InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Waarom van elkaar houden niet genoeg is voor een relatie

Waarom van elkaar houden niet genoeg is voor een relatie

Waarom van elkaar houden niet genoeg is voor een relatie Overwint de liefde echt alle dingen? In theorie misschien wel, maar in de praktijk ligt dat soms anders. Soms koesteren beide partners een diepe liefde voor elkaar, maar maken ze elkaar in het dagelijks leven toch ongelukkig. Bijvoorbeeld omdat er een groot verschil bestaat in hun temperament, energieniveau of ideeën over het samen doorbrengen van de vrije tijd. In gezonde relaties willen de partners elkaar gelukkig maken en elkaar ondersteunen bij de doelen die elk van hen heeft. Dit ondanks hun onvermijdelijke verschillen op diverse terreinen. Maar als de verschillen al te groot zijn, komt de relatie toch onder zware druk te staan. Niemand is perfect en dat geldt helaas ook voor je ideale partner. Elk mens heeft zijn zwakheden en tekortkomingen. Gelukkig is er een aantal waarschuwingssignalen die je kunnen helpen voorkomen dat je een verkeerde partnerkeus maakt.

Waarschuwingssignalen

Er zijn uiteenlopende signalen die je waarschuwen dat je maar beter geen duurzame romantische relatie met iemand moet aangaan. Ook niet als je zielsveel van de betrokkene houdt en je maar al te goed beseft dat niemand perfect is. Vraag jezelf eerst eens af of je op een of meer van de volgende vragen 'ja' moet antwoorden.

Gevoelige onderwerpen uit de weg gaan

Gaat je relatie telkens gevoelige onderwerpen waarover op korte of langere termijn een beslissing nodig is uit de weg? Is het bijvoorbeeld moeilijk om vrijuit met elkaar praten over het al dan niet geven van mantelzorg aan chronisch zieke of oudere familieleden? Of over het in huis nemen van je (schoon)ouders als ze niet meer zelfstandig kunnen wonen? Of merk je dat je vriend of vriendin vaak zijn toevlucht zoekt tot 'halve waarheden' of 'leugentjes om bestwil' als deze geen onwelgevallige informatie wenst te geven?

Emotionele of psychische problemen ontkennen of bagatelliseren

Hoe gaat je relatie om met zijn emotionele of psychische problemen? Dergelijke kwesties komen bij veel mensen in min of meerdere mate voor. Van belang is vooral de manier waarop de betrokkene ermee omgaat. Stel dat je partner in sterke mate last heeft van uitstelgedrag. Weigert hij of zij om op dat punt eerlijk naar zichzelf te kijken en zo nodig deskundige hulp daarvoor in te roepen? Of dat je partner zich telkens enorm druk maakt om kleinigheden, maar jou afwimpelt als je hem daarop aanspreekt? Ontkent of bagatelliseert je relatie zijn emotionele of psychische problemen?

Het beter weten

Heb je het gevoel dat je relatie ervan overtuigd is dat hij het doorgaans beter weet en dat jouw inzichten op de tweede plaats komen? Het omgekeerde is uiteraard even kwalijk.Uiteraard zal je partner op sommige terreinen over meer deskundigheid of een beter inzicht beschikken dan jij (en vice versa). Maar dat is iets heel anders dan wanneer je partner zijn eigen ideeën en overtuigingen boven de jouwe stelt. Beschouw je je vriend of vriendin geregeld als een 'beterweter'?

Een ander de schuld geven

Geeft je relatie vaak andere mensen de schuld van zijn tegenslag? Ook in gevallen waarin jij vermoedt dat hij zijn pech een beetje of misschien wel grotendeels aan zichzelf heeft te wijten? En krijg jij een vervelende reactie van hem als je voorzichtig daarop wijst?

