InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Vakantiewerk in Spanje

Vakantiewerk in Spanje

Vakantiewerk in Spanje Wil jij vakantiewerk in Spanje? Dat kan, want ze zoeken vaak veel extra mensen in Spanje tijdens de zomermaanden. Ga naar toplocaties in Spanje en vind een geschikt baantje! Maar dat is misschien toch wat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Waar kun je een vakantiebaantje in Spanje vinden en waar moet je op letten tijdens het zoeken naar geschikt vakantiewerk?

Vakantiewerk in Spanje

De zomermaanden is een ideale periode om een extra zakcentje te krijgen en wat is er nou leuker om vakantiewerk in Spanje te doen: na je werk nog even lekker het strand op of ergens stappen. Zo combineer je werk met iets leuks. Kun je vakantiewerk in Spanje krijgen en welke banen zijn er zoal beschikbaar?

Locaties

Vrijwel overal in Spanje kun je een baan vinden, maar vooral de locaties waar veel jongeren heengaan zijn erg geliefd. In de uitgaansgelegenheden en bij de horeca is erg veel vraag naar jongeren die vakantiewerk zoeken. Denk aan badplaatsen als Lloret de Mar en Salou. Maar ook in minder bekende plaatsen kunnen mensen nodig zijn. Zo worden er vaak mensen gevraagd op campings, om het animatieteam uit te breiden.

Vakantiewerk in Spanje: welke banen zijn er?

Welke banen zijn er in Spanje te verkrijgen? Wie vakantiewerk wilt doen, heeft genoeg keuzes. Hieronder noemen we er een paar om je een indruk te geven van het aanbod. Er zijn nog meer banen beschikbaar.

Propper

In Spanje is heel erg veel vraag naar proppers. Proppers zijn mensen die proberen om de toeristen een bar, café of discotheek in proberen te lokken. Om propper te zijn moet je een vlotte babbel hebben. Daarbij ben je het reclamebordje voor de plek die je promoot: goede looks en en goede verzorging zijn dus vaak een must.

Serveerster

Bij veel bars, restaurants of cafés zoeken ze in Spanje naar serveersters (m/v). Het is dan jouw taak om de klanten hun eten of drinken te brengen. Je moet hiervoor verschillende talen kunnen spreken. Sowieso worden Spaans en Engels meestal wel verwacht voor vakantiewerk in Spanje.

Reisleider

Als je vakantiewerk in Spanje wilt doen, kun je wellicht ook reisleider worden. Je bent dan verantwoordelijk voor de vakantie van een groep mensen. Je laat ze de leukste plekjes zien en bent tevens het aanspreekpunt. Reisleider kun je vaak alleen worden als je een relevante opleiding doet of hebt gedaan. Denk aan de opleiding toerisme. Ook is het vaak van belang om tenminste Spaans en Engels te kunnen spreken.

Animatie

Werken in de animatie vindt meestal op campings of in hotels plaats. Je zit dan in een team dat de gasten moet vermaken met een specifiek programma. Vaak is er een animatieteam voor de kinderen, maar ook veel campings hebben een programma voor jongeren en volwassenen.

Schoonmaak

Vakantiewerk in Spanje kan ook in de schoonmaak. Hier zijn vaak geen specifieke eisen voor. Op veel plekken zoeken ze schoonmakers, denk bijvoorbeeld aan hotels of aan de horeca.

Inzet is belangrijk

Voor al het vakantiewerk in Spanje is het belangrijk dat je veel inzet toont. De kans is groot dat je erg veel moet werken. Denk hierbij aan zeven dagen per week. Het is ook goed mogelijk dat je lange dagen moet maken. Het wordt daarbij absoluut niet gewaardeerd als je zoveel gefeest hebt, dat je je werk niet goed meer kunt doen. Toon dus genoeg inzet, want dit is heel erg belangrijk.

Overnachten in Spanje?

Krijg je een vakantiebaantje in Spanje, dan zul je ook ergens moeten overnachten. Sommige bedrijven bieden hun werknemers een slaapplek aan. Dit kan ook een gedeelde slaapkamer zijn met een collega. Andere werkgevers regelen dit niet voor je, dat betekent dus dat je zelf moet zoeken naar een geschikte slaapplaats.

Hoeveel geld krijg je?

Het loon dat je krijgt voor vakantiewerk in Spanje is heel erg afhankelijk van de functie die je hebt. Doorgaans krijg je tenminste het minimumloon. Als je een belangrijkere functie hebt of op vreemde uren werkt, kan je uurloon omhoog gaan.

Waar vind je vakantiewerk in Spanje?

Er zijn heel erg veel websites waar je kunt solliciteren voor vakantiewerk en Spanje. Ook zijn er speciale uitzendbureaus die mensen zoeken in het buitenland. Je kunt ook zelf een sollicitatiebrief sturen naar bedrijven in Spanje waar je wel zou willen werken. Wanneer je persoonlijk solliciteert zul je namelijk sneller opvallen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vakantiewerk als propperVakantiewerk als propperBen je op zoek naar vakantiewerk als propper? Dit is een baan die niet voor iedereen geschikt is, omdat je mensen echt m…
Hoe vind je vakantiewerk?Hoe vind je vakantiewerk?Veel jongeren willen in de zomermaanden een vakantiebaantje. Maar hoe vind je vakantiewerk? Waar kun je terecht en hoe z…
Vakantiewerk in de horecaVakantiewerk in de horecaZoek jij vakantiewerk in de horeca? Er zijn heel veel baantjes die je kunt doen in de zomermaanden en waar jij wat extra…
Het populairste vakantiewerk op een rijHet populairste vakantiewerk op een rijVeel jongeren zoeken in de vakantie naar een vakantiebaantje. Vakantiewerk is erg populair omdat jongeren in de vakantie…
Leuk vakantiewerk op een campingLeuk vakantiewerk op een campingOp zoek naar vakantiewerk? Vakantiewerk op een camping kan een leuke uitdaging zijn. Er zijn verschillende banen op camp…
Bronnen en referenties
  • Vertreknaarspanje.nl
  • Vakantiewerk.nl
  • Werk.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Vakantiewerk in Spanje"

Reactie

Erdem, 11-05-2013 07:19 #1
Hallo ik ben erdem en ik ben wel voor een vakantiebaan in de horeca in spanje daar zou ik wel in de keuken kunnen werken. bijvoorbeeld voorsnijden en voorbereiding en of koken, en voor de rest ben ik wel een handige en snelle leerling. als je mij wat wil leren pak ik het meestal wel snel op, en zo een beetje dat alles geld ook voor een maatje van mij. wij beheersen allebei de nederlandse en engelse taal en een paar woorden spaans, dat laatste geld niet alleen voor spaans ook meerdere talen en wij beheersen onze eigen taal natuurlijk. hij is iraans en ik ben turks. hij zou ook best een andere funtie kunnen krijgen en ik ook, wat dat betreft stel ik ons flexibel op tot een bepaalde limiet. ik was al van plan om een vakantie te boeken, maar dit zie ik als 2vliegen in 1klap. geld verdienen en tog een beetje vakantie vieren. bij deze stel ik ons op als availebel/beschikbaar.

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 21-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Vakantiewerk
Reacties: 1
Schrijf mee!