Stromingen binnen de pedagogiek

Stromingen binnen de pedagogiek Binnen de pedagogiek kennen we meerdere stromingen. De stromingen bestaan uit een aantal theoriën. Het is aan de pedagoog om de sterke kanten uit een theorie te gebruiken en de zwakheden binnen een theorie te vervangen door een betere theorie. Pedagogiek is namelijk geen eenheidsworst. Iedereen is uniek en iedere pedagoog is dat ook! Net als ieder kind en elke opvoedsituatie. In het kort worden hier 3 belangrijke stromingen binnen de pedagogiek uitgelicht.

Geesteswetenschappelijke stroming

De geesteswetenschappelijke pedagogiek gaat uit van de praktijk van het opvoeden en kijkt naar emotie, gevoel en de wil.
Ze gaat ervan uit dat kinderen los van maatschappelijke invloeden moet kunnen opgroeien. Ieder uniek kind moet de ruimte krijgen om zich te ontplooien. Centraal staat de persoonlijke benadering van de pedagoog waarbij ze moeite doet om het kind en zijn belevingswereld en gevoelswereld te leren kennen.

Zoals iedere stroming heeft de geesteswetenschappelijke pedagogiek ook zijn voor- en nadelen. Een voordeel van deze stroming is dat ze uitgaat van de mensenlijkheid en alles in dienst stelt van deze menselijkheid. Een nadeel van deze stroming is dat er geen antwoord kan worden gegeven op de vraag wanneer een kind moet leren omgaan met de maatschappij.

Empirisch-analytische stroming

Objectieve oorzaak en gevolg vormen de fundering van bijna alle denkbare wetenschappen. Zo ontwikkelde zich ook de psychologie die het gedrag van de mens meetbaar in kaart probeerde te brengen. Zo kon men onderzoeken welk opvoedgedrag een ontwikkeling positief of negatief beïnvloedde.

De empirisch-analytische pedagogiek heeft een verband gevonden tussen kindermishandeling en een gebrek aan zelfvertrouwen bij kinderen. De empirisch-analytische pedagogiek krijgt door hun manier van aanpakken echter geen inzicht in de aard en de relatie tussen kindermishandeling en een gebrek aan zelfvertrouwen. Dat onmisbare inzicht biedt de geesteswetenschappelijke pedagogiek wel.

In de empirisch-analytisches troming heeft men ook ontdekt dat er momenten in de ontwikkeling van kinderen zijn, die gelijk lopen. Zo kan men verstoorde ontwikkelingen veel sneller opsporen en indelen.

Kritisch emancipatorische stroming

Deze stroming verzet zich zowel tegen de geesteswetenschappelijke als de empirisch-analytische pedagogiek. Deze stroming vindt de geesteswetenschappelijke stroming te naïef en de empirisch-analytische stroming doet zich voor als een objectieve stroming binnen de pedagogiek die vrij is van waarden.

De kritisch emancipatorische stroming wil de maatschappij veranderen en kinderen de kracht geven om de juiste keuzes te maken. De anti-autoritaire opvoeding is een goed voorbeeld van de kritisch emancipatorische stroming. Deze stroming heeft een grote bijdrage geleverd aan het erkennen en signaleren van maatschappelijke problemen.
© 2009 - 2024 Write-to-you, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Taken van de pedagoogDe pedagogiek houdt zich bezig met de opvoeding. Een andere naam voor pedagogiek is opvoedingsleer, opvoedkunde of opvoe…
Stromingen binnen pedagogiek volgens het drie-stromen-modelStromingen binnen pedagogiek volgens het drie-stromen-modelBinnen de pedagogiek zijn er drie wetenschappelijke stromingen: de geestelijk wetenschappelijke pedagogiek, de empirisch…
Pedagogische stromingen in de kinderopvangPedagogische stromingen in de kinderopvangDe pedagogiek van een kinderdagverblijf kan geïnspireerd zijn door een (of verschillende) pedagogische stroming(en) of d…
OpvoedingsstijlenAls opvoeder voed je je kind op op de manier waarop je denkt dat het goed is. Maar je hebt verschillende stijlen van opv…

Hoofdbegaafde kinderen, toch een probleem?Hoofdbegaafdheid, toch een probleem voor ouders, leeftijdsgenootjes en leerkrachten? Zo'n twee tot drie procent van onze…
Hyperactief kind (ADHD): wat te doen bij druk gedrag, 8 tipsHyperactief kind (ADHD): wat te doen bij druk gedrag, 8 tipsHyperactief kind, mijn kind is zo druk, wat te doen? Hoe benader je een hyperactief kind? Elk kind, of het nu om een mei…
Write-to-you (3 artikelen)
Gepubliceerd: 09-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.