De Gordon-methode
Thomas Gordon (1918-2002) was een bekende psycholoog die een communicatiemethode ontwikkelde voor een effectieve omgang met kinderen; De Gordon-methode. De aanpak van Thomas Gordon is gebaseerd op zijn overtuiging dat gebruik van macht binnen relaties schadelijk is. Hij introduceerde begrippen als ‘actief luisteren’ en de ‘ik- boodschap’ in de communicatie tussen mensen.
Thomas Gordon
Thomas Gordon is geboren op 11 maart 1918 in Parijs en was een Amerikaanse psycholoog en student. Hij schreef negen boeken waarvan er zo’n zes miljoen zijn verkocht over de hele wereld. Thomas Gordon werd in 1997,1998 en 1999 genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede. De aanpak van de Amerikaanse psycholoog is gebaseerd op zijn overtuiging dat gebruik van macht binnen relaties schadelijk is. Thomas Gordon kreeg in zijn praktijk regelmatig ouders over de vloer die problemen hadden met de opvoeding van hun kinderen. Hij was erg begaan met zijn cliënten en startte in 1962 in Californië zijn eerste oudercursus. Dit werd zo populair dat hij al gauw in heel Amerika trainers begon op te leiden om in hun omgeving les te geven.
De Gordon-methode
Thomas Gordon ontwikkelde in de jaren '60 de Gordon-methode. Hij werd wereldberoemd met zijn boek "Luisteren naar kinderen". Daarin laat hij een methode zien om de opvoedingsstijl en de relatie tussen ouders en kinderen op te bouwen en te verbeteren. De Gordon-methode wil dat iedereen zichzelf kan zijn en zijn verantwoordelijkheid neemt en dat je hierbij rekening houdt met de ander. Hij past deze methode later ook toe bij verschillende kinderdagverblijven en het onderwijs.
Kenmerken van de Gordon - methode
- Zó luisteren dat kinderen zich begrepen voelen.
- Zó praten dat kinderen je ook begrijpen
- Zó conflicten oplossen dat niemand verliest
- Zó afspraken maken dat iedereen zich eraan houdt
Communicatiemodel
Zijn methode bevat belangrijke onderdelen wat voor een communicatiemodel staat:
Gedragsraam
Het gedragsraam is een hulpmiddel om te ontdekken wie er nu werkelijk een probleem heeft. Als volwassene ben je soms geneigd je zin door te drijven door macht te gebruiken. Plaats het gedrag van jezelf en een ander.
Actief luisteren
Vaak begrijpen ouders niet wat kinderen willen. Als je actief luistert kun je er achter komen waar het probleem ligt. Vervolgens kun je proberen het probleem, de behoefte en het gevoel van het kind te verwoorden. Het kind voelt zich hierdoor begrepen. Deze manier van communicatie zorgt voor respect voor elkaar. Herhaal wat je gesprekspartner heeft gezegd en check of dat klopt.
Ik-boodschappen
Soms botst het gedrag van het kind met je eigen behoeftes. Maak hierbij gebruik van de “ik-boodschap”. Daarmee houd je het probleem bij jezelf. Voorbeelden kunnen zijn: “ Ik vind het vervelend wanneer jij…”, in plaats van “jij doet”.
Overschakelen: In heftige situaties overschakelen van actief luisteren naar de ik-boodschappen. Zo kun je ook makkelijker in heftige situaties tussen jezelf en de ander schakelen.
Conflicten oplossen
Met de “Geen verlies methode” zoek je samen naar een oplossing. Je bepaalt samen wat het conflict is en welke oplossingen er zijn. Wat is de beste oplossing en hoe moet deze uitgevoerd worden? Zowel waarde-conflicten als behoefte-conflicten zijn op te lossen.
In de praktijk
De onderdelen, zoals actief luisteren, zijn altijd en overal toepasbaar. Het is toepasbaar bij kinderen, collega’s, familie of vrienden. Er zijn verschillende trainingen die gegeven worden in Nederland gericht op het gezin, omgaan met kinderen en de persoonlijke ontwikkeling.
Speciaal voor ouders is er de training “Effectief omgaan met kinderen”. Sinds de officiële introductie van de cursus “ Effectief omgaan met kinderen” in 1979 in Nederland, hebben meer dan 50.000 mensen de opleiding gevolgd.
Lees verder