InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Pedagogiek van Reggio Emilia

Pedagogiek van Reggio Emilia

Pedagogiek van Reggio Emilia Reggio Emilia is een pedagogische benadering dat ontwikkeld is in de Italiaanse stad Reggio Emilia. Loris Malaguzzi was de grondlegger van deze werkwijze. De methode wordt veel gebruikt op basisscholen, kinderopvang en peuterspeelzalen. De nadruk wordt gelegd op het luisteren in plaats van het vertellen.

Reggio Emilia

Loris Malaguzzi (1920-1994) was een Italiaanse filosoof en is de grondlegger van deze werkwijze. De Reggio Emilia- benadering is de pedagogiek van het luisteren en is een methode dat deel uitmaakt van de praktijk. De nadruk wordt gelegd op het luisteren in plaats van het vertellen. De kinderen, groepsleiding, pedagogen en kunstenaars maken deel uit van deze benadering. In het plaatsje Reggio Emilia werken ze al 30 jaar op deze manier. Op elk kindercentrum is een kunstenaar en pedagoog aanwezig. Ook in Nederland werken verschillende basisscholen, kinderopvang en peuterspeelzalen met deze werkwijze.

Communicatie

Alles is vooral gericht op communicatie. Kinderen kunnen zich uitdrukken op honderd manieren en in honderd talen. Aan ons de taak om dat verstaan. Vooral jonge kinderen kunnen zich nog niet uitdrukken in gesproken of geschreven taal, maar wel via dans,muziek, tekenen, kleien, beweging of geluid. Kinderen kunnen veel meer dan wij denken en ieder kind is uniek.
We moeten eerst leren kijken naar het kind, een band opbouwen, voordat we het kind leren kennen. Een uitspraak van Loris Malaguzzi is: " Een kind heeft honderd talen, maar de school en de samenleving stelen er negenennegentig van".
Alles is van belang en Reggio Emilia benadrukt alle uitdrukkingsmogelijkheden. Kinderen zijn de onderzoekers.

Een kind is omgeven door drie pedagogen:
  • 1e pedagoog: Kinderen leren ontzettend veel van elkaar.
  • 2e pedagoog: Volwassenen, ouders, leidsters, kunstenaars, docenten.
  • 3e Pedagoog: Omgeving: De ruimte wordt gebruikt als derde leidster.

Begeleiden

Als begeleider creëer je situaties waar kinderen zichzelf mogen laten horen en waar ze zich kunnen uiten. Je moet goed kunnen luisteren, actief meedoen met activiteiten en observeren. Alle observaties worden vastgelegd in een dossier. De kinderen geven zelf aan wat ze willen, dus je hoeft weinig voor te bereiden. Je moet altijd openstaan voor iets nieuws, iets creatiefs. We kijken hoe ze leren en passen daar onze activiteiten op aan. We stimuleren de creativiteit en de zelfstandigheid van het kind.

Hoe is de ruimte ingericht?

De ruimte is de belangrijkste factor. De ruimte moet uitdagend zijn en de creativiteit moet gestimuleerd worden. Denk hierbij aan inrichting, lichtinval, kleur, meubels en materialen. Alle ruimtes hebben hun eigen functie. Er zijn verschillende ruimtes zoals een knutselhoek of een speelhoek. Ook is er een centrale ruimte waar iedereen elkaar ontmoet en zijn buiten en binnen met elkaar verbonden. Elk verblijf heeft ook een atelier waar kinderen zelf aan de slag kunnen en waar een kunstenaar aanwezig is. Ze maken vaak gebruik van kosteloos materiaal zoals: Touw, stofjes, hout. Kunstenaars kunnen ze hierbij stimuleren en begeleiden. Er hangen overal in de ruimte veel spiegels, waardoor kinderen zichzelf goed kunnen zien. Ook alle werkjes hangen aan de wanden, zodat iedereen ze kan bewonderen.

Documentatie

Ontwikkelingen van het kind worden goed bijgehouden door middel van documentatie. Je kunt zo ontdekken wat ze interessant vinden en wat het kind allemaal bezighoudt. Elk kind heeft zijn eigen dossier met werkstukken, foto’s en video’s. Veel situaties worden vastgelegd op camera. Zo kunnen de ouders ook zien waar ze mee bezig zijn. Alle werkjes worden bewaard van de kinderen.

Lees verder

© 2012 - 2017 Heleen86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Weirdvis, Rgbstock
  • Carolyn Pope Edwards, Lella Gandini, De honderd talen van kinderen : de Reggio Emilia-benadering bij de educatie van jonge kinderen (1998)
  • Utrecht : SWP, ISBN: 9066652063

Reageer op het artikel "Pedagogiek van Reggio Emilia"

Infoteur: Heleen86
Laatste update: 16-03-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Special: Pedagogiek
Schrijf mee!