InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Straffen, belonen en negeren

Straffen, belonen en negeren

Er zijn drie manieren om op gedrag van kinderen te reageren; belonen, straffen en negeren. Wanneer pas je welke methode toe en waarom?

Straffen

Door te straffen neemt het negatieve gedrag af. Het kind zal het straffen onplezierig vinden en het negatieve gedrag daardoor minder laten voorkomen. Straf alleen als het echt niet anders kan en belonen en negeren niet goed genoeg werken.

Wanneer straffen

  • als het kind zichzelf of anderen pijn doet
  • als het kind de huisregels overtreed
  • meteen na het ongewenste gedrag straffen
  • als het ongehoorzaam is

Op welke manieren straffen

  • het kind vertellen wat het fout doet en zeggen wat het kind wel moet doen
  • een time-out in een strafhoekje, op de trap of een stoel
  • iets leuks afnemen (speelgoed, zakgeld, geen toetje)
  • iets laten doen wat het kind niet prettig vindt

Belonen

Door te belonen neemt het positieve gedrag toe, het kind zal vaker beloond willen worden, waardoor het hetzelfde gewenste gedrag zal laten zien. Door complimenten te geven zal het kind meer zelfvertrouwen krijgen en een beter zelfbeeld ontwikkelen. Door te belonen komt er meer een evenwicht tussen straffen en belonen.

Wanneer belonen

  • bij gewenst gedrag
  • om gewenst gedrag vaker voor te laten komen
  • wanneer het kind iets nalaat wat normaal juist straf oplevert

Op welke manieren belonen

Probeer niet met materiële dingen (cadeautjes) of met snoep te belonen, maar met aandacht.
  • een spelletje spelen
  • opblijven
  • vertellen wat het kind zo goed gedaan heeft
  • exclusieve aandacht van papa of mama
  • langer buiten spelen
  • voetballen met papa
  • een film kijken
  • een aai over de bol, een duim omhoog, een knuffel, een knipoog
  • een compliment

Negeren

U kunt niet op elk negatief gedrag reageren, leg niet op alle slakken zout, dan bent u de hele dag aan het mopperen.
Eerst zal het gedrag toenemen en daarna juist weer afnemen. Als het gedrag een gevaar voor het kind of de omgeving is, kan het niet genegeerd worden!

Wanneer negeren

  • als een kind over iets doorzeurt
  • dreigen
  • ongewenst gedrag
  • irritante geluidjes en bewegingen
  • vloeken

Op welke manieren negeren

  • niet reageren
  • geen oogcontact maken
  • niks zeggen
  • weglopen uit de situatie
  • neutraal kijken
  • omdraaien

Dit artikel is een samenvatting van het hoofdstuk belonen, negeren en straffen, uit het boek; sociaal onhandig (zie bronnen).

Lees verder

© 2007 - 2019 Coby79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Opvoeden, hoe doe ik het goed?Opvoeden is niet makkelijk. Het is een ingewikkeld proces met allerlei verschillende deelaspecten. Bij opvoeden beïnvloe…
Over straffen en belonenWie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe. Deze uitdrukking is verouderd, maar het wordt nog altijd toegepast. Hoew…
Opvoeden zonder belonen en straffen: Unconditional ParentingOpvoeden zonder belonen en straffen: Unconditional ParentingZou het kunnen: Opvoeden zonder belonen en straffen? De meeste mensen zullen hier sceptisch tegenover staan. Toch is dit…
Straffen en belonenDe doelstelling van straffen en belonen is het gedrag van het kind controleren. Door te straffen wordt verkeerd gedrag o…
Straffen van kinderenStraffen van kinderenKinderen of leerlingen, als ze aardig zijn is er niks aan de hand, dan is het gezellig. Als ze vervelend zijn, is het wa…
Bronnen en referenties
  • Sociaal onhandig - L. van der Veen-Mulders, M. Serra, B.J. van den Hoofdaker, R.B. Minderaa

Reageer op het artikel "Straffen, belonen en negeren"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Schillevoort, 13-05-2013 14:42 #2
Opvoeden vereist als ouder kritisch te kijken naar eigen gedrag. Men ontkomt niet aan straffen, maar vergeet niet dat het kind een kind is. Richtlijnen en gedragscodes zijn vanuit uw eigen beleving en ervaring. Besef dat men door bewuste maar vooral onbewuste angsten handelt, denkt en dus ook opvoedt. Het kind heeft grenzen nodig, alleen omdat het nog niet het besef heeft en kán hebben in zijn leefomgeving en de wereld. Men dient vooral te beseffen dat wanneer men een kind beloont men niets anders doet als bevestiging geven van zijn handelen of denken. Dat is gevaarlijk daar men het kind leert zich te onderwerpen aan zowel goedkeuring als afkeuring. Het kind wordt geleerd te leven volgens anderen en niet vanuit zichzelf.

R. W. Bean, 19-05-2009 19:57 #1
Het komt helaas nog voor dat op de basisschool van mijn zoon collectief gestraft wordt. Als een jongen bij het voetballen iets doet dat niet door de beugel kan wordt de hele groep gestraft door het voetballen te verbieden. Dit ervaart mijn zoon als zeer oneerlijk en ik als vader ook. Om de goede verstandhouding met de leerkracht niet te verstoren wil ik haar niet op haar gedrag aanspreken. Reactie infoteur, 19-05-2009
Hallo meneer Bean,
Dat is zeker oneerlijk. Ik begrijp dat u de leerkracht liever niet aanspreekt. Misschien kunnen de kinderen zelf aangeven aan de leerkracht dat dit oneerlijk is? En dat de 'schuldige' alleen straf krijgt? Misschien kunt u met de andere ouders dit bespreken en dan de leerkracht of directie er over aanspreken?
Vriendelijke groet, Coby

Infoteur: Coby79
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Special: ODD en CD
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 2
Schrijf mee!