InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Vrienden maken als volwassene

Vrienden maken als volwassene

Vrienden maken als volwassene Kinderen en tieners sluiten heel gemakkelijk vriendschap en delen hun diepste geheimen met elkaar. Maar hoe komt het dat als je eenmaal volwassen bent, het zoveel moeilijker wordt om echte vrienden te maken? Wat is er bijzonder aan vriendschappen van (jonge) volwassenen? En wat komt er kijken bij het leggen van vriendschappelijke contacten als je van middelbare leeftijd of ouder bent?

Hindernissen om als volwassene nieuwe vriendschappen te sluiten

Als je als volwassene iemand hebt ontmoet met wie het 'klikt' en jullie willen elkaar graag wat vaker zien, blijkt het vaak lastig om nieuwe afspraken te maken vanwege de volle agenda’s van allebei.

Als je als stel op zoek bent naar een ander paar, bijvoorbeeld om met elkaar gezellige activiteiten te ontplooien of af en toe bij elkaar te gaan eten, heb je als extra complicatie dat vier mensen een onderlinge ‘klik’ nodig hebben als basis voor een duurzame vriendschap.

Vriendschappen als je een (jong)volwassene bent

Twintigers en dertigers hebben het vaak druk met hun carrière of hun gezin met jonge kinderen. Er is dan minder tijd voor vrienden, omdat de prioriteiten anders zijn komen te liggen dan in de school- of studietijd. Oude vrienden die voor een heel ander soort loopbaan kozen of die single zijn, verdwijnen dan vaak geleidelijk naar de achtergrond. Ze behoren als het ware tot een 'vorig leven'.

In die periode is er vaak wel behoefte aan het maken van nieuwe vrienden, en wel vrienden die passen bij je nieuwe leefsituatie, vooral na een verhuizing of na een verbroken relatie. Het sluiten van nieuwe vriendschappen blijkt in de praktijk niet mee te vallen.

Als je een twintiger of dertiger bent, maak je vaak nieuwe kennissen via de school of de sport- of muziekvereniging van je kinderen. Deze vriendschappen zijn vaak ‘situationeel' en beperken zich meestal tot af en toe een telefoontje, een mailtje voor het maken van afspraken over het samen spelen van de kinderen of een praatje als je de kinderen net naar hun activiteit hebt gebracht, of staat te wachten tot ze weer naar buiten komen om met jou naar huis te gaan.

Het sluiten van nieuwe vriendschappen is lastiger geworden, omdat je niet alleen te maken krijgt met een nieuwe vriend of vriendin, maar ook omdat je min of meer vanzelfsprekend zijn of haar vaste partner ‘erbij’ krijgt die misschien een andere belangstelling heeft.

Vrijgezellen vinden het soms lastig om vriendschap te sluiten met iemand die een partner heeft en omgekeerd, omdat stellen vaak de neiging hebben om eerder een ander stel dan een single uit te zoeken voor vriendschap.

Vriendschappen op middelbare leeftijd en later

Op middelbare leeftijd ben je eerder geneigd bestaande vriendschappen nader aan te halen dan nieuwe te sluiten. Soms verdwijnen vrienden langzaam uit je leven, omdat je in een andere levensfase terecht bent gekomen, bijvoorbeeld omdat je weduwe of weduwnaar bent geworden. Dan gebeurt het nogal eens dat de stellen met wie je eerder vaak omging, niet goed raad weten met je nieuwe situatie en bijna alle initiatieven tot een ontmoeting telkens van jouw kant moeten komen.

Bij hartsvrienden of hartsvriendinnen kun je vaak de draad van de in je jeugd gesloten vriendschappen weer snel oppikken, als jullie allebei in een min of meer vergelijkbare situatie zijn terechtgekomen. Denk bijvoorbeeld aan het verliezen van je baan of het mislukken van je huwelijk. Zo’n oude vriendschap kan dan weer tot bloei komen, ook al heb je elkaar misschien wel twintig of dertig jaar of nog langer niet of nauwelijks gezien.

Als je op middelbare leeftijd bent of als senior, lijkt het nog moeilijker vriendschappen te sluiten dan toen je een jongvolwassene was. Mogelijk ben je wat voorzichtiger en kieskeuriger geworden als het gaat om de mensen met wie je omgaat. Toch slagen ook in deze levensfase mensen er telkens weer in om nieuwe vrienden te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrienden maken en vriendschappen onderhoudenVrienden maken en vriendschappen onderhoudenIedereen heeft vriendschappen met leeftijdsgenoten nodig. Mensen met vrienden voelen zich vaak beter en zitten lekker in…
Kost liefde vrienden?Kost liefde vrienden?Over het algemeen kost een nieuwe liefde je twee vriendschappen. Hoeveel intieme vriendschappen heeft een mens? Waarom i…
Vriendschap beëindigenVriendschap beëindigenDe meningen zijn verdeeld over het wel of niet bestaan van onvoorwaardelijke vriendschap. Maar echte vriendschap komt ho…
Tijd vinden voor je vriendenJe kent het vast wel: je wilt je vrienden eens wat vaker zien, maar jullie zijn beiden zo druk dat het bijna onmogelijk…
Pubers en vriendenVrienden zijn het belangrijkste bezit voor pubers. Waarom zijn vrienden dan zo belangrijk in de puberteit? Pubers zijn a…
Bronnen en referenties
  • Friendship; Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Friendship
  • I have never been able to make friends; Linda Blair ;The Guardian, 9 augustus 2007; http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2007/aug/09/familyandrelationships

Reageer op het artikel "Vrienden maken als volwassene"

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 20-02-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Vrienden
Schrijf mee!