Zich beter voordoen dan hij of zij is

Probeert je relatie zich beter voor te doen dan hij is en bagatelliseert of ontkent hij zijn zwakheden en tekortkomingen? Vooral jonge mensen hebben het gevoel dat ze zich moeten waarmaken en dat ze er in dat kader goed aan doen om een positiever beeld van zichzelf te schetsen dan ze in werkelijkheid zijn. Wat als je daar doorheen prikt? Wordt je vriend of vriendin dan boos?

Jou weghouden bij zijn of haar familie en vrienden

Wil je relatie niet dat je zijn familie of vrienden ontmoet? Of dat je bij hem thuis komt? Dit is vaak een signaal dat hij nog erg onzeker is over jullie relatie of dat hij (nog?) een andere romantische relatie heeft. Als je relatie jou wel introduceert bij zijn vrienden, maar niet bij zijn ouders, kan dat te maken hebben met een moeizame verhouding met zijn vader en/of moeder.

Kritische houding van familie of vrienden tegenover je vriend of vriendin

Staan je familie en/of vrienden kritisch tegenover je relatie? Natuurlijk kan het zijn dat er sprake is van een of meer vooroordelen. Maar je weet dat liefde blind maakt... De kans is reëel dat je familie en vrienden je relatie op een objectievere manier bekijken dan je zelf in je verliefdheid doet.

Een moeilijke thuissituatie willen ontvluchten

Probeert een van beide of allebei een moeilijke thuissituatie te ontvluchten? Snel gaan samenwonen of trouwen, is dan niet aan te raden. Het punt is dat mensen die in een problematische thuissituatie opgroeien, zelden de kans hebben gekregen om op een constructieve manier persoonlijke kwesties op te lossen.

Wie vanwege problemen snel weg wil uit zijn ouderlijk huis, kan beter eerst een redelijke tijd op zichzelf gaan wonen om zichzelf in alle rust beter te leren kennen en de nodige vaardigheden te leren om op een positieve manier om te gaan met tegenslag en teleurstelling.

Wat als je een of meer van bovenstaande vragen met 'ja' hebt beantwoord?

Heb je een of meer vragen die hierboven staan genoemd bevestigend moeten antwoorden? Vraag je dan af hoe zwaar je deze waarschuwingssignalen wilt laten wegen.

Heb je misschien nog steeds het gevoel dat je vriend of vriendin ondanks bovenstaande kwesties toch nog steeds de juiste partner voor je is? Daag dat gevoel dan uit door open met hem of haar over die waarschuwingssignalen te spreken en goed naar zijn of haar reacties te luisteren.

En denk vervolgens heel goed na of het verstandig is om op korte termijn te gaan samenwonen of trouwen. In sommige gevallen wil je misschien de romantische relatie verbreken in andere gevallen wil je misschien jezelf en je vriend of vriendin in alle rust de gelegenheid te geven om uit te zoeken of jullie ondanks alles goed bij elkaar passen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De wettelijk verschillen tussen samenwonen en trouwenSoms weten mensen niet zo goed wat het beste voor hen is als het om wettelijke zaken gaat: trouwen, een samenlevingsover…
Een samenlevingscontractGeregeld hoor je van samenwonende stelletjes dat ze een samenlevingscontract hebben ondertekend. Hierin hebben ze afspra…
Schulden partner bij samenwonenSchulden partner bij samenwonenEen partner met schulden hebben, wat betekent dat voor u, wie is verantwoordelijk voor de schuld in 2018 en 2019? Schuld…
Het geheim van gelukkig samenwonenHet geheim van gelukkig samenwonenJe bent in een punt op je relatie aangekomen dat je gaat samenwonen. Dat kan erg spannend zijn, en misschien wel een bee…
Erven en samenwonen in 2018 en 2019: gevolgen partnerErven en samenwonen in 2018 en 2019: gevolgen partnerWie erft er van wie, als u gaat samenwonen? Wie in 2018 of 2019 gaat samenwonen, een LAT-relatie heeft of eerder ging sa…

Reageer op het artikel "Waarom van elkaar houden niet genoeg is voor een relatie"

Infoteur: Manon-troppo
Gepubliceerd: 22-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!