InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Relatieproblemen door gebrek aan intimiteit

Relatieproblemen door gebrek aan intimiteit

Relatieproblemen door gebrek aan intimiteit Intimiteit in een liefdesrelatie kan erg fijn zijn. Het kan gaan om elkaar vast te houden, knuffelen of vrijen. Intimiteit kan ook om een goed gesprek gaan en vriendschap. Je voelt je veilig, gekoesterd en je voelt je met iemand verbonden. Er zijn mensen die problemen hebben met intimiteit, bijvoorbeeld door angst, doordat het gevoel is veranderd of problemen die spelen in de relatie. Wanneer er een gebrek aan intimiteit ontstaat, kan dit grote gevolgen hebben voor de relatie. Jullie kunnen hierdoor uit elkaar groeien en soms betekent dit het einde van de relatie.

Intimiteit

Wanneer je een liefdesrelatie met iemand hebt, kan dit een gevoel van veiligheid, verbondenheid, gekoesterd worden en vriendschap geven. Deze innige band hebben we nodig om ons goed te voelen, het maakt ons sterker en mensen in een relatie worden minder snel ziek. We kunnen onze gevoelens delen en je hebt een positieve invloed op elkaars leven. Tegenwoordig leiden we een druk leven, waar we ook vaak ís avonds nog allerlei verplichtingen hebben. Ook het hebben van een baan en kinderen, kan ervoor zorgen dat er weinig tijd overblijft voor een partner. Wanneer intimiteit ontbreekt, kun je hier aan onderdoor gaan. Toch is intimiteit niet in elke relatie een vanzelfsprekendheid.

Soorten intimiteit

Mensen kunnen op verschillende manieren intimiteit ervaren. Het kan gaan om bijvoorbeeld goed met elkaar kunnen praten, het positieve in elkaar naar boven brengen, het gevoel hebben dat je wordt begrepen en dat je je gevoelens kunt uiten naar elkaar. Het kan ook gaan om lichamelijk contact, zoals knuffelen, tegen elkaar aan liggen of seks. Veel partners hebben allebei evenveel behoefte aan intimiteit, maar het soort intimiteit waar ze naar verlangen kan verschillend zijn. Mannen en vrouwen kunnen nogal verschillen in de behoefte hiervan. Zo vindt de een de emotionele intimiteit belangrijk, terwijl de ander misschien liever lichamelijke intimiteit wil.

Angst

Mensen die als kind zijnde op een verkeerde manier hebben geleerd om met emoties om te gaan, kunnen als volwassene problemen krijgen met intimiteit. Wanneer iemand als kind zijnde afstandelijk is behandeld door zijn ouders, kan hij later een grote behoefte krijgen aan intimiteit en iemand kan zijn partner dan te veel gaan claimen. Wanneer een kind teveel op de lip werd gezeten door zijn ouders, kan hij later terughoudend zijn naar zijn partner. Daarom zijn mensen soms niet goed in intimiteit, ze zijn er zelfs angstig voor. Zo kan iemand met weinig zelfvertrouwen zichzelf te veel wegcijferen, waardoor hij zijn identiteit kwijt raakt. Het kan moeilijk zijn jezelf bloot te geven, omdat je dan ook je slechte kanten laat zien. Ook zijn sommige mensen bang om hun vrijheid te verliezen wanneer ze zich bloot stellen.

Signalen intimiteitsproblemen

De eerste signalen dat er iets niet goed zit met de intimiteit in de relatie, is dat je partner afstand van je neemt. Je merkt het eerst doordat er minder oogcontact wordt gemaakt, minder gepraat wordt of helemaal niet meer wordt gepraat. Andere signalen zijn:

  • Je partner wil ineens meer dingen voor zichzelf doen
  • Gevoelens worden minder geuit
  • Er wordt minder snel positief gereageerd
  • Je partner liegt
  • Niet meer goed luisteren
  • Er meer cynische opmerkingen worden gemaakt
  • Je partner middelen gebruikt om gevoelens te dempen, bijvoorbeeld alcohol of drugs

Seksuele behoefte

Vrouwen voelen zich vaak verbonden met hun partner door emotionele intimiteit, terwijl mannen zich vaak het meest verbonden voelen door seks. Mensen kunnen sterk verschillen in het seksuele verlangen en dit kan leiden tot relatieproblemen. Het is heel normaal als het eens voorkomt dat de een wel wil vrijen en de ander niet en dat hoeft niet tot problemen te leiden. Maar wanneer je partner je altijd afwijst en nooit zin heeft, kan dat de relatie behoorlijk onder druk zetten. Het kan er voor zorgen dat de liefde die je voelt minder wordt en zelfs kan verdwijnen. Het kan helpen dat degene die geen zin heeft, probeert om af te en toe zin te maken. Want door te vrijen krijg je vaak meer zin om te vrijen. Wanneer er seksuele problemen zijn die leiden tot relatieproblemen, kan het raadplegen van een seksuoloog zinvol zijn.

Intimiteit verbeteren

Wil je een betere intimiteit met je partner, wees dan open naar elkaar toe. Ook al heb je niet evenveel behoefte aan een bepaalde vorm van intimiteit, je kunt het wel met elkaar bespreken en misschien elkaar daarin tegemoet komen. Blijf communiceren met elkaar en heb respect voor elkaar. Probeer je partner niet te veroordelen, te beschuldigen of cynische opmerkingen te maken. Hierdoor groei je alleen maar verder uit elkaar. Wanneer je in een vicieuze cirkel komt, kan er een patstelling ontstaan die moeilijk te doorbreken is. Soms is er dan relatietherapie nodig om weer nader tot elkaar te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.aan-de-basis.nl/detk_okb.html

Reageer op het artikel "Relatieproblemen door gebrek aan intimiteit"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 25-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Relatieproblemen
Schrijf mee!