InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Vakantiewerk als reisleider

Vakantiewerk als reisleider

Vakantiewerk als reisleider Lijkt het je leuk om vakantiewerk als reisleider te doen? Zo ja, hoe kom je dan aan zon baan en hoe weet je of het iets voor jou is? Het werk als reisleider past immers niet bij iedereen. Wat houdt het beroep eigenlijk in en met welke taken krijg je zoal te maken? En waar kun je een baan als reisleider vinden?

Vakantiewerk als reisleider

Hoe leuk is het om op vakantie naar verschillende bestemmingen te gaan en een groep mensen te begeleiden? Veel mensen lijkt het geweldig om reisleider te worden en het is ook zeker een leuke en uitdagende baan. Maar hoe weet je of het vak voor jou geschikt is? Kun je vakantiewerk als reisleider aan en wat houdt het nou eigenlijk in?

Taken van een reisleider

Een reisleider moet een hele groep mensen kunnen begeleiden en vermaken. Een reisleider weet tevens alles over het programma en kan vragen beantwoorden over de bestemming. In veel gevallen begeleid een reisleider de toeristen naar hun hotel. Wanneer je reisleider bent, heb je erg veel verantwoordelijkheid en ben je ook sociaal. Je kunt probleemoplossend denken en schrikt niet wanneer dingen verkeerd gaan.

Talen

Een reisleider heeft doorgaans een goede talenkennis. De Engelse taal is meestal verplicht, maar ook andere talen kunnen worden gevraagd. Dit is geheel afhankelijk van de locatie waar je ingezet wordt.

Opleiding nodig?

Voor sommige banen als reisleider is er zeker een opleiding nodig. Men wil dan graag dat je een relevante opleiding volgt of hebt gevolgd. Denk bijvoorbeeld aan een opleiding toerisme. Voor andere functies vindt er een training plaats, zodat je precies weet wat je moet doen. Ook kan het bedrijf dan zien of je wel geschikt bent voor het werk als reisleider.

Reisleider in de zomermaanden

Vakantiewerk als reisleider is een ideale baan, omdat juist in de zomermaanden veel mensen gaan reizen. Er is dan veel meer vraag naar reisleiders. Je kunt dus prima vakantiewerk doen in de zomer. Wanneer je het werk goed doet is er vaak ook de mogelijkheid om het jaar daarop terug te komen. Voor jongeren kunnen er ook genoeg functies zijn, bijvoorbeeld voor groepen kinderen. Voor andere functies is het mogelijk dat er een minimumleeftijd van 21 geldt.

Loon reisleider

Het loon van een reisleider is erg afhankelijk van je functie, je leeftijd en ervaring. Een reisleider kan in veel gevallen wel gratis eten in hotels of restaurants, bijvoorbeeld door bepaalde regelingen te treffen. Ook kan een reisleider natuurlijk nog een fooi verwachten als het werk goed is gedaan. Hoe hoog deze fooi is, is per groep verschillend.

Waar kun je een baan als reisleider vinden?

Een baan als reisleider kun je vinden bij uitzendbureaus. Ook op de websites van touroperators kun je vaak vacatures vinden, waarbij men zoekt naar reisleiders. Als er geen vacatures op de websites staan, kun je natuurlijk ook altijd informeren naar de mogelijkheden door te mailen of te bellen. Zorg wel dat je ruim op tijd bent met het solliciteren, omdat reisleider een geliefde baan is. Vaak kun je beter te vroeg dan te laat zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.studentjob.nl
  • http://vakantiebaanbuitenland.nl
  • http://www.djoser.nl
  • http://www.fox.nl

Reageer op het artikel "Vakantiewerk als reisleider"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 22-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Vakantiewerk
Schrijf mee!