, midzomer en midwinter en de kruiskwartieren.

Lees verder

© 2011 - 2019 Eefjelienie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wicca: Boek der SchaduwenTegenwoordig staat de natuurreligie Wicca, oftewel de moderne hekserij, weer erg in de belangstelling. De mondiale crisi…
Wat is een wiccan?Wat is een wiccan?Een wiccan is een heks die verbondenheid voelt met de natuur en het spirituele en die dit met behulp van rituelen en een…
Wicca een geloof, levenswijze of religieMensen zijn steeds meer op zoek naar een eigen geloof, religie of levenswijze die bij hen past. In deze artikel wordt ee…
Wat is een heksOp school hebben we allemaal geleerd over de heksenvervolgingen in Europa en met name Nederland. Dit hebben we allemaal…
Beltane: Sabbat van de vruchtbaarheidBeltane, ookwel meiavond, begint op de vooravond van 1 mei. Het van oorsprong Keltisch vruchtbaarheidsfeest is de tegenh…

Reageer op het artikel "Wicca: Verschillende begrippen uitgelicht"

Infoteur: Eefjelienie
Gepubliceerd: 11-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